تیونینگ خودرو یعنی چه
تیونینگ خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟
این تغییرات ممکن است شامل تغییر رنگ خودرو، نصب بدنههای بیرونی، بهبود عملکرد موتور، تیونینگ سیستم تعلیق و ترمیم داخلی خودرو باشد. تیونینگ خودرو به مالکان خودرو امکان میدهد تا خودرو را به سلیقه خود شخصیسازی کنند و آن را به یک خودروی منحصر به فرد و مورد علاقه تبدیل کنند. در تیونینگ خودرو خود به قوانین مصوب کشور خود توجهات ویژهای داشته باشید تا خدایی ناکرده متحمل جریمه و دردسرهایی ازین قبلی نباشید. هدف اصلی انجام تیون خودرو عبارتند از افزایش قدرت موتور و عملکرد فنی آن برای بالا بردن شانس پیروزی در مسابقات اتومبیل رانی حرفه ای و هم چنین بهبود ظاهر خودرو از طریق نصب تجهیزات حرفه ای می باشد. توجه کنید دسته بزرگی از افراد قصد خود را از تیون کردن اتومبیل خود دور گیری راحت در جاده ها عنوان می کنند. در صورتی که انجام این کار می تواند تاثیر منفی بر روی مصرف سوخت خودرو داشته باشد و موجب استهلاک سریع قطعات مرتبط شود.
خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای کارخانه های خودروسازی تولید می شوند. پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایش ها و تحقیقاتی مختلف صورت می گیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار می شود. مثلاً کاهش ارتفاع خودرو، استفاده از لاستیک هایی با فاق کوتاه یا چراغ های بیش از حد قدرتمند، می تواند مشکلات زیادی را در خیابان های شهری ایجاد کند. سوالات متداول1- برترین شرکت های تیونینگ خودرو در جهان کدام اند؟کمپانی منصوری، برابوس، هنسی، تک آرت، آلپینا، جی پاور، کالاوی و ... از برترین شرکت های تیونینگ در جهان هستند.2- تیونینگ خودرو به چه معناست؟تیونینگ به معنای ارتقا خودرو است. از این رو ایجاد تغییرات در شکل ظاهری و بخش فنی خودرو، به معنای تیونینگ خودرو است.3- انواع تیونینگ خودرو کدام اند؟تیونینگ خودرو به صورت کلی به دو بخش تیونینگ ظاهری و تیونینگ فنی خودرو تقسیم می شود..
با مـا در ادامه همراه باشید تا در رابطه با ارتفاع زدن خودرو مباحثی را عنوان کرده و معایب ارتفاع زدن ماشین را مورد بررسی قرار دهیم. معایب پایین آوردن خودرو شامل کاهش عمر لاستیک در صورت عدم اصلاح تراز، کیفیت سواری سخت تر و مشکل در ورود و خروج از وسیله نقلیه می باشد. خودرو های لوکس امروزی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع با فشردن یک دکمه هستند که موجب می شود هنگام قرار گرفتن در جاده های صعب العبور، ارتفاع خودرو افزایش یابد تا به تجهیزات زیری خودرو آسیبی وارد نشود. تیون درب خودرو به تغییرات و اصلاحاتی گفته می شود که بر روی درب های خودرو اعمال می شوند. این تغییرات می توانند شامل تغییر سیستم باز و بسته شدن درب ها و نصب قطعات جدید باشند. تیونینگ درب خودرو شامل درب های از بالا باز شونده می باشد که در این مورد درب ها به جای باز شدن به طرفین، به طرف بالا باز می شوند.
دیفیورز یک جز مکانیکی بوده که برای بالا بردن زیبایی ظاهری خودرو در قسمت عقب و پایینی سپر نصب شده و جریان هوای زیر ماشین را تنظیم می کند. ازاینرو در مسیرهای هموار ارتفاع آنها با زدن یک دکمه کاهش پیدا کرده و در جادههای ناهموار ارتفاع خودرو بالا میرود. این امر سبب رانندگی راحتتر و آسیب ندیدن قطعات زیرین ماشین میشود. برخی از افراد زیبایی ظاهر خودروی خود را در تغییر ارتفاع آن میبینند. سیستم تعلیق هیدرولیک یا هیدروپنوماتیک خودرو را به طور مداوم بالا می برد و دوباره آن را پایین می آورد.
بهطور خلاصه تیونینگ خودرو به معنای ارتقا مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو است. یکی دیگر از تغیرات مهم و کاربردی در تغیر چهره خودرو، تعویض سپرها میباشد. سپرهای عقب و جلو میتواند متناسب با همان حجم و فضا به حالتهای متفاوتی تغیر پیدا کند که این نوع تغیر بستگی به تغییرات قبلی در تیونینگ خودروی شما دارد. اکثر افراد دوست دارند مالک خودرویی باشند که جلبتوجه میکند و متمایز است. در اواخر دهه ۵۰ میلادی در آمریکا مسابقات درگ ۴۰۰ متر با درگسترها محبوب شد. معمولاً درگسترها قدرت بسیار بالایی داشتند و چرخ های عقب بزرگ و بخش جلوی کوچک و با پهنای کمتر جزو شاخصههای آنها به شمار میرفتند.
برای مثال، ممکن است از فیبرکربن، آلومینیوم، یا فولاد ضد زنگ استفاده شود. این مواد کمترین وزن ممکن را دارند و باعث کاهش وزن خودرو و افزایش عملکرد و کارایی آن میشوند.همچنین، استفاده از مواد مقاومتر میتواند سطح ایمنی خودرو را افزایش دهد. احتمالا شماهم برایتان پیش آمده که خودرویی با ظاهری متفاوت و به اصطلاح شخصی سازی شده ببینید و مورد توجهات قرار بگیرد. این اشخاص هزینهای مضاف بر خرید خودرو پرداخت میکنند تا ماشینی با خصوصیات خاص و منحصر به فرد با توجه به علایق خود داشته باشند. در این مقاله ما به تعریف کوتاهی از تیونینگ خودرو پرداخته و انواع تیونینگ بدنه، لوازم و آموزش استفاده از آن را برایتان شرح میدهیم.
همچنین تعداد و اندازه اگزوزها بهنوعی قدرت موتور و توان آن را به رخ میکشد. سر اگزوزهایی برای بیصدا کردن و یا غرش در هنگام شتابهای ناگهانی نیز در این بخش مورداستفاده قرار میگیرد. همچنین دیفیوزر در جهت تنظیم جریان هوای زیر خودرو در قسمت عقب و در زیر سپر نصب میشود. این سبک تیونینگ خودرو با دستکاری در سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع از طریق سیستم پنوماتیک همراه است. چرخهای سفارشی با رینگهای کوچک که با زاویه زیر بدنه قرار میگیرند از مشخصههای اصلی سبک Stanced Style هستند.
پیشینهي تیونیگ را می توان در اواسط قرن بیستم میلادی جستوجو کرد. هندلینگ یکی از عوامل مهم و اساسی در بخش هدایت خودرو است که در اصطلاح عامه به خوشدستی و خوشفرمانی تعبیر میشود. تغییرات اساسی در ارتفاع و ساختار سیستم تعلیق در هنگام تیونینگ میتواند تأثیر زیادی بر هندلینگ آن داشته باشد. ازاینرو تقویت سیستم هندلینگ خودرو یکی از موارد لازم و ضروری برای ایجاد تجربه خوش رانندگی با خودرویی قدرتمند بهحساب میآید. نصب استرسبار، تقویت سیستم تعلیق و تغییر زاویه چرخها از روشهای ارتقا سیستم هندلینگ خودرو و افزایش چسبندگی خودروهای تیونینگ شده محسوب میشوند. تغییراتی که البته تمام آنها باید با میزان قدرت تولید شده توسط موتور خودرو هماهنگی و همخوانی کامل داشته باشد.
رویه مرسوم در آن زمان بـه این ترتیب بود که آن دسته از عاشقان خودرو کـه در امور مکانیکی دستی بر آتش داشتند، اقدام بـه طراحی قطعات جدیدی برای خودروها می کردند. قطعاتی کـه به لحاظ توان فنی از قدرت بیشتری نسبت بـه قطعات استاندارد بکار رفته در خودروها برخوردار بودند. از بین تمام روش هایی که می توانید ماشین خود را تنظیم کنید، تنظیم تایر ممکن است مهم ترین باشد. این به این دلیل است که لاستیک و تایر ها تأثیر عمیقی بر چسبندگی و کنترل خودرو در جاده دارند. با تغییر سایز، الگوی آج یا فشار لاستیک های خود، می توانید به طرز چشمگیری نحوه کنترل خودرو خود را بهبود ببخشید. اگر تایر های جدیدی با ترکیبات مختلف نصب کنید، در رانندگی در آب و هوای خشک و مرطوب از چسبندگی بهتری نیز بهره مند خواهید شد.
به طور معمول این فرایند تغییر رنگ بر روی خودروهای سفیدرنگ اجرا میشود. هنگامی که آنها شروع کردند، بسیاری از تازه واردان به تیونینگ معتاد می شوند. اگر بعد از فیلم شیک، مثلاً آینه های بیرونی یا نورپردازی به محدوده تنظیم اضافه شوند، حتی این هزینه ها همچنان قابل کنترل است. اما واضح است که اگر یک کارگاه تخصصی استخدام کنید هزینه بیشتری خواهد داشت. چیزی که بسیاری از مردم متوجه نیستند این است که اندازهگیریهای تنظیم بر اجزای دیگر تأثیر میگذارند، بنابراین یک اندازهگیری تنظیم اغلب به دیگری نیاز دارد.
در واقع پیش از آن که مهندسان کاربلد یا تکنسینهای ماهر به تیونینگ بدنه خودرو بپردازند، به تیونینگ اجزای داخلی و مشخصات فنی خودروها روی آوردند. به عنوان مثال فرض کنید که شما موتور خودروی خود را تا حد امکان ارتقا دهید و به موجب این امر سرعت خودرو تا حد قابل توجهی افزایش یابد. حال اگر در حین اجرای عملیات تیونینگ خودرو هیچ توجهی به تقویت سیستم ترمز خودروی خود نداشته باشید، ممکن است با مشکلات مختلفی حین راندن آن مواجه شوید. چرا که به طور حتم سیستم قدیمی ترمز شما پاسخگوی موتور جدید و ارتقا یافتهی آن، که سرعت فراوانی را هم رقم خواهد زد، نخواهد بود و همانند توان موتور نیاز به اصلاح و ارتقا خواهد داشت. همان گونه که به آن اشاره شد، تیونینگ خودرو به معنای واقعی کلمه در میانههای قرن گذشته بود که بین عاشقان خودرو باب شد. همچنین به این نکته هم اشاره شد که پیش از تغییر مشخصات ظاهری خودروها، افزایش توان فنی آنها بود که مورد توجه خودرو دوستان قرار گرفت و انجام دادنش بین آنها رواج یافت.
وقتی شما خودرویی را خریداری میکنید و یا خودرویی دارید که چند سال از آن استفاده کردهاید و حالا میخواهید تغییراتی در آن اعمال کنید، میتوانید بخشهای مختلف خودروی خود را تیون کرده و ارتقا دهید. بیمه دات کام در این مقاله به معرفی راههای مختلف تیونینگ خودرو میپردازد. برای یافتن پاسخ سؤالاتی از قبیل تیونینگ چیست؟ تیون کردن ماشین چگونه است؟ یا تیونینگ خودرو در ایران چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. قطعا وزن خودرو رابطه مستقیمی با شتاب اولیه و توان و قدرت موتور خودروی شما دارد. از این لحاظ اگر دقت کرده باشید در خودروهای مسابقه ای، راننده تا جای امکان با جداکردن صندلی شاگرد و صندلی عقب، سعی بر سبک کردن وزن خودرو را دارد. در عمل تیون کردن وزن خودرو ممکن است بعضی از قطعات تعویض شوند که به سبکی خودرو بسیار کمک میکند.
تیونرهای باتجربه معمولاً از سیستمهای اگزوز کاراتر با صدای بهتر و سر اگزوزهای از جنس فولاد ضدزنگ و با پوشش فیبر کربن یا کروم استفاده میکنند. یک سیستم اگزوز اسپرت علاوه بر ایجاد صدای جذاب باعث انتقال سریعتر گازهای خروجی شده و بنابراین روی عملکرد پیشرانه نیز تأثیر مثبتی میگذارد. گاهی اوقات مالک خودرویی دوست دارد سقف فلزی خودرو را با نمونهای قابل باز شدن تعویض نماید. برخی شرکتهای تیونینگ توانایی انجام چنین کاری را دارند و میتوانند سقف استاندارد را جدا نموده و نمونهای تاشو و بازشونده را نصب کنند. برخی تیونرهای حرفهای نیز بجای سقف فلزی خودرو از نمونهای از جنس مواد سبکتر همچون فیبر کربن استفاده میکنند تا عملکرد کلی خودرو با کاهش وزن بهبود یابد. تیونینگ جلوپنجرههای بزرگ مثل بی ام و، به خودرو ظاهری اسپرت تر و قدرتمند تر می بخشد.
Trackday یک رویداد رانندگی رایگان در مسیری است که به همین منظور تعطیل شده است. این می تواند یک پیست مسابقه ای مانند نوربرگ رینگ یا یک آسفالت فرودگاه تبدیل شده باشد. در هر صورت، ترافیک عمومی دور نگه داشته می شود و برای یک بار هم که شده مقررات ترافیک جاده ای نقشی کم یا اصلاً ایفا نمی کند. همه روزهای پیست به ابزار پیست نیاز ندارند، یعنی خودرویی که مخصوص این کار تنظیم شده است. اساساً هر کسی که می تواند یک ماشین تیونینگ شده رانندگی کند می تواند شرکت کند. اگر میخواهید دریفت کردن را یاد بگیرید، یا از قبل میدانید که چگونه، اگر ساییدگی لاستیک را معطر میدانید، اگر میخواهید کمی آدرنالین ترشح کنید، این مکان مناسب شماست.
درروش نخست، توسط یک متخصص، تغییراتی در موتور خودرو اعمال میشود که منجر به افزایش محسوس قدرت پیشرانه خواهد شد و در روش دیگر، با تعویض برخی قطعات اصلی، قدرت موتور افزایش پیدا میکند. فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنککننده، استفاده از شمعهای اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روشهایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده میشود. تیونینگ یا اسپرت کردن خودرو، به طور خلاصه، به معنای اعمال تغییرات در یک خودرو برای بهبود عملکرد، هندلینگ، ظاهر یا هر سه مورد آن است. این تغییرات میتوانند شامل ارتقای قطعات فنی موتور، سیستم تعلیق، ترمزها، سیستم صوتی و تصویری و همچنین تغییر در ظاهر بدنه، رینگها، چراغها و … باشند. همچنین در امر تغییر طراحی داخلی یک خودرو، که از جمله جنبههای پر هوادار در بحث تیونینگ خودرو به شمار میرود، موارد و جزییات مختلفی را باید مد نظر قرار داد.
دراین میان البته وجود تغییرات دیگری نیز در خودرو لازم و واجب خواهد بود. با زبانی ساده میتوان گفت منظور از تیونینگ اتومبیل، ارتقا دادن خودرو است. گاهی این ارتقا در ظاهر ماشین و گاهی در مشخصات فنی و داخلی آن همچنین تقویت موتور است. درواقع منظور از این فرایند ایجاد تغییر و یا تعویض قسمتهایی از خودرو جهت افزایش زیبایی و بهتر کردن عملکرد آن است. خیلی افراد از خودرو فقط برای جابهجایی بین مسیرهایی که میخواهند بروند و راحتی بیشتر خود استفاده میکنند. اما هستند افرادی که واقعاً عاشق رانندگی و ماشین هستند و دوست دارند که خودرویشان خاص و در مقایسه با اتومبیلهای هم رده خود، شاخص باشد.
این را بسیاری از جلسات تنظیم خود سازماندهی شده در آلمان ثابت می کند. فنرهای پایین تر از فنرهای استاندارد کوتاه تر و دارای سرعت فنر محکم تری هستند، بنابراین "سخت تر" هستند. در نتیجه، وسیله نقلیه کمتر غلت می زند و زمین می خورد و سریعتر به دستورات فرمان راننده پاسخ می دهد. با این حال، فنرهای اسپرت را همیشه باید در ترکیب با کمک فنرها در نظر گرفت. از این گذشته، کمک فنرهای استاندارد معمولاً برای سفرهای کوتاهتر بهار و نرخ فنرهای سختتر فنرهای ورزشی طراحی نشدهاند.
از شرکت های خودروسازی بزرگ، مرسدس بنز، اسمارت و می باخ با شرکت برابوس همکاری می کنند. تمرکز اصلی این شرکت تیونینگ خودرو، افزایش قدرت موتور، بالا بردن گشتاور و عملکرد موتور است. طراحی های چشم نواز، خشن و البته جذاب این شرکت، چشم هر بیننده ای را به خود جذب خواهد کرد. علاوه بر بهبودهای فنی، جنبههای ظاهری خودرو نیز موردتوجه قرار میگیرند. این شامل تغییرات در بدنه با استفاده از کیتهای بدنة آیرودینامیک، رنگآمیزی خاص، و نصب اسپویلرها و دیفیوزرها برای بهبود ظاهر و کارایی است. تغییرات در داخل کابین، مانند نصب صندلیهای ورزشی، سیستمهای صوتی پیشرفته، و دکوراسیون داخلی نیز بخش دیگری از تیونینگ است.
جرا که بسیاری از خودروهای امروزه به صورت پیش فرض و فابریک، از شیشه دودی در شیشههای طرفین غیر از شیشه جلو استفاده میکنند. رنگ یک رینگ میتواند، دودی، سیاه، طلایی، سفید و یا نقرهای باشد که متناسب با نوع خودرو و نوع رنگ بدنه خودرو، میتوان بهترین گزینه را انتخاب کنیم. لاستیکهای پهن، سطح اصطکاکی بیشتری با با جاده ایجاد میکند و موجب کاهش سرعت خودرو و افزایش سوخت شود. معمولا لاستیکهای پهن برای خودروهای غیر جادهای مناسب است، خودروهایی که بیشتر در کوه و بیابان و طبیعت گردی استفاده میشوند. همانطور که یک تغییر رنگ در چشم عادی توسط یک لنز، میتواند کل چهره را تغییر دهد، تغیر در نوع نور و دودی یا شفاف بودن چراغهای جلو خودرو میتواند تفاوت فاحشی بین خودرو تیون شده با نوع معمول خود باشد. شاید تیونینگ شیشههای خودرو خیلی رواج نداشته باشد اما دودی کردن آن نیز به نوعی بهبود کارایی محسوب میشود.
مزایای تیون و پایین آوردن خودرو عبارتند از کاهش چرخش بدنه ماشین، مرکز ثقل پایین، افزایش هندلینگ و پایداری و ظاهر اسپرت تر می باشد. البته توجه داشته باشید این تغییر آیرو دینامیکی نیازمند طی کردن مراحل توسط یک فرد ماهر است و اگر به طور اصولی انجام نشود، می تواند منجر به مشکلاتی در قطعات داخلی و وقفه در عملکرد ماشین شود. تیون خودرو می تواند شامل تغییرات ظاهری خودرو باشد، مانند نصب کیت بدنه، تغییر رنگ خودرو، نصب چراغ های جدید، تغییر رینگ ها و به طور کلی زیبا سازی بدنه خودرو. تیونرها از اصطلاح " تعلیق ورزشی " برای توصیف سیستم تعلیق استفاده می کنند که فنرهای ورزشی کوتاه تر و کمک فنرهای تنظیم شده محکم تر را ترکیب می کنند. سیستم تعلیق اسپرت استاندارد برای رانندگانی طراحی شده است که خواهان ظاهری اسپرت هستند – بدون اینکه چیز زیادی در راحتی از دست بدهند. آنها معمولاً شامل چهار کمک فنر کوتاه شده و فنرهای پایین آورنده مناسب تنظیم شده هستند.
با توجه به این که اکثراً عادت به باز شدن دربها به طرفین داریم، این مدل دربها خیلی جالب توجه هستند. از مهم ترین مزایای این پلتفرمها میتوان به آشنایی با تیونینگ در انواع بخشهای خودرو مخصوصا زیباسازی ظاهر و بدنه خودرو اشاره نمود. یکی از بخشهای غیر ظاهری اما ملموس در تیونیگ خودرو بر میگردد به کارکرد بهتر موتور، سیستم ترمز و … . یکی دیگر از شیوههای مرسوم در تیون کردن سقف خودرو، مربوط به تغییر رنگ سقف توسط بر چسبهای ویژه میباشد. که این مورد به صورت برچسب سیاه معمولا و بیشتر بر روی خودروهای سفید انجام میگیرد. بسیاری از خودروهای حرفهای خود به صورت پیش فرض، این تغییر و دوگانگی رنگ را بر روی ظاهر خود دارند.
این افراد با سپردن خودروی خود به افراد کاردان و متخصص، درخواست تیونینگ ماشین خود را میدهند و ریش و قیچی را به دست آنها میسپارند. اما تیونینگ در چه بخشهایی میتواند صورت بگیرد؟ گاهی ماشینی که تیون میشود آنقدر با ماشین اصلی تفاوت دارد که بعضاً قابل شناسایی نیست. همانطور که گفتیم تیونینگ هم در ظاهر و هم در مشخصات فنی میتواند صورت بگیرد. در ادامه ابتدا به تیونینگ ظاهری خودرو و به دنبال آن به تیونیگ فنی خودرو میپردازیم. البته که افراد زیادی خواهان شرکت در چنین مسابقاتی بودند و رفتهرفته بازدیدکنندگان نیز از مهندسان خواستند تا خودروهای آنها را ارتقا دهند.
حال اگر در حین اجرای عملیات تیونینگ خودرو هیچ توجهی بـه تقویت سیستم ترمز خودروی خود نداشته باشید، ممکن اسـت با مشکلات مختلفی حین راندن آن مواجه شوید. چرا کـه بطور حتم سیستم قدیمی ترمز شـما پاسخگوی موتور جدید و ارتقا یافتهي آن، کـه سرعت فراوانی را هم رقم خواهد زد، نخواهد بودو همانند توان موتور نیاز بـه اصلاح و ارتقا خواهد داشت. هدفی کـه طبق معمول با انجام کارهای مختلفی نظیر طراحی صندلیهاي مخصوص مسابقه، قرار دادن فرمان اسپورت، تغییر رنگ صفحه کیلومتر شمار و جذابتر جلوه دادن آن امکانپذیر خواهد بود. البته بحث تیونینگ تنها بـه مواردی کـه در سطور پیشین این متن بـه آنها اشاره شد محدود نمیشود و جنبههاي دیگری را نیز در بر می گیرد. در سیستم تعلیق بادی، یک کمک فنر مخصوص این نوع تعلیق و یک دم هوا جایگزین فنرهای فولادی معمولی می شود. در بخش تیونینگ، هدف این است که ارتفاع خودرو را بدون پله تنظیم کنید.
با طراحیهای مختلف اگزوز، شما میتوانید خودرویی داشته باشید که تقریباً بیصدا باشد و یا خودرویی داشته باشید که با گاز دادن، صدای غرش بدهد. تعداد سه یا چهار اگزوز، ظاهر بخش عقبی ماشین را معمولاً خیلی اسپرتتر جلوه میدهد. برای تیون فنی خودرو میتوان حجم موتور را افزایش داد و با روشهایی قدرت موتور را افزایش و تقویت نمود. میتوان با تغییر و تعویض یک سری از قطعات، سیستم ترمزگیری را به صورت بسیار حرفهای تقویت نمود. نکتهی دیگری که پس از انجام تغییرات در یک خودرو و ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری آن باید مد نظر قرار داد این است که تیونینگ یک خودرو به خودی خود موجب افزایش ایمنی آن نمیشود.
البته بحث تیونینگ تنها به مواردی که در سطور پیشین این متن به آنها اشاره شد محدود نمیشود و جنبههای دیگری را نیز در بر میگیرد. به تدریج تیونینگ خودرو از یک عمل فردی و غیر استاندارد به یک کار جمعی و برنامهریزی شده تبدیل شد. به عبارت بهتر با رواج یافتن بحث تیونینگ در بین خودرو دوستان، بسیاری از شرکتهای فعال در صنعت تولید خودرو اقدام به تاسیس شرکتهای جانبی متمرکز بر امر تیونینگ نمودند. به این ترتیب بحث حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن در حین عملیات تیونینگ به شکل جدیتری توسط مهندسان کاربلد دنبال شد. چرا که تا پیش از آن معمولا صاحبان خودرو خود اقدام به طراحی قطعات جدید و قدرتمند برای خودروها یا ارتقا دادن توان فنی قطعات آنها مینمودند. در آن زمان بیش از آن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا به اصطلاح تیونینگ بدنهی آنها باب شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود که گسترش یافت.
بنابراین تنها با تعویض چند چراغ و یا اضافه کردن رینگ اسپرت و آلومینیومی به خودرو، نمی توان گفت که ما خودروی خود را تیونینگ کردیم! با وجود اینکه خودروهای ساخت داخل، قابلیت های تیونینگ بالایی را ندارند، با این حال افراد حاذقی در این زمینه وجود دارند که می توانند با همین کمبود امکانات خودروی شما را به بهترین نحو ممکن تیونینگ نمایند. کـه طبق معمول باعث میشوند تا ارتفاع خودرو از حالت معمول کمتر شده ودر نتیجه سطح زیرین خودرو بـه زمین نزدیک تر شود. کمک فنرهای اسپرت با طراحی خاصی کـه دارند سبب میشوند تا خودرو علاوه بر این کـه از ارتفاع کمتری برخوردار شود، سواری نرم تری را نیز بـه خودرو ببخشد ودر نتیجه در دست انداز ها کمتر متوجه غیر استاندارد بودن خودرو شوید. از همین رو طبق معمول عملیات تیونینگ خودرو بـه صورت پلکانی انجام می شود تا مراحل مختلف این عملیات مکمل یک دیگر باشد. بـه این ترتیب کـه ابتدا قطعهاي خاص نظیر موتور خودرو مشمول اصلاح و تغییر میگردد و پس ازآن مشخصات سایر قطعات بکار رفته در دل خودرو نیز با توجه بـه قدرت و توان موتور خودرو مورد تعدیل، اصلاح و تغییر قرار خواهد گرفت.
چه بسا برخی تیونینگ ها باعث می شوند با کاهش میزان مصرف سوخت، راندمان خودرو بالاتر رود و با افزایش قدرت بیش تر، هندلینگ نیز بهبود یابد. اگرچه بسیاری از خودروهای تقویت شده معمولاً با یکدیگر به رقابت نمی پردازند، اما همواره تیون کردن خودرو با مسابقات اتومبیلرانی ارتباط تنگاتنگی داشته است. گفتنی است، از نقطه نظر طراحی، تیونینگ معمولاً بر روی آپشن هایی نظیر ویژگی آیرودینامیک، رکاب ها، سپرهای جلو و عقب، اسپویلرها، دریچه های هوا، و رینگ های خودرو انجام می شود. هدف از تیونینگ کردن خودرو می تواند عوامل بسیار زیادی باشد، از جمله افزایش قدرت خودرو برای مسابقات اتومبیل رانی و یا تیونینگ کردن خودرو در جهت زیبایی خودرو برای افرادی که علاقه بسیار زیادی به خودرو دارند. تیونینگ خودرو در بسیاری از کشور ها توسط کارخانه خودروسازی انجام می شود، اما شما در کشور ایران مجبور هستید خود و یا یک فرد متخصص را برای انجام این کار در نظر بگیرید.
انصافاً برخی خودروها چراغهای جلو و عقب زشتی دارند و با همین یک تغییر، میتوانید ظاهر ماشین خود را بسیار جذابتر و اسپرتتر نشان دهید. برای تغییر چراغها، هم میتوانید رنگ آنها را تغییر دهید، مثلاً از رنگ دودی استفاده کنید و یا از چراغهای زنونی استفاده کنید. علاوه بر اینها، میتوانید کاسه چراغ و گرافیک داخلی آن را نیز تغییر دهید. یکی از قطعات مهم در خودروهای امروزی قطعه ECU یا همان کامپیوتر خودرو میباشد که تقریبا اکثر رفتارهای خودرو را کنترل و تنظیم میکند. کاهش ارتفاع خودرو تأثیر قابل توجهی بر ظاهر کلی آن دارد و به آن طراوت و جذابیت اسپرتی میبخشد. دیفیوزر نیز بهمنظور تنظیم جریان هوای زیر خودرو در بخش عقب و زیر سپر نصب میشود.
در صورتی که دلیل دوم در نظر گرفته شود، لازم است به افزایش مصرف سوخت و استهلاک توجه ویژه شود. با تقویت ECU و یا ریمپ کردن خودروی خود، می توانید نرم افزار قدرت موتور خودروی خود را تقویت کنید. تیونینگ این قسمت از خودرو می تواند افزایش چشمگیر قدرت خودروی شما شود. تقویت قدرت جرقه زنی خودرو، یکی از بهترین راه های تیونینگ خودرو و افزایش شتاب ماشین می باشد. برای این کار می توانید کویل، انژکتور، دینام شمع های خودرو خود را ارتقاء دهید.
قطعا تیونینگ کردن ماشین هم به دانش نیاز دارد هم به تجربه و هم به خلاقیت. اما یکی از راههای ساده و جذاب تیونینگ میتواند استفاده از پلتفرمهای آموزشی آنلاین باشد. این سیستم که سوپرشارژ نیز گفته میشود میتواند عملکرد و قدرت و گشتاور موتور شما را به 50 درصد افزایش دهد که این مقدار بسیار چشمگیر است. در عمل تیون کردن فیلتر هوا، ما از فیلتری با خاصیت ویژهای که فیلترهای هوای معمولی ندارند استفاده میکنیم. البته تا حدی از طیف رنگی، دودی کردن شیشهها مجاز و حتی مفید است که از ورود اشعههای مضر خورشید به داخل کابین میتواند جلوگیری کند.
افراد زیادی هستند که دوست دارند شاسی ماشین آنها خوابیده باشد و بسیار به زمین نزدیک باشد. البته که این مسئله ممکن است باعث آسیب به جلوبندی و ایجاد مشکل در فرمانپذیری خودرو شود. ولی بسیاری از خودروهای لوکس فابریک کارخانه، قابلیت تغییر ارتفاع توسط یک دکمه را دارند. به این ترتیب که شما میتوانید در جادههای هموار، شاسی خودرو خود را بخوابانید و در جادههای ناهموار، ارتفاع را افزایش دهید. یکی از بحثهای جذاب در مورد خودروها، خصوصاً برای خودرو بازان و عاشقان خودرو، تیونینگ خودرو است.
بسیاری از افراد تمایل دارند که با تیون کردن ماشین خود، سیستم های ایمنی را بهبود دهند. این روش از طریق نصب ترمز های قوی تر، بهبود سیستم های کنترل پایداری و کنترل جریان هوا در اطراف خودرو انجام می شود. یکی دیگر از دلایل انجام تیون ماشین، بهبود کارایی سوخت و کاهش مصرف بنزین از طریق بهینه سازی سیستم تزریق سوخت و تنظیم موتور می باشد. ماشینهای سانروف یکی از پرطرفدارترین مدلهای خودرو در بازار هستند. با باز شدن سقف این خودروها، هوای آزاد در ماشین به گردش درمیآید.
تثبیت کننده سخت تر در عقب، کم فرمانی را کاهش می دهد یا باعث افزایش بیش فرمانی می شود. در این بخش میتوان به جایگزینی بلندگوهای قوی و بیسدار بهجای بلندگوهای استاندارد خودرو، ارتقا سیستم صوتی خودرو، نصب تقویتکنندههای صدا مانند آمپلیفایر و ساب بوفر و بوم باکس اشاره کرد. غیر از باز شدن دربها به طرف بالا، میتوان با قرار دادن لولای دربها در بخش بالایی، آنها را طوری تنظیم کرد که ابتدا کمی به طرفین و سپس به سمت بالا باز شوند؛ درست مانند بالهای عقاب. این مدل از باز شدن درب، بسیار پیچیدهتر است و قابل نصب روی هر خودرویی نیست. تیره شدن شیشههای خودرو، فارغ از اینکه رنگ بدنه ماشی چه رنگی باشد، جلوه زیبایی به ظاهر خودرو میدهد که نسبت به تغییر عظیمی که در ظاهر خودرو به وجود میآورد بسیار ارزان تر از سایر تیونیگهای دیگر به حساب میآید. از مرسوم ترین و اولین اقدامات برای تیونینگ خودرو، روی آوردن به تعویض لاستیک و رینگها را میتوان مثال زد.
فشار بالاتر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است. در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامترهای کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می یابد. به این ترتیب می توان فشار بوست توربوشارژر یا میزان سوخت تزریق شده به محفظه احتراق را افزایش داد. معمولاً هر چه خودرو لوکستر باشد، رینگ و لاستیک جذابتر با طراحی بهتری دارد. میتوانید با تغییر رنگ و یا طرح رینگ و نیز تغییر لاستیک مثلاً استفاده از لاستیکهای پهن، ظاهر خودروی خود را شیکتر و متفاوتتر کنید. رنگ رینگ را هم بهتر است، متناسب با بدنه و تغییراتی که در بخشهای دیگر بدنه ایجاد میکنید انتخاب کنید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند.
در خودروهایی مانند BMW X4 که شاسی بلند دارند، تغییرات در سپرها یا نصب گارد نیز صورت می گیرد. همچنین، در بخش جلوپنجره معمولاً پره ها و لوگوی خودرو حذف شده و این کار باعث ایجاد حس بزرگ نمایی در جلوپنجره می شود. NOS یکی از روشهای پرکاربرد در تیونینگ خودرو است که با تزریق ترکیب نیتروژن اکساید به محفظه احتراق، توان موتور را بهشدت افزایش میدهد. نیتروژن اکساید بهدلیل تجزیه در دماهای بالا، اکسیژن بیشتری آزاد میکند که منجر به احتراق قویتر میشود. این سیستم بهویژه در خودروهای مسابقهای استفاده میشود که برای مدتزمان کوتاه به شتاب و توان بسیار بالا نیاز دارند. با این حال، استفاده نادرست از NOS ممکن است به قطعات داخلی موتور آسیب برساند.
همچنین، سر اگزوزها برای کنترل صدای تولید شده و یا ایجاد صدای خاص در زمان شتابهای ناگهانی نیز استفاده میشود. داشتن سانروف یا سقفهای کانورتیبل، یکی از جذابترین ویژگیهایی باشد که میتواند در خودرو وجود داشته باشد. اگر خودروی شما این ویژگی را ندارد، میتوانید این کار را به افراد ماهر و کارآزموده سپرد تا این آپشن را برای شما اضافه کنند. البته برخی افراد به دلیل آسیب دیدگی سقف و مشکلات مربوط به آن، به این کار اقدام میکنند. با این حال، اگر تغییر سقف و اضافه کردن سانروف به دلیل آسیب و زیان رنگی نباشد، این اقدام نه تنها ارزش خودرو را کاهش نمیدهد، بلکه ممکن است باعث افزایش ارزش آن نیز شود. تیونینگ ماشین یکی از راه هایی است که به کمک آن می توان خودرو را اتقا داد.
افزون بر تمام مواردی کـه بـه آن اشاره شد، باید عملیات تیونینگ خودرو را زیر نظر افرادی کـه دراین زمینه از تخصص لازم و کافی بهره می برند بـه انجام رساند. نکتهي دیگری کـه پس از انجام تغییرات دریک خودرو و ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری آن باید مدنظر قرار داد این اسـت کـه تیونینگ یک خودرو بـه خودی خود موجب افزایش ایمنی آن نمی شود. در واقع بهمین دلیل اسـت کـه طبق معمول تغییرات ظاهری متعددی روی یک خودروی تیون شده انجام میشود تا عملیات تیونینگ فنی آن بـهطور کامل بـه چشم بیاید. تیونینگ خودرو بطور معمول بر مشخصاتی نظیر ویژگیهاي آیرودینامیک و نوع طراحی رکابها، سپرهای جلو و عقب، اسپویلرها، دریچههاي هوا و رینگهاي خودرو تاثیرگذار است و بطور عمده تغییرات مختلفی را روی آنها انجام میدهد. دراین میان افزايش قدرت موتور هم از جمله جنبههاي قابل توجه عملیات تیونینگ بـه شمار میرود کـه هواداران فراوانی در بین خودرو دوستان دارد.
زمانی که این تغییر انجام شود، شتاب، سرعت، توانایی و عملکرد خودرو نیز ارتقا پیدا می کند.تقویت چیپ یا کامپیوتر، به عنوان یکی از شاخه های تیونینگ خودرو، برای افزایش قدرت و عملکرد خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، با تغییر برنامههای کامپیوتری خودرو، می توان پارامترهای اصلی مانند حجم سوخت، ترمز موتور و فشار توربو شارژ را تنظیم کرده و عملکرد خودرو را بهبود بخشید. به طور مثال، در صورتی که چیپ خودرو تقویت شود، می توان توان موتور را افزایش داد و در نتیجه، شتاب و سرعت خودرو را افزایش داد. همچنین، با تنظیم دقیق پارامترهای چیپ، صرفه جویی در مصرف سوخت نیز ممکن است صورت بگیرد. لازم به ذکر است که تقویت چیپ خودرو باید توسط فنیکاران متخصص و با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مناسب انجام شود. علاوه بر این، باید به این نکته توجه داشت که در صورت عدم انجام تغییرات لازم در سایر قطعات خودرو، ممکن است آسیب به موتور و سایر قطعات ایجاد شود و باعث کاهش عمر مفید خودرو شود.
فرآیند مذکور با ارتقای قطعات موتور آغاز میشود که شامل نصب توربوشارژر یا سوپر شارژر، تغییر سیستم تزریق سوخت، و بهبود سیستم اگزوز برای افزایش قدرت و بهرهوری است. همچنین، سیستم تعلیق و ترمزها نیز برای بهبود کنترل و ایمنی خودرو تقویت میشوند. تغییرات در سیستم انتقال قدرت، مانند نصب کلاچهای قویتر و گیربکسهای پیشرفتهتر، نیز بخش مهمی از تیونینگ است. زمانی که رانندگان تلاش میکردند تا خودروهای خود را برای رقابتهای سریعتر و کارآمدتر کنند، مفهوم تیونینگ شکل گرفت. این فرایند به مرور زمان از مسابقات به زندگی روزمره راه یافت و امروز به یکی از بخشهای مهم صنعت خودرو تبدیل شده است. اهمیت تیونینگ در بهبود کارایی و افزایش طول عمر خودرو نیز قابل توجه است.
گذشته از تیون کردن سیستم صوتی، طراحی داخلی از دیگر بخش هایی است که ممکن است در تیونینگ مورد توجه قرار بگیرد. از نقطه نظر طراحی داخلی، تیونرها معمولاً به مسائلی از جمله ایمنی، تجهیزات اطفاء حریق، و تقویت صندلی ها توجه می کنند. جالب است بدانید که در تیونینگ سیستم تعلیق، تکنسین های تیونر بر روی فنرلول ها و کمک فنر ها کار می کنند تا آن ها را تا حد امکان اصلاح کنند. این در حالی است که کمک فنر های سخت تر، وزن دینامیکی خودرو را بهبود می بخشند و این مسئله در اصلاح سیستم تعلیق بسیار مؤثر است. زمانی که در آمریکای شمالی، تغییراتی در فوردهای نوع A به وجود آمد.
این سیستم باز شدن درب ها برای اولین بار در خودرو های لامبورگینی معرفی شد و به همین دلیل به آن ها درب های لامبورگینی می گویند. نصب این نوع درب ها بر روی خودرو های دیگر به ظاهر خودرو جذابیت می بخشد. ازاینرو در تیونینگ خودرو بخشی از این قطعات تقویت و برخی از آنها حذف میشوند. برای مثال بلندگوهای خودرو با بلندگوهای قویتر و بهتر تعویض میگردند. این دسته از افراد با استفاده از برچسبهای مخصوص در رنگ و طرح سقف ماشین تغییراتی ایجاد میکنند.
علاوه بر این، با تیونینگ خودرو، افراد میتوانند وسیله نقلیه خود را به نمادی از شخصیت و سبک زندگیشان تبدیل کنند. اما همانگونه کـه پیش تر نیز بـه آن اشاره کردیم، ارتفاع زدن ماشین بـه چند روش انجام می شود. در روش اول کـه طبق معمول ارزان ترین و شایعترین روش هست، با برش فنر، اقدام بـه کاهش ارتفاع فنر میکنند. اینکار باعث می شود تا فنر حالت ارتجاعی کمتری داشته باشد ودر نتیجه سیستم تعلیق، عملکرد خودرا در دست اندازها و ناهمواری هاي جاده از دست بدهد. بریدن فنرها اصلا روش استانداردی نبوده و بـه هیچ عنوان توصیه نمی شود.
البته درصورتیکه این کار بهصورت اصولی و با متریال مناسب انجام شود باعث کاهش دمای داخل کابین خواهد شد و آسایش بیشتر سرنشینان را در پی خواهد داشت. همچنین برخی شرکتها کار ضدگلوله کردن شیشهها را نیز انجام میدهند که هزینه نسبتاً بالایی دارد. یک حالت به این صورت که وقتی درب خودرو را باز می کنید، به سمت بالا باز می شوند. و در حالت بعدی لولاهای در را به صورتی تنظیم می کنند که شبیه به بال های عقاب ابتدا به سمت اطراف و بعد به سمت بالا باز می شوند. با کمک تیونینگ سقف خودرو، امکان ایجاد تغییر و یا سان روف کردن خودرو وجود دارد. تیونینگ یک روش عالی برای شخصیسازی و بهبود عملکرد خودروی شما است.
این تغییرات میتوانند شامل رنگآمیزی مجدد خودرو به رنگهای جذاب و مدرن و یا اضافهکردن گرافیکهای خاص و چشمگیر باشند. نصب کیت مکش یکی از روشهای رایج برای افزایش توان و بهبود عملکرد موتور خودرو است. با جایگزینی فیلتر هوا و لولههای ورودی هوا با قطعات با کیفیتتر و طراحی بهینه، میتوان به هوای خنکتر و پرچگالتری دست یافت که منجر به احتراق بهتر و افزایش قدرت موتور میشود. تقویت سیستم تعلیق خودرو، بهرهمندی از رینگهاي عریض تر، برخورداری از ترمزهای قویتر، وجود فرمانپذیری دقیقتر و استفاده از جعبه دندههایي با عملکرد سریعتر اشاره کرد. تغییراتی کـه البته تمام آنها باید با میزان قدرت تولید شده توسط موتور خودرو هماهنگی و همخوانی کامل داشته باشد. مسلم اسـت کـه هیچ کدام از تغییرات یاد شده در ظاهر خودرو مشاهده نمیشود و بـه هیچ عنوان از نمای بیرونی آن بـه چشم نمیآید.
بهترین تیونر در ارومیه