آنالیز سئو برای محتوای متنی
چک لیست سئو محتوا 38 فاکتور برای بهینه کردن محتوای سایت
متا دیسکرپشن شما باید شامل کلمات کلیدی اولیه و ثانویه بوده و خلاصه درستی از آنچه که صفحه شما در مورد آن است، به کاربر بدهد. بدون تجزیه و تحلیل دقیق سئو سایت، گرفتن تصمیمات آگاهانه برای بهبود رتبه بندی سایت شما در SERPs غیرممکن است. تولید محتوای باکیفیت برای این کلمات، میتواند اعتماد مخاطب را جلب کرده و او را به خرید نزدیکتر کند. برای بهینهسازی این کلمات، مطمئن شوید که صفحات کلیدی سایت شما بهراحتی در نتایج جستجو قابل دسترسی باشند. این کلمات معمولا رقابت کمتری دارند و راحتتر در نتایج جستجو رتبه میگیرند. بهعلاوه، نرخ تبدیل بالاتری هم دارند؛ چون کاربر دقیقا همان چیزی را میخواهد که شما ارائه میدهید.
برای رسیدن به این هدف، ابتدا از زوایایی که رقبا موضوع را پوشش داده اند، شما نیز پوشش دهید و سپس چند زاویه جدید به موضوع خود اضافه کنید و آن را کامل تر از بقیه رقبا بنویسید. سپس عناوین مشابه را حذف میکنم، سرفصلهایی که باقیمانده را بصورت منطقی مرتب میکنم و با این روش یک طرح کلی محتوایی آماده میکنم که شامل تمام نکات است. البته طبیعی است که سئوی صفحه محصول، چیزهای بیشتری نیز در خود دارد. راستش را بخواهید معمولاً صفحات محصول، صفحاتی کسلکننده هستند که لازم است با یک محتوای جذاب و بهینهشده، آنها را به صفحاتی مشتریپسند تبدیل کنیم. برای چشمنوازشدن استایل، علاوهبر انتخاب لباسهای مناسب با اندامتان، به لوازم جانبی یا accessorie مخصوص خودتان هم نیاز دارید.
همچنین مطمئن شوید که محتوای شما با کیفیت بالا و بدون هر گونه خطا و اشتباهی است. توصیه می کنیم برای انجام این نوع آنالیز سئو سایت خودتان با محبوب ترین صفحات خود شروع کنید، سپس به پست ها و صفحات کوچکتر و کمتر محبوب خود بروید. به صفحات وب سایت جدیدتر و قدیمی تر خودتان برگردید و لینک های داخلی آنها را به سایر صفحات مرتبط در سایت خود اضافه کنید. لینک دادن روی کلمات کلیدی مناسب و بهترین روش های انکر تکست را در نظر داشته باشید. سئو یا بهینه سازی موتور جستجو (SEO) به زبان ساده فرآیند ایجاد تغییرات در وب سایت شما است تا بتوانید در موتورهای جستجو بیشتر مشاهده شده و رتبه سایت خودتان را بهبود بخشید. آنالیز سئو سایت و مشاوره سئو دو پروسه ضروری برای بررسی دقیق یک وب سایت برای به دست آوردن درک بهتر از میزان بهینه سازی سایت و اقداماتی است که می توان برای کمک به بهبود سایت انجام داد.
ابزارهایی مانند Google Analytics، SEMrush، Ahrefs و Yoast SEO از بهترین ابزارها برای آنالیز محتوای سایت هستند. برای نوشتن مقالات ، محتوای محصولات، دسته بندیها و برچسبها چندین قالب مشخص داشته باشید. استفاده از قالب برای تولید محتوا علاوه بر اینکه به محتوای شما نظم میدهد موجب افزایش سرعت شما در تولید محتوا نیز میشود. اگر Helpful Content تشخیص دهد که محتوای سایت شما بی کیفیت است برای گوگل سیگنال منفی ارسال میکند و این سیگنالهای منفی مستقیما روی رتبه بندی سایت شما تاثیر میگذارند. استفاده از لینک خارجی به استراتژی شما بر میگردد اما به طور کل آن سایت باید معتبر و مرتبط با صفحه شما باشد. دیده شده که برخی افراد برای صرفه جویی در بودجه خزش سایت خود تمام لینکهای خارجی را نوفالو (No Follow) میکنند که خوب نیست.
اما چک لیستی که کارایی لازم داشته باشد و بتواند به رتبه گرفتن کمک کند. من مدتهاست که از یک چک لیست برای تولید و انتشار محتوا استفاده می کنم که در سایت ها با موضوعات مختلف جواب گرفته ام و اکنون می خواهم تجربه خودم را با شما به اشتراک بگذارم. خبر خوب این است که تعدادی ابزار سئو رایگان و پولی (seo analysis tools) وجود دارند که میتوانند به شما کمک کنند تا وبسایت خود را همانطوری مشاهده کنید که موتورهای جستجوگر مانند Google دوست دارند ببینید. به این ترتیب شما می توانید رتبه و ارتباط کلمات کلیدی هدف تان را بهبود بخشید. با اطلاعات حاصله از آنالیز سئو سایت، اطلاعات لازم برای بهبود محتوای موجود خود و جذاب تر کردن آن برای موتورهای جستجو و همچنین یک تقویم محتوای قوی برای ایجاد سفر خریدار را خواهید داشت. این ابزار به شما امکان میدهد وبسایت رقبا را بررسی کرده و ببینید برای چه کلمات کلیدی رتبه گرفتهاند.
صفحات مهمی که باید در این فایل قرار بگیرند تا خزندهها آنها را کراول نکنند و در نهایت ایندکس نشوند شامل صفحات چت یا جستجو، پنل سایت، صفحات امنیتی و تنظیماتی هستند. یکی از سادهترین و در عین حال هوشمندانهترین کاری که میتوانید در رقابت با سایتهای دیگر انجام دهید، این است که بکلینکهای شکسته آنها را هدف قرار دهید. گاهی وقتها که از یک سایت خارجی لینک دریافت میکنید، ممکن است صفحهای از آن سایت که به شما لینک داده، حذف شود. حذف این صفحه منجر به از بین رفتن لینکهای خارجی شما یا به اصطلاح ایجاد لینکهای شکسته میشود. از آنجایی که سئو بخشهای مختلفی دارد که هر کدام کارهای جزیی زیادی به دنبال دارند، مدیریت تمامی این قسمتها به طور دستی یا انسانی امکانپذیر نیست. از طرفی، متغیرهای زیادی در سئو داخلی وجود دارند که هر کدام به طور جداگانه به نظارت و بررسی مداوم و منظم نیاز دارند.
آخرین بخشی از سئو که باید برای آن یک چک لیست مجزا تهیه کنید، بخش فنی یا همان تکنیکال است. اجرای تکنیکهای سئو تکنیکال باعث میشود تا سایت شما از نظر فنی در بهترین شرایط قرار بگیرد. به این ترتیب، اجرای سایر استراتژیها در بخشهای دیگر سئو بهترین نتیجه را میگیرند. برای این کار کافیست نوع و تعداد بکلینکهای دریافتی آنها، نوع دامنه ای که انتخاب میکنند و همچنین کلمات کلیدی یا انکر تکستهایشان را تحلیل و آنالیز کنید. اولین چیزی که کاربر در صفحه نتایج گوگل SERP از صفحه سایت شما میبیند، تایتل تگ Title Tag است. پس این بخش برای جلب توجه کاربر و هدایت او به سایت شما خیلی مهم است.
اگر کاربر وارد صفحه شما شود و تشخیص دهد که آن محتوا مفید نیست بلافاصله از صفحه خارج میشود. شما برای یک صفحه یا یک مقاله به فهرستی از کلمات کلیدی شامل کلمات کلیدی اصلی، فرعی یا مشابه و کلمات کلیدی دمدراز برای محتوای خود نیاز دارید. لازم است که این کلمات را لیست کنید و آنها را بهصورت زیر در محتوای خود به کار ببرید. امروزه با رشد و توسعه وبسایتها، این واژه معنای درستتر و بهتری به خود گرفته است. و قطعاً آنچه در این مقاله رویَش کنکاش داریم، محتوای تحت وب هست، که محتوا تحت وب باید در آنها اصول سئوی محتوا رعایت شده باشد. در میان سایتها و شبکههای اجتماعی، نیاز به محتوای ناب جهت رفع نیازهای کاربران به چشم میخورد.
مدتها است که این دستیار باهوش و خوشفکر، ابزاری قدرتمند برای بهبود سئوی محتوا شناخته شده است. تولید محتوای اصولی و بهینه سازی آن از ارکان اصلی سئو کلاهسفید است. همچنین تولید محتوای سئو بیس یکی از روش های کسب درآمد از طریق سئو و تولید محتوا است که طرفداران بسیار زیادی دارد.همانطور که میدانیم مهمترین بخشهای دیجیتال مارکتینگ تولید محتوا و سئو است. ترکیب این دوتا میتواند نقش به سزایی در رشد کسبوکار و وبسایت شما داشته باشد. بخش زیادی از سئو به خلق محتوا و رعایت اصول سئوی محتوا برمیگردد که اساسا وظیفه سئو کار است که محتوا را بهینه کند و بخشی از قرارداد سئو به حساب می آید.
بنابراین، اگر بخواهید کلیدواژههای بهتر و دقیقتر را پیدا کنید، باید از ابزارهای حرفهای کمک بگیرید. دومین کاری که باید در مقدمه و آغاز سئو سایت انجام دهید، اتصال سایت به ابزارهای سئو است. این ابزارها عموما سرویسهای آنلاین رایگان هستند که عملکرد سئو سایت شما را تحت نظارت و کنترل درمیآورند. اولین کاری که شما باید برای آماده کردن سایت خود برای سئو و بهینهسازی انجام دهید، این است که افزونههای اصلی سئو را روی آن نصب و راهاندازی کنید. شما در ابتدای شروع کار سئو باید مقدماتی را برای سایت اینترنتی خود فراهم کنید. من در این محتوا یک چک لیست کامل سئو با جزئیات دقیق از سئو محتوا تا سئو تکنیکال را به شما معرفی میکنم.
نوشتن آلت برای فایل های صوتی و ویدیویی هم اهمیت زیادی دارد و باید این بخش با دقت کامل شود. اگر حساب کاربری رسمی کسب و کار شما دنبالکننده چندانی ندارد، دلسرد نشوید و به ترویج محتوا از این طریق همچنان ادامه دهید. تا این یاد گرفتید اصلیترین نکات برای تولید محتوای سئو شده چیست و چطور باید آنها را انجام دهید. حالا که یاد گرفتید محتوای سئو شده چیست و اهمیت آن را در بهبود رتبه وبسایت و تجربه کاربری درک کردید، بدون معطلی به سراغ بررسی اصول تولید محتوای سئو شده میرویم. اگر میپرسید مراحل نوشتن و تولید محتوای سئو شده چیست باید گفت میتوان این مراحل را در دو دسته اقدامات لازم قبل از نوشتن محتوا و بعد از نوشتن آن خلاصه کرد. ترافیک ارگانیک به معنای بازدیدکنندگانی است که بدون نیاز به تبلیغات پولی به وب سایت شما می آیند.
اما به شناسایی رابطه بین انتیتیها اشاره دارد.LSI (Latent Semantic Indexing) روشی است که از تکنیکهای ریاضی برای پیدا کردن روابط بین کلمات و مفاهیم در یک متن استفاده میکند. LSI هم به موتورهای جستجو کمک میکند که معنای نهفته در یک متن را درک کند.LSI به روابط مفاهیم اشاره دارد و انتیتی، خودِ آن مفهوم است. Entity و LSI هر دو برای بهبود درک موتورهای جستجو بسیار کاربرد است. LSI به درک روابط بین کلمات کمک میکند و Entity به شناسایی موجودیتهای خاص. آنالیز محتوای سایت به شما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف سایت خود را شناسایی کرده و استراتژیهای بهتری برای بهینهسازی و جذب مخاطبان هدف تدوین کنید. شما برای نوشتن یک محتوای خوب علاوه چک لیست سئو محتوا به چک لیست سئو تصاویر نیز نیاز دارید؛ اما در ادامه خلاصهای از فاکتورهایی که برای سئو تصاویر اهمیت زیادی دارد را آوردهایم.
در نهایت، هدف اصلی باید ارائه ارزش واقعی به کاربران باشد؛ چرا که محتوای باکیفیت، بهترین روش برای بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو و افزایش ترافیک است. بهینهسازی محتوا بر اساس اصول سئو با بهبود رتبه آن در صفحه نتایج، باعث میشود بیشتر در معرض دید مخاطبان هدف قرار بگیرید. این موضوع بهخودی خود با افزایش نرخ کلیک صفحه رتبه سئوی صفحه و تجربه کاربری آن را بهبود میدهد. بهطور کلی میتوان اهمیت تولید محتوای سئو شده را در دو مورد بهبود عملکرد محتوا در SERP و کمک به فرایند بازاریابی محتوایی کسب و کار خلاصه کرد. محال است که وارد کسبوکار دیجیتال شده باشید و قدرت هوش مصنوعی (AI) را درک نکرده باشید.
برای تحقیق کلمات کلیدی روشهای و ابزارهای پولی و رایگان مختلفی وجود دارد که ما در اینجا فقط به چند ابزار رایگان اشاره میکنیم. تصویر بالا، فقط بخشی از پیشنهاداتی است که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد. البته این ابزار در زبان فارسی خیلی کاربردی ندارد اما هدف در اینجا ایدهپردازی است و Answer The Public به شما کمک میکند ایدههای جدید پیدا کنید. سعی کنید استفاده از صفت ها و قیدها را به حداقل برسانید و به جای آنها از کلمات ارزشمند استفاده کنید. از اصطلاحات، جناس (کلمات همجنس) و ارجاعات فرهنگی خودداری کنید زیرا این موارد ممکن است توسط مخاطبین و موتورهای جستجو به اشتباه تفسیر شوند.
گوگل و سایر موتورهای جستجو ارزش ویژه و بالایی برای محتوا دست اول قائل هستند و امتیاز زیادی برای آن در نظر میگیرند. در بالا یک اسکرین شات از سرچ کنسول سایت است که موقعیت رتبه بندی یکی از پست های قدیمی ما را نشان می دهد که در حال افت بود تا زمانی که محتوا را آپدیت کردم و دوباره رشد کرد و رتبه خوبی گرفت. بروزرسانی و آپدیت زمان زیادی از ما نمی گیرد و لازم نیست خیلی وقت و انرژی صرف کنیم ولی تاثیر آن به اندازه انتشار یک مقاله خوب برای سایت ماست. در چنین مواردی، شما میتوانید روی حیطههای خاصتری، کلمات کلیدی خود را پیادهسازی کنید. پراکنده و زیاد کردن کلمات کلیدی فقط باعث اسپم شدن مقاله میشه و برای سئو مفید نیست. بستگی به موضوع مقاله داره، اما معمولاً مقالاتی که بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه هستن، در سئو بهتر عمل میکنن.
این روش کمک میکند تا مطالب کندتر و فرعی تر در وسط، و مهمترین مطالب پیش روی خواننده نمایان گردد. چه در حال نوشتن یک قطعه 2500 کلمه ای در زمینه نویسندگی و چه بحث پیرامون یک قطعه 750 کارکتری در مورد جنبه های فنی یک محصول برای کاربر، این کار نتیجه یکسانی خواهد داشت. نویسندگان واقعی هر روز می نویسند و آن را به یک نوع سبک زندگی تبدیل می کنند تا به توسعه «هنر» کمک کند. تمرین باعث می شود چیزهای مهمی اتفاق بیفتد و نظم و انضباط را می طلبد. بیشتر ذهنها طبیعتاً میخواهند به سبک نویسنده معروف جک کرواک بنویسند، اما این یک فعالیت نویسندگی در زمینه رمان نیست. بیشتر ما برای یک کسب و کار مطلب می نویسیم تا موفقیت آن کسب و کار را بیشتر نماییم.
مثلا کاربر باید ترغیب شود که یک ویدئو پخش کند، یک فایل را دانلود کند، یک فرم را تکمیل کند، روی یک دکمه یا لینک کلیک کند یا حداقل صفحه را اسکرول کند. هر چقدر نرخ تعامل کاربران با صفحات ما افزایش پیدا کند شانس رتبه گرفتن آنها بیشتر میشود. درنظر داشته باشید که یک متخصص سئو موفق باتوجه به استراتژی ها و این که یک محتوا در چه پلتفرمی قرار است منتشر شود، مقدار و طول یک محتوا را مشخص می کند. مثلا محتوایی که برای یک صفحه محصول لازم است چیزی در حدود 500 – 600 کلمه بوده و این در حالی است که محتوای مورد نیاز برای یک لندینگ پیج شاید چیزی حدود 2000 تا 6000 کلمه باشد. تعیین مقدار محتوای هر صفحه براساس استراتژی کارشناس سئو مشخص می شود.
با استفاده از داستانهای واقعی، مثالهای ملموس یا حتی شوخیهای کوچیک میتونی به متن جون بدی. اینجوری مخاطب حس میکنه داری باهاش حرف میزنی، نه اینکه براش سخنرانی کنی. نوشتن یه مقاله طولانی، شبیه هنر آشپزیه؛ باید هم مواد کافی داشته باشی و هم طعمش رو درست کنی! اگه مقالت مثل یه کلاس خشک و بیروح باشه، مطمئن باش کسی تا آخرش نمیمونه. پس بیایم چند تا نکته طلایی رو با هم بررسی کنیم که مقالت جذاب و خواندنی بشه. تمام منابع سرور در اختیار شماست و به راحتی میتوانید تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید.امنیت، سرعت و پایداری بالا برای میزبانی پروژههای بزرگ.
لینکسازی داخلی (internal link) باید بین صفحاتی انجام شود که موضوع آنها بهنوعی یک انتیتی برای یکدیگر محسوب میشود. بنابراین هرگز از صفحات داخلی بهصورت تصادفی یا بدون هدف به یکدیگر لینک ندهید. بهاینترتیب، یک شبکه منسجم و مرتبط از اطلاعات را برای کاربران و موتورهای جستجو میسازید. کال تو اکشن (Call To Action) یا ترغیب به اقدام از مهمترین فاکتورهای چک لیست سئو محتواست که حتما باید به آن توجه کنید. مثلا شما باید با نوشتن یک جمله ترغیب کننده کاربران را وادار کنید روی یک لینک کلیک کنند. کاربر وقتی وارد یک صفحه، برگه یا نوشته سایت شما میشود باید پاسخ تمام سوالات خود را دریافت کند.
این یعنی مقالت تبدیل به یه منبع معتبر میشه که سایتهای دیگه برای اثبات حرفاشون یا ارائه اطلاعات بیشتر بهش ارجاع میدن. بکلینکها یکی از اصلیترین معیارهای گوگل برای سنجش اعتبار سایتها هستن و میتونن بهشدت رتبت رو بالا ببرن. مقدمه همان پاراگراف اول است و اولین چیزی که گوگل و کاربران میخوانند. با استفاده طبیعی از کلمه کلیدی در این بخش، بهراحتی میتوانید موضوع صفحه را مشخص کنید و خواننده را جذب کنید. کلمات کلیدی کوتاه، که با عنوان «کلمات کلیدی اصلی» یا «Head» نیز شناخته میشوند، عبارات یک یا دو کلمهای پرجستجو هستند. این کلمات معمولاً در جستجوهای عمومی استفاده میشوند و به دلیل حجم بالای جستجو، میتوانند ترافیک زیادی ایجاد کنند.
همچنین برای درک موضوع یک صفحه توسط گوگل از لینک داخلی می توان استفاده کرد.تنها کاری که باید انجام دهید این است که از صفحات قدیمی تر وب سایت خود به محتوای جدید خود لینک دهید. چک لیست تولید محتوا در 8 گام است که با رعایت آنها می توانیم محتوایی همیشه سبز (Evergreen content) تولید و منتشر کنیم و تا سال ها برای ما ترافیک بیاورد. البته به یاد داشته باشید که همیشه اولویت باید مخاطب باشد و محتوا را برای کاربران بنویسید. نگران عقبماندن از رقبای قدرتمند خود نباشید و یادتان نرود که هیچوقت برای شروع سئوی محتوای متنی دیر نیست. وجود محتوای تکراری را که علامت قرمز SEO است، بررسی کنید و در صورت لزوم آن را دی ایندکس یا حذف کنید.
علاوه بر اینها توجه داشته باشید که سلسله مراتب هدینگها حتما رعایت شده باشد. حالا فرض کنید ربات گوگل برای کراول وارد مقاله شما میشود؛ در این مقاله هیچ لینک داخلیای وجود ندارد پس ربات گوگل هم فقط همان صفحه را میخزد و در نهایت از سایت شما خارج میشود. این صفحات را میتوان با وردپرس یا آنالیزورهای مختلف از جمله اسکریمینگ فراگ (Screaming Frog) پیدا کنید. منظور از چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density)، تعداد دفعاتی است که یک کلمه کلیدی در یک محتوا با تعداد کلمات مشخص تکرار شده است. چگالی کلمه کلیدی مشخص میکند که یک کلمه چند درصد در یک محتوا به کار رفته است. فهرست محتوا در شروع مقاله کمک میکند تا کاربران به بخشهای مقاله دسترسی راحتتری داشته باشند.
تجزیه و تحلیل سئو می تواند به شما در تصمیم گیری استراتژیک برای بهبود رتبه سایت در صفحات نتایج موتور جستجو کمک کند. می توانید از نتایج این تجزیه و تحلیل برای کمک به کسب رتبه بندی بالاتر، گسترش دامنه دسترسی و هدایت ترافیک به وبسایت خود استفاده کنید. Seolyzer یک ابزار رایگان خزیدن، آنالیز log و سئو سایت است که به شما کمک می کند تعیین کنید که موتورهای جستجو همانند گوگل چگونه وب سایت شما را مشاهده می کنند. Seolyzer اطلاعاتی را که رباتهای خزنده در فایل های گزارش سرور شما باقی می گذارند، استخراج کرده، در حالی که سایت شما را می خزند تا KPIهای SEO شما را شناسایی یا ایجاد نمایند. این ابزار همچنین کدهای خطا، تغییر مسیرها، سرعت و عملکرد صفحه را شناسایی می کند.
عنوان ها را را سازماندهی کرده (برای سئو با کلمات کلیدی!) و شکاف ها را پر نمایید. اطمینان حاصل کنید که در صورت امکان از کلمات کلیدی مورد نظر به صورت پررنگ و بولد استفاده کنید. یکی از متدهایی که خود من برای برای آنالیز کلمات کلیدی رقبا استفاده میکنم، keyword planner است. مطالب مرتبط با آنها مدام در حال تغییر هستند و کلمات کلیدی جدید، سریعتر از آنچه حدس میزنید پیدا می شوند. در این جا به چند تا نکات حیاتی در سئوی بدنه محتوا اشاره خواهیم کرد. که ما باید آن ها را در جاهای مختلف محتوای خود اعم از هدینگ ها، متاتگ ها، بدنه اصلی و… بیاوریم.
شما علاوه بر این دو ابزار حرفهای و اساسی آنالیز سئو باید از ابزارهای آنلاین دیگر هم استفاده کنید. ابزارهایی مثل سمراش SEMRush، اچرفس Ahrefs، ماز MOZ، و… کمک زیادی به شما در آنالیز سئو سایت میکنند. پس باید ساخت اکانت در سایتهای مربوط به این برنامهها را در چک لیست خود قرار دهید. در دنیای امروز، بیشتر کاربران از طریق دستگاههای موبایل به اینترنت دسترسی دارند. بنابراین، بهینهسازی سایت برای نمایش مناسب در موبایل یک ضرورت است. گوگل نیز از معیار “Mobile-First Indexing” استفاده میکند، به این معنا که نسخه موبایل سایت شما برای رتبهبندی در نتایج جستجو اولویت دارد.
اگر از وردپرس استفاده میکنید پلاگین Broken Link Checker نیز میتواند کمک کننده باشد. یک شبکه محتوایی مشخص کننده ارتباط بین محتواهای یک سایت و این موضوع برای پروسه لینک سازی داخلی هم اهمیت زیادی دارد. به کمک یک شبکه محتوایی می توان کال تو اکشن های خوبی در موقعیت های مناسب صفحه قرار داد؛ همچنین لینک سازی داخلی هدفمندی برای هر صفحه ایجاد کرد. یک موضوع دیگر در رابطه با رعایت اصول سئوی محتوا، بخش بهینه سازی URL ها است. اگر چه سئو کردن آن تاثیر چندانی روی سئو یک صفحه نمیگذارد، اما بهتر است آن را انجام دهیم.
فرض کنید که به شما یک محتوای متنی را به عنوان یک کارشناس سئو داده اند که تغییراتی در آن انجام دهید که در موتورهای جستجو بهتر دیده شود . طبیعتا باید بدانید که مراحل انجام و نکات مهم سئوی محتوای متنی چه چیزهایی است تا بتوانید برای محتوای خودتان از آن استفاده کنید. بصورت کلی ما در همین مطلب سعی می کنیم با مثالهای عملی به شما نشان بدهیم که چگونه ممکن است یک محتوای متنی سئو شده خوب تولید کنیم . توضیحات متا همان متنی است که زیر عنوان صفحه در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود. این توضیح کوتاه باید به کاربر بگوید که چه چیزی در صفحه پیدا خواهد کرد و در عین حال شامل کلمه کلیدی باشد. استفاده از کلمه کلیدی در این بخش، به گوگل کمک میکند تا ارتباط صفحه شما با جستجوی کاربر را بهتر درک کند.
علاوه بر رعایت اصول سئو (استفاده از کلمات کلیدی اصلی و مرتبط در هدینگ) باید اصول تبلیغ نویسی را هم در نوشتن هدینگ رعایت کنید. اگر هدینگها را جذاب نوشته باشید کاربران بیشتر ترغیب میشوند تا ادامه محتوا را بخوانند. آنالیز لینکهای شکسته یک صفحه از دیگر فاکتورهای چک لیست سئو محتواست. اگر از صفحه مورد نظر شما به یک صفحه 404 (صفحهای که پاک شده) لینک داده شده باشد؛ آن لینک شکسته است. لینکهای شکسته باعث اتلاف بودجه خزش سایت شما میشوند پس سریعا باید اصلاح یا حذف شوند. اگر میخواهید به صورت گسترده لینکهای شکسته سایتتان را شناسایی کنید استفاده از ابزار Screaming Frog و سایت Broken Link Checker پیشنهاد میشود.
یکی دیگر از سیگنالهای بسیار خوب برای گوگل، استفاده از کلمات کلیدی بلند در هدینگ ها و بدنه محتوا است که ما باید از آن قطعاً استفاده کنید. این کلمات کلیدی را میتوانید بهصورت پرسشی دربیاورید و یا از ترکیب کلمه کلیدی اصلی با کلمات دیگر آن را به کار ببرید. میشود گفت بدون سئو کردن محتوا، شانس دیده شدن محتوا از طریق موتورهای جستجو صفراست. درصد زیادی از فاکتورهای سئو داخلی و در کل فاکتورهای سئو مربوط به انجام کارهای تولید و بهینه سازی محتوا میشود. شما در این مطلب با گام ششم “دوره جامع آموزش سئو (SEO)” یعنی سئو محتوای متنی آشنا شدید. همچنین میتوانید سایر گامهای دوره جامع آموزش سئو را از طریق لینکهای زیر مطالعه و تمپلیتهای مرتبط را دریافت کنید.
سئوی محتوای وبلاگ به شما کمک می کند تا محتوای خود را به مخاطبان هدفمندتری که به دنبال اطلاعات و محصولات شما هستند، معرفی کنید. رتبه بندی بالا در موتورهای جستجو به افزایش اعتبار و برندسازی شما کمک می کند. برای بهینهسازی محتوای متنی از عنوان جذاب و کاربرپسند استفاده کنید. در صفحات وب، متن عنوان اصلی صفحه که پس از کلیک روی لینک آن در صفحه نتایج در بالای صفحه به کاربر نمایش داده میشود، باید در تگ H1 قرار بگیرد. تگ H1 پس از تگ عنوان، اصلیترین تگ درون صفحه است و چون هم رباتهای جستجو و هم کاربران به آن خیلی توجه میکنند، بهتر است حتما کلمه کلیدی اصلی را در آن به کار ببرید.
درست است که استفاده از یک توضیح محصول ساده و تکراری، راهی آسان برای نوشتن محتوا است؛ اما فراموش نکنید که این بخش میتواند برگ برندهای برای سئوی شما باشد. اگر فقط روی تازهبودن محتوای متنی وبلاگ وبسایتتان تمرکز کنید و از توضیحات محصول غافل شوید، ضربه بزرگی به سئوی خود خواهید زد. با کلمات کلیدی مناسب، توضیحاتی منحصربهفرد، کاربردی و مختص برند خودتان را زیر محصولات درج کنید تا نتیجهای شگفتانگیز از این اقدام حرفهای خود ببینید. برای همین است که عکس و ویدئو بهعنوان آپشنی جذاب در سئوی محتوای متنی بهکار میآید. تصاویر نهتنها تجربه کاربری وبسایت شما را بهبود میبخشند، بلکه میتوانند حجم قابلتوجهی از ترافیک را نیز به صفحاتتان وارد کنند.
سپس می توانید شروع به ساخت تقویم محتوایی پیرامون این شکاف ها کنید و سایت خود را با محتوای جدید تقویت کنید. به بیان دیگر تجزیه و تحلیل سئو باید برای کسب رتبه بالاتر، گسترش دسترسی به سایت، ترافیک و بازدید بالا و دست یابی به اهداف کسب و کار خودتان یک ضرورت باشد. با انجام این آنالیز شما در تاریکی عکس نمی گیرید؛ بلکه شما تصمیمات استراتژیکی می گیرید که مدت زمان و منابع صرف شده روی کارتان را کاهش می دهد. با استفاده از تجزیه و تحلیل SEO شما می توانید بفهمید که کدامیک از جنبه های استراتژی سئوی شما کار می کنند و بزرگترین موانعی که نمی گذارند شما رتبه بندی سایت خود را بهبود دهید، شناسایی می کند. این کار را می توان با مشاهده ویژگی گزارش صفحه (Page Reporting feature) و تنظیم پیشخوان برای ردیابی ترافیک در طول زمان انجام داد. این کار همچنین به شما کمک می کند تا خطاهای احتمالی را که می تواند به پیشرفت SEO شما آسیب برساند، از جمله داده های متای نوشته نشده یا کلمات کلیدی که به طور بهینه استفاده نشده اند را شناسایی کنید.
چراکه یک متخصص دایره لغات بیشتری در آن حوزه دارد؛ تخصصیتر صحبت میکند و تسلط کاملتری بر محتوا دارد. یکی دیگر از مهمترین بخشهای فنی چک لیست تکنیکال شما این است که امنیت سایت خود را برقرار کنید. اساسیترین کار برای برقراری امنیت سایت تغییر پروتکل HTTP به HTTPS است. گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول دو مورد از این ابزارهای تحلیلی برای مانیتورینگ عملکرد سئو داخلی سایت شما هستند. مثلا رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی کوتاه و یا تک کلمهای خیلی سخت و رقابتی است. بنابراین در ابتدای کار سئو، انتظار کمتری برای رتبه گرفتن در این نوع کلمات داشته باشید.
این روش به شما کمک می کند تا به ذهنیت کاربر هدف خود نزدیکتر شودید. با این توضیحات، در اینجا 42 نکته مهم نگارش برای هر نویسنده محتوا در هر نوع شرکت، از طراحان نرم افزارهای میلیاردی گرفته تا شرکت های محلی کنترل حملات، ارائه شده است. چه بخواهید نرخ تبدیل ایجاد کنید، چه خواهان ایجاد آگاهی از برند یا هر چیز دیگری ، نوشته شما باید دارای اعتبار (و اصالت) باشد. در رابطه با سئو کردن بدنه اصلی محتوا میتوانید مقاله ما را در این رابطه مطالعه بفرمایید. ممکن است خیلی جاها شنیده باشید که میگویندم، برای کاربر بنویسید نه گوگل. اما به یاد داشه باشید که بهترین کار این است که هم برای گوگل بنویسیم و هم برای کاربر.
همانند سایر محتوا ها در اصول سئوی محتوا، برای ویدیو ها هم بهینه سازی لازم است. رعایت این نکات شما را در بخش نتایج تصاویر گوگل در رده های بالاتری قرار می دهد. یکی از اصول مهم سئوی محتوا بهینه سازی تصاویر است که باید به آن دقت کنیم. لینک دادن به صفحات داخل سایت طبق اصول لینک سازی داخلی و یا اشاره به صفحات خارج از سایت طبق اصول لینک سازی در محتوا یکی از فاکتورهای مهم سئوی محتوا است. لینک سازی با هر هدفی باشد، باید برای رفع نیاز کاربر باشد و از لینک های فریبنده و تبلیغاتی خودداری کنید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری