گامی در جهت پایداری بیشتر شرکت شما


یک مدل که نویدبخش پایداری است ، اقتصاد دایره ای (CE) است – شرکتهای CE بجای حفر مواد ، استفاده یکبار از آنها و سپس دور انداختن آنها ، منابع زیادی را در زنجیره ارزش خود برای استفاده از آنها بازیابی می کنند. دوباره و دوباره. از نظر تئوری چنین رویکردی خوب به نظر می رسد – اما در عمل چگونه کار می کند؟ نویسندگان چهار مرحله را پیشنهاد می کنند: بستن چرخه اولین قدم ضروری است. شرکت ها باید از آنها منتقل شوند مصرف-استفاده-دور انداختن زنجیره ارزش خطی به a Take-Make-Use-Recover زنجیره ارزش دایره ای در مرحله دوم ، شرکت ها باید به دنبال روش هایی برای بهبود بهره وری منابع در زنجیره ارزش باشند – به عنوان مثال ، با درک اینکه محصولات شما از کجا و چگونه فرسوده می شوند ، بنابراین می توانید آنها را با دوام تر کنید. در مرحله سوم ، شرکت ها باید مدل های تجاری جایگزین را در نظر بگیرند. به عنوان مثال ، Signify ، قبلاً Philips Lighting ، از فروش لامپ به ارائه روشنایی به عنوان یک سرویس روی آورده است. سرانجام ، شرکت ها باید به فراتر از دیوارهای خود برسند تا شرکا و مشتریان خود را در تلاش گسترده تری برای حفظ منابع محدود سیاره درگیر کنند.

برای مقابله با چالش های فوری سیاره ای مانند کاهش منابع و تغییر آب و هوا ، ما باید به طور اساسی در نحوه تجارت در سیستم های صنعتی تجدید نظر کنیم. یک مدل که نوید زیادی می دهد اقتصاد دایره ای (CE) است – شرکتهای CE بجای حفر مواد ، یکبار استفاده از آنها و سپس دور انداختن آنها ، منابع زیادی را در زنجیره ارزش خود پس می گیرند تا بارها و بارها از آنها استفاده کنند. .

از نظر تئوری چنین رویکردی خوب به نظر می رسد – اما در عمل چگونه کار می کند؟

ما چندین سال به مطالعه CE در صنایع مختلف پرداختیم و چهار مرحله اصلی را نشان دادیم که شرکتها می توانند برای عملی کردن رویکرد CE دنبال کنند. این چهار مرحله جنبه فیزیکی CE را با دید پولی و مشتری ترکیب می کند.

مرحله 1: حلقه را ببندید

بستن چرخه اولین قدم اساسی در اجرای CE است. به زبان ساده ، مدل CE نیاز به تغییر شرکت ها دارد مصرف-استفاده-دور انداختن زنجیره ارزش خطی به a Take-Make-Use-Recover زنجیره ارزش دایره ای چرخه را می توان با استفاده مجدد مستقیم از محصولات ، با اقدامات استفاده مجدد جزئی مانند تجدید یا بازیافت سنتی یا تجزیه بیولوژیکی ، بسته کرد. این مرحله اول آسان نیست و شما باید دو نکته زیر را به درستی بدست آورید:

از طراحی محصول هوشمند استفاده کنید.

مدولار بودن ، تکنیک های اتصال برگشت پذیر و جلوگیری از مواد مخلوط از راه حل های مهم طراحی محصول برای اطمینان از بسته شدن زنجیره هستند. این کار مونتاژ و جداسازی قطعات را تسهیل می کند و به ترمیم محصول در پایان عمر کمک می کند. در حالی که اکثر تولیدکنندگان تلفن از مواد چسبنده ، کامپوزیت و مخلوط استفاده می کنند – استفاده مجدد مناسب یا حتی بازیافت تلفن را دشوار می کند – شرکت هلندی Fairphone در حال طراحی یک گوشی هوشمند مدولار است که از هفت بلوک ساختمانی نصب شده و نصب نشده است چسبانده شده نتیجه: قطعات ساده مانند باتری تلفن را می توان مستقیماً توسط کاربران تعویض کرد ، در حالی که قطعات پیچیده مانند اتصال صوتی را تعمیرگاه ها می توانند جایگزین کنند. طراحی دایره ای مستلزم همکاری نزدیک با همه شرکای زنجیره ارزش است ، زیرا انجام فعالیتهای مختلف (تولید ، بازگرداندن ، از بین بردن و غیره) به تنهایی برای یک شرکت بعید و غالباً ناکارآمد است.

همکاری نزدیک با شرکا

هدف از همکاری ایجاد یک پیشنهاد جامع برای ارزش مشترک است. این یک چالش است زیرا شرکت ها عادت به تعامل با همه شرکت هایی که در یک چرخه هستند نیستند ، بلکه بیشتر بر روابط مستقیم با تأمین کنندگان یا مشتریان تمرکز دارند. تولید کننده پارچه سوئیسی Schoeller به سرعت فهمید که ایده تجاری جدید آنها برای لباس کار گرد (جایی که مشتریان لباس کار را برای مدتی اجاره می کنند و سپس آن را برای استفاده مجدد بازمی گردانند) بدون این نوع همکاری غیرممکن است به دلیل نیازهای طراحی مختلف شرکت ها و عدم دانش خاص برای تمام مراحل چرخه. Schoeller به عنوان یک ارکسترتر ، یک اکوسیستم دایره ای با هفت شریک ساخت و در نهایت آن را wear2wear نامید. یک اصل اساسی برای Schoeller این بود که همه شرکا sense از یک هدف یکسان برخوردار هستند ، در غیر این صورت شرکای مناسب تری برای تقویت انسجام اکوسیستم جایگزین شده اند.

مرحله 2: کانتور را بهبود ببخشید

این مرحله تضمین می کند که عرضه دایره ای در حل مشکلات زیست محیطی کمک می کند ، بنابراین مقدار منابع را کاهش می دهد و جریان منابع را در چرخه کند می کند. این شامل مدل هایی مانند قابلیت ترمیم ، تولید محلی و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است.

برای بهبود چرخه ، شما باید به عمق خود و همچنین فرایندهای تولید و فعالیت های شرکای خود فرو بروید تا ردپای محیطی در طول چرخه را درک کنید. این دیدگاه کل نگرانه منجر به تصمیماتی مصالحه ای می شود که اتخاذ آنها اغلب آسان نیست. اگرچه انتخاب یک ماده خاص می تواند اثر محیطی شرکت شما را کاهش دهد ، اما می تواند پیچیدگی فنی و هزینه های شرکت دیگری را در اکوسیستم افزایش دهد. شما باید فعالانه چنین معاملات را برجسته کنید ، یاد بگیرید که چگونه آنها را مدیریت کنید و بهترین راه حل ها را برای محیط پیدا کنید ، اما با این حال نیازهای شرکت های شخصی را در نظر بگیرید.

فناوری می تواند کمک کند. Schoeller و شرکای او دارایی های هوشمند مانند کدهای شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) را در لباس کار خود ادغام کردند که به آنها امکان می داد اطلاعاتی را در مورد نحوه استفاده مشتریان از لباس جمع آوری کنند. آنها می توانند متناسب با آن واکنش نشان دهند و از ساییدگی در آینده جلوگیری کنند و همچنین لباس کار مناسب را به مشتریان مناسب بازگردانند. یکی از شرکای شولر ، کارل وایسکه ، تولید کننده نخ آلمانی ، از بطری های PET استفاده شده به عنوان ماده اولیه خود – ضایعات به عنوان ماده ورودی – استفاده می کند و بنابراین استفاده از آنتیموان را در تولید آنها ، که یک عنصر سرطان زا است ، به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مرحله 3: از چرخه کسب درآمد کنید

هنگامی که چرخه را بستید و بهبود بخشید ، سوال اصلی بعدی که باید از خود بپرسید این است که چگونه ارزش محصول دایره ای را بدست آورید. یکی از این مدل های درآمد مذاکره مبتنی بر عملکرد است که اساساً به این معنی است که مشتریان فقط برای عملکرد یک محصول پرداخت می کنند نه برای خود محصول. Signify ، قبلاً روشنایی فیلیپس ، یک مثال عالی است. Signify از فروش لامپ به ارائه روشنایی به عنوان سرویس روی آورده است. به این ترتیب ، مشتریان ضمن صرفه جویی در جایگزینی و دفع لامپ های سوخته و همچنین به روزرسانی های سیستم ناوبری ، فقط با پرداخت نوری که استفاده می کنند ، پس انداز می کنند. از همه مهمتر ، Signify کنترل محصولات خود را حفظ می کند ، این امر بازیابی مواد ارزشمند را در عین حفظ تماس مداوم با مشتریان تسهیل می کند. همه برنده می شوند – از جمله کره زمین.

مدل درآمد نوآورانه دیگری توسط Fairphone با سیستم بازپرداخت آنها اجرا شد. مشتریان هنگام بازگشت تلفن خود بین 20 تا 40 دلار دریافت می كنند. در حال حاضر ، آنها همچنین در حال آزمایش مدل درآمدی به نام تلفن به عنوان سرویس هستند. در اینجا مشتریان مالک تلفن نیستند ، بلکه حق استفاده از آن را برای مدت زمان محدودی دارند.

برای اطمینان از درآمد CE ، باید چندین گزینه را در نظر بگیرید – نمونه کارهایی از مدل های ابتکاری درآمد برای راه حل مدار خود. در آخر فقط بازار می تواند به شما بگوید که کدام مدل درآمد برای تصمیم گیری بخشنامه شما بهتر است ، بنابراین در مراحل اولیه خیلی روی یک انتخاب تمرکز نکنید. چالش های اصلی شامل موارد زیر است: اول ، شما باید منطق مسلط در صنعت خود را بشکنید و یک مدل درآمد کاملاً جدید ایجاد کنید. حتی رهبرانی که ذهن بسیار باز دارند تمایل دارند این کار را دشوار کنند. دوم ، شما باید زمان کافی در ایجاد مدل درآمد سرمایه گذاری کنید. بسیاری از شرکت هایی که ما با آنها کار کرده ایم تلاش زیادی برای توسعه فن آوری ها ، محصولات و فرآیندهای درجه یک انجام داده اند ، اما اغلب مدل تولیدی مناسب را فراموش می کنند. به یاد داشته باشید: اگر مدل درآمد برای مشتریان جذاب نباشد ، حتی بهترین محصول دایره ای نیز هیچ ارزشی ندارد.

مرحله 4: چرخه را تحریک کنید

هدف از این مرحله ایجاد پیشنهادهای ارزشی جذاب است که فراتر از مدور بودن محصول باشد. به عنوان مثال تجربه فروش ، توصیف می کند که چگونه یک شرکت می تواند با ارائه نه تنها محصول ، بلکه همچنین یک تجربه کامل با محصول خود ، ارزش افزوده ای را برای مشتریان خود ایجاد کند که می تواند تقاضای بیشتر مشتری را به دنبال داشته باشد. پاتاگونیا مستقر در کالیفرنیا به دلیل تجربه فروش در سراسر جهان شناخته شده است. آنها اعتبار برند خود را به حدی ساخته اند که خرید لباس برای آنها نیز یک تعهد و بیانیه محیطی است. برنامه Worn Wear آنها به عنوان بخشی از قول نام تجاری خود ، سرویس تعمیر لباس معیوب و فروش مجدد دست دوم را ارائه می دهد. این شرکت همچنین غالباً از نقش خود به عنوان خرده فروش سنتی فراتر می رود – در سطح جهان به نمایندگی از مشتریان خود برای قوانین زیست محیطی و حفاظت از اراضی عمومی رأی می دهد. در نتیجه ، مشتریان مایلند قیمت بالاتری برای محصولات پاتاگونیا بپردازند تا فقط نشان دهند كه بخشی از هدف بزرگتری است كه این شركت در پی آن است.

اقتصاد مدور به تنهایی چالش های سیاره ای را که اکنون با آن روبرو هستیم حل نخواهد کرد. اما این یک گام بزرگ در مسیر درست است. همانطور که آنها به سمت CE می روند ، ما به مدیران پیشنهاد می کنیم که یک س powerfulال قدرتمند از خود بپرسند: اگر شما مسئول بازگرداندن تمام کالاهایی که می فروشید ، امروز متفاوت عمل می کردید؟


منبع: bighat-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>