چرا در میان کمبود جهانی نیمه هادی هستیم


کمبود نیمه هادی ها که به تولیدکنندگان خودرو و سایر محصولات آسیب می رساند ، نیاز شرکت ها برای اطمینان از پایدار بودن زنجیره های تأمین را نشان می دهد. این کمبود ، همراه با اختلالات تأمین مربوط به همه گیری ، اهمیت درک و کاهش خطرات زنجیره تامین و توسعه استراتژی های صحیح برای غلبه بر طوفان بعدی را نشان می دهد.

از آنجا که انتظار می رود اقتصاد ایالات متحده امسال واکسینه شود ، بیشتر آمریکایی ها واکسینه می شوند ، یکی از بزرگترین اقدامات احتیاطی این است که آیا زنجیره های تأمین قادر به مقاومت در برابر تقاضای روزافزون هستند. در حقیقت ، نگرانی در مورد اختلالات و کمبودهای زنجیره تأمین در طی همه گیری ، دولت بایدن را وادار به دستور بررسی مناطق بحرانی کرد.

یک مثال عمده نیمه هادی ها است. زمان اصلی برای بسیاری از نیمه هادی ها در حال حاضر یک سال است و این دستگاه ها تقریباً در همه مواردی که ما استفاده می کنیم وجود دارد. رسانه های تجاری و مالی به طور مفصل گزارش کرده اند که چگونه کمبود نیمه هادی منجر به کاهش تولید در صنعت خودرو شده است: اتومبیل های فورد ، تویوتا ، نیسان ، VW و فیات کرایسلر (اکنون بخشی از Stellantis است) از جمله خودروسازان جهان هستند که تولید خود را کاهش داده اند . دیگر خودروسازان گفته اند که احتمالاً اهداف 2021 خود را از دست خواهند داد.و فقط خودروسازان با مشکل روبرو نیستند. پیش بینی می شود کمبود تراشه باعث کمبود گسترده همه موارد از وسایل الکترونیکی گرفته تا تجهیزات پزشکی گرفته تا تجهیزات و تجهیزات شبکه شود.

همانطور که اخیراً رویترز گزارش داده است ، خودروسازان و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از دولت بایدن خواسته اند که به ساخت تأسیسات جدید تولید نیمه هادی در ایالات متحده یارانه پرداخت کند. و در پاسخ به کمبود ، شرکت نیمه هادی تایوان (TSMC) ، بزرگترین تولید کننده نیمه هادی در جهان ، بودجه هزینه سرمایه خود را برای سال 2021 به 28 میلیارد دلار افزایش داده است. اما تأمین اعتبار و ساخت یک کارخانه نیمه هادی جدید حداقل یک روند 5 ساله است.

تا حد زیادی ، کمبود تراشه یک بمب ساعتی است که از اواخر سال گذشته به دلیل قطع شدن چندین مورد (بدون اتصال) در زنجیره تأمین ، در دست ساخت است. هنگامی که بیماری همه گیر Covid-19 باعث افت شدید فروش خودرو در بهار سال 2020 شد ، خودروسازان سفارشات خود را برای تمام قطعات و مواد – از جمله تراشه های مورد نیاز برای ویژگی های مختلف از صفحه های لمسی گرفته تا سیستم های جلوگیری از برخورد – کاهش دادند. سپس ، در سه ماهه سوم ، هنگامی که تقاضا برای وسایل نقلیه مسافری افزایش یافت ، تولیدکنندگان تراشه متعهد شدند که لوازم الکترونیکی مصرفی و فناوری اطلاعات را به مشتریان بزرگ خود ارائه دهند.

عوامل ژئوپلیتیک نیز نقش داشتند ، به ویژه هنگامی که دولت ترامپ شروع به تنظیم دقیق فروش نیمه هادی ها به Huawei Technologies ، ZTE و سایر شرکت های چینی کرد. این شرکت ها ذخیره سازی تراشه های مهم برای تلفن های هوشمند 5G و سایر محصولات را آغاز کرده اند. در همان زمان ، شرکت های آمریکایی پس از قرار دادن لیست سیاه این شرکت در دولت فدرال ، از تراشه های تولید شده توسط شرکت بین المللی نیمه هادی بین المللی چین کوتاه شدند.

در ماه ژوئیه ، آتش سوزی در یک کارخانه ژاپنی تأمین شیشه های فایبرگلاس ویژه ای را که برای صفحه های مدار چاپی استفاده می شد ، متوقف کرد. سپس ، در ماه اکتبر ، آتش سوزی در یک کارخانه ژاپنی متعلق به Asahi Kasei Microdevices باعث ایجاد دستگاه های حسگر پیشرفته ای شد که در صنایع خودرو و سایر صنایع مورد استفاده قرار می گرفتند. از اواخر ماه فوریه ، کارخانه هنوز بسته است.

گویی که تمام این اختلالات کافی نبوده ، محدودیت هایی در سیستم حمل و نقل جهانی وجود دارد. براساس Clear Metal که بیش از 90 درصد حمل و نقل دریایی را کنترل می کند ، در این سه ماه نزدیک به 7 درصد از حمل و نقل اقیانوس ها قادر به ترک بنادر چین نیستند. کمبود کانتینر حمل و نقل به این معنی بود که شرکت ها باید حق بیمه حمل و نقل را بپردازند و تقاضای حمل و نقل هوایی را منحرف کنند. اما سیستم حمل و نقل هوایی به دلیل تحویل جهانی واکسن Covid-19 تقاضای بیشتری دارد ، اگرچه به دلیل کاهش مسافرت مسافران مربوط به همه گیر ، ظرفیت آن کاهش یافته است ، به این معنی که هواپیماهای مسافربری کمتری برای حمل بار در دسترس هستند. در حقیقت ، ظرفیت محموله هوای جهانی در سه ماهه اول سال 2021 25 درصد کمتر از سال گذشته است. فرود ناوگان بوئینگ 777 با موتورهای پرات و ویتنی پس از خرابی موتور بر روی هواپیما بر فراز کلرادو ، محدودیت ظرفیت را بیش از پیش تشدید کرد.

هیچ کس دوست ندارد “من به شما چنین گفتم” را بشنود ، اما سازمان ها می توانند برنامه ریزی کار بهتری را برای این کمبود انجام دهند. در عوض ، تصمیم گیری غلبه حاکم است. به عنوان مثال ، شیوه های تهاجمی موجودی ناب ، بسیاری از تولیدکنندگان را آسیب پذیر کرده است. همانطور که فروش خودرو در سه ماهه سوم بهبود می یابد ، خودروسازان به آرامی سفارش ساخت نیمه هادی های بیشتری را دادند و سپس به تولیدکنندگان الکترونیک چابک تر ، که دارای تصویر بزرگتر و روابط طولانی مدت با تولید کنندگان نیمه رسانا بودند ، شکست خوردند. تولیدکنندگان الکترونیک بر این اساس برنامه ریزی کردند و خطوط برق خود را قبل از نوامبر سال 2020 تهیه کردند.

صنعت خودرو تغییر اساسی دیگری را در بازار تجربه می کند که پیامدهای مهمی در زنجیره تأمین دارد: از آنجا که تولیدکنندگان اتومبیل به طور فزاینده ای به وسایل نقلیه الکتریکی اولویت می دهند ، خودروها به دستگاه های الکترونیکی تبدیل می شوند. این بدان معناست که صنعت خودرو اکنون باید خواسته های رقابتی سایر صنایع ، از جمله صنایع الکترونیکی و سایر مواردی را که اتصال اینترنت به محصولاتشان را اضافه می کنند ، برآورده سازد.

تولیدکنندگان بزرگ در خودروسازی و سایر بخش هایی که از کمبود تراشه رنج می برند باید نگاهی طولانی به استراتژی های زنجیره تأمین خود بیندازند و از خود بپرسند: کجا کاهش هزینه ها را به هزینه مدیریت ریسک اولویت بندی کرده اند؟ اگر آنها زنجیره های تأمین خود را رصد و نقشه برداری می کردند ، آیا این امر زودتر از کمبود نیمه هادی ناشی از آتش سوزی در یک تامین کننده عمده سطح پایین در ژاپن به آنها هشدار می داد؟ چگونه آنها می توانند برنامه های مدیریت ارتباط با تامین کننده خود را تنظیم کنند تا دفعه بعد که آتش سوزی یا بیماری همه گیر باعث قطع تأمین قطعات اصلی شود ، در موقعیت بهتری قرار بگیرند؟

کمبود همه گیر و تراشه یک چیز را کاملاً روشن کرده است: یک زنجیره تأمین انعطاف پذیر و انعطاف پذیر برای پیمایش تغییرات و حفظ انعطاف پذیری بسیار مهم است.


منبع: bighat-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>