وضعیت جهانی شدن در سال 2021


همانطور که ویروس کرونا ویران کرد ، دنیا را بست ، مرزها را متوقف کرد و تجارت بین المللی و جریان سرمایه را متوقف کرد ، سوالاتی در مورد تأثیر پایدار همه گیر بر جهانی شدن وجود داشت. اما نگاهی دقیق به آخرین داده ها ، تصویری خوش بینانه تر ارائه می دهد. در حالی که سفرهای بین المللی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و انتظار نمی رود تا سال 2023 بهبود یابد ، تجارت بین مرزی ، جریان سرمایه و اطلاعات در طی سال گذشته تا حد زیادی تثبیت ، بهبود یافته یا حتی افزایش یافته است. نکته اصلی برای تجارت این است که Covid-19 جهانی شدن را در هیچ مکانی نزدیک به آنچه استراتژیست ها برای محدود کردن تمرکز خود بر روی کشورها یا مناطق اصلی خود از بین می برند ، از بین نبرد.

در سال 2020 ، جریانات مرزی با فراگیر شدن بیماری همه گیر Covid-19 در جهان فروپاشید و این امر باعث ایجاد تردید در مورد آینده جهانی شدن شد. با ورود به سال 2021 ، آخرین داده ها تصویر واضح تر و دلگرم کننده تری را ترسیم می کنند. تجارت جهانی از بین نمی رود ، اما چشم انداز در حال تغییر است ، که پیامدهای مهمی در استراتژی و حاکمیت دارد.

همه گیری Covid-19 است نه طبق نسخه 2020 از شاخص اتصال جهانی DHL ، که ما منتشر کردیم ، به احتمال زیاد سطح جهانی جهانی را به زیر آنچه در طی بحران مالی جهانی 2008-2009 (پایین ترین افت در تجارت بین المللی و جریان سرمایه در دهه های گذشته) است ، برساند. در ماه دسامبر. این شاخص جهانی سازی را بر اساس بیش از 3.5 میلیون نقطه داده در مورد تجارت ، سرمایه ، اطلاعات و جریانات انسانی اندازه گیری می کند.

تنها بخشی از شاخص که سقوط بی سابقه ای را به دلیل Covid-19 نشان می دهد ، جریان افراد است. تجارت به شدت بهبود یافته ، جریان سرمایه بهبود یافته و جریان اطلاعات دیجیتال افزایش یافته است. پیامدهای تجاری توسعه در هر یک از این چهار زمینه را در نظر بگیرید:

1. جریان تجارت

بهبود تجارت جهانی حتی از خوش بینانه ترین پیش بینی های اولیه نیز پیشی گرفته است. در مارس و آوریل سال 2020 ، تجارت کالاها سریعتر از دوران رکود بزرگ و بحران مالی جهانی کاهش یافت. اما در ماه ژوئن دوباره رشد کرد و تا ماه نوامبر به سطح قبل از همه گیری خود بازگشت. با وجود اختلالات اولیه ، ثابت شده است که تجارت نجات اقتصادی و سیستم های بهداشتی است. تجارت کالاهای پزشکی و الکترونیکی (برای کار در خانه) با تغییر فاصله اجتماعی هزینه های خدمات محلی (به عنوان مثال رستوران ها) به کالاهای وارداتی افزایش یافت.

این چرخش باید به این ایده اطمینان دهد که Covid-19 آخرین قطره برای زنجیره های تأمین جهانی است. بسیاری از شرکت ها قبلاً برنامه های استفاده از دوره همه گیری را به تعویق انداخته اند و اذعان دارند که تمرکز تولید در خانه اغلب هزینه ها را افزایش می دهد بدون اینکه انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد. تنوع بین سایت های تولید داخلی و / یا خارجی کارآمد ، همراه با سرمایه گذاری در فناوری و موجودی ، معمولاً منطقی تر است و تحقیقات نشان می دهد شرکت های بیشتری از این استراتژی ها استقبال می کنند.

انتظار می رود با شروع مجدد سفرهای تجاری ، تغییر در زنجیره تأمین تسریع شود ، اما در بیشتر روندهای پیش از همه گیری ، مانند چین به علاوه یک منبع ، ادامه خواهد یافت. از آنجا که تجارت هنوز ادامه دارد ، شرکت ها در صورت از دست دادن مواد اولیه وارداتی یا فروش صادراتی ، خطر عقب افتادن در رقابت را دارند. بنابراین ، تلاش ها برای افزایش پایداری باید در استراتژی های گسترده تری برای تأمین هزینه های تولید و تقاضا و تولید در كشورها ، تنش های ژئوپلیتیك و پیشرفت در اتوماسیون و سایر فن آوری ها وجود داشته باشد.

2. جریان سرمایه

جریانات سرمایه گذاری فرامرزی توسط Covid-19 با شدت بیشتری مواجه شده است. سرمایه گذاران در ابتدای ابتلا به بیماری همه گیر مقادیر رکوردی از سهام پرتفوی را از بازارهای در حال ظهور خارج کردند ، اما این جریانات به سرعت تثبیت شده و سپس در اواخر سال 2020 تجمع یافتند. بحران

با این حال ، سرمایه گذاری بین المللی شرکت ها در سال 2021 هنوز در حال کاهش است. جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) ، که شامل شرکت های خرید ، ساخت یا سرمایه گذاری مجدد در عملیات خارج از کشور است ، در سال 2020 با 42٪ کاهش به سطحی که آخرین بار در دهه 90 مشاهده شد. به طور قابل ملاحظه ای شرکت ها نسبت به سرمایه گذاری در یک توسعه “سبز” جدید در برابر بهبود اقتصادی شکننده و ناهموار محتاط هستند. با این حال ، ادغام و ادغام بین المللی (M&A) در اواخر سال 2020 و بین المللی نشانه هایی از وانت را نشان می دهد عنوان ادغام و ادغام ، که در سال گذشته ثابت بود. به نظر نمی رسد معامله گران شرکت ها به ویژه از معاملات بین المللی منحرف شده باشند.

با افزایش عدم اطمینان اقتصاد کلان ، انسداد و محدودیت های سفر ناشی از همه گیری ، چشم انداز سرمایه گذاری در تجارت بین المللی باید روشن شود. اما غربالگری دقیق تر تصرفات خارجی به دلایل امنیت ملی همچنان پابرجا خواهد بود و تنوع زنجیره تأمین و تغییر مسیر مجدد جزئی ، چشم انداز برخی از پروژه ها را افزایش می دهد ، در حالی که سایر پروژه ها از جذابیت کمتری برخوردار می شوند. استدلال تجاری برای سرمایه گذاری در عملیات خارجی همچنان مبتنی بر موتورهای سنتی مانند دسترسی به بازارها و منابع خواهد بود ، اما ارزیابی ریسک باید تأکید بیشتری بر عوامل ژئوپلیتیک در شرایط فعلی داشته باشد.

3. جریان اطلاعات

قبل از همه گیری ، نشانه هایی از کند شدن روند جهانی شدن اطلاعات وجود داشت. رشد در ترافیک بین المللی اینترنت ، تماس های تلفنی ، حق امتیاز و همکاری علمی کند شده است. اما پس از آن که همه گیرها کار ، بازی و آموزش را به صورت آنلاین ارسال می کردند ، جریان دیجیتال افزایش یافت. ترافیک اینترنت بین الملل از اواسط سال 2019 به اواسط سال 2020 با افزایش 48 درصدی مواجه شد و دقیقه مکالمه تلفنی بین المللی در ماه مارس 20 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت. بر اساس یک مطالعه ، فروش تجارت الکترونیکی کالاهای اختیاری در سه ماهه دوم سال 2020 53٪ جهش داشته است. با این حال ، همه اینها گفت که داده ها و تماس های داخلی نیز در طول همه گیری به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بنابراین هنوز نمی توانیم بگوییم که آیا جریان اطلاعات در سال 2020 بیشتر – یا کمتر – جهانی شده است.

با نگاه به جلو ، با کمرنگ شدن جهش ناشی از همه گیری ، رشد جریان های دیجیتال دوباره کند خواهد شد. اما رونق جریان دیجیتال در سال 2020 ، دو تغییر طولانی مدت در فضای کسب و کار را تسریع می کند. اول ، امکانات تجارت خدمات را گسترش می دهد. دوره Covid-19 دورکاری از راه دور به شرکت ها روش هایی را می آموزد که به آنها امکان می دهد بیشتر در صندوق های استعدادهای درخشان شرکت کنند. دوم ، گسترش تجارت الکترونیکی مرزی می تواند به شرکت های کوچکتر کمک کند تا جهانی شوند ، اما همچنین به این معنی است که شرکت ها در هر اندازه باید به دنبال رقبای جدیدی برای راه اندازی این موج در بازارهای خود باشند.

4. جریانات مردم

در حالی که تجارت ، سرمایه و جریان اطلاعات همگی نقش مثبتی در واکنش همه گیر داشتند ، تحرک شخصی مجبور بود محدود به انتقال ویروس باشد و منجر به کاهش بی سابقه جریانات انسانی در سال جاری شود. تعداد افرادی که در سال 2020 به کشورهای خارجی سفر می کنند 74٪ کاهش یافته است. انتظار نمی رود سفرهای بین المللی قبل از سال 2023 به سطح قبل از همه گیری خود بازگردند.

سفرهای تجاری قبل از همه گیری فقط 13٪ از سفرهای بین المللی بود ، اما نقش مهمی در تسهیل تجارت ، سرمایه گذاری و اداره شرکت های جهانی دارد. انتظار می رود برنامه های فروش خارجی و توسعه تجارت برای شرکت های مسافرتی قبل از سفر برای جلسات شرکت داخلی و شرکت در کنفرانس ها و نمایشگاه ها بهبود یابد. این نشان می دهد که مدیران شرکت های چند ملیتی باید در میان مدت توجه ویژه ای به تأثیرات محدودیت سفر بر عملکرد تیم داخلی و آموزش و نوآوری داشته باشند. به یاد داشته باشید که تیم های جهانی نسبت به تیم های داخلی بیشتر در معرض سو تفاهم و نقض اعتماد هستند ، خصوصاً پس از مدت ها بدون تماس شخصی.

***

بنابراین همه گیری اکثر انواع جریان های بین المللی را متوقف نکرده است. و همچنین به وضوح روند تبدیل به جهانی سازی را تغییر نداده است. گزارش شاخص اتصال جهانی DHL 2020 همچنین به دنبال شواهدی از سقوط اقتصاد جهانی در بلوک های رقیب است. جدایی ایالات متحده و چین از زمان شروع جنگ تجاری در سال 2018 تا حدودی پیشرفت کرده است ، اما این اقتصادها همچنان در هم آمیخته اند. سهم چین از تجارت ایالات متحده در طی شیوع همه گیر افزایش یافت و شرکت های چندملیتی آمریکایی مانند والمارت ، تسلا ، دیزنی و استارباکس همچنان در آنجا سرمایه گذاری می کنند. علاوه بر این ، متوسط ​​فاصله تجارت کشورها از سال 2016 در یک روند افزایشی متوسط ​​قرار داشته است. این ادعا را زیر سوال می برد که ما شاهد تغییر عمده ای از جهانی شدن به منطقه شدن هستیم.

در سال گذشته بسیاری از دولتها نیز گامهای بلندی در گشایش بازارها برداشته اند. مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) در ماه نوامبر امضا شد ، وعده داد که تجارت در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه را که تقریباً یک سوم اقتصاد جهان را پوشش می دهد ، ساده می کند. توافق نامه ایالات متحده ، مکزیک و کانادا (USMCA) در ماه ژوئیه اجرایی شد و جایگزین توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) شد. و تجارت تحت قرارداد تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) از اول ژانویه 2021 آغاز شد.

این حرکت ها توسط اطلاعات افکار عمومی پشتیبانی می شوند. اکثریت در چندین کشور خواهان همکاری بین المللی بیشتر هستند و نظرسنجی ها در ایالات متحده نشان از حمایت جهانی از جهانی سازی به طور کلی و مهاجرت به طور خاص دارد.

نکته اصلی برای تجارت این است که Covid-19 جهانی سازی را در هیچ مکانی نزدیک به آنچه استراتژیست ها برای محدود کردن تمرکز خود به کشورها یا مناطق خود محدود نکرده اند ، از بین نبرد. جهانی سازی شرکت ها هرگز آسان نبوده است ، اما اگر فرصت های بین المللی و تهدیدهای رقابت برای یک شرکت قبل از همه گیری همه گیر مهم بود ، مطمئناً در سال 2021 و بعد از آن مهم خواهند بود. و از آنجا که کشورهایی که ارتباط بیشتری با جریان های جهانی دارند تمایل بیشتری به رشد دارند ، برای تسریع بهبود از Covid-19 به بیش از جهانی شدن نیاز داریم.


منبع: bighat-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>