مقصر دوری کودکان از موزه آموزش و پرورش است


سیداحمد محیط طباطبایی – رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: باید به یاد داشته باشیم که طبق تعریف یونسکو، هدف اصلی (مخاطبان اولیه) موزه‌ها کودکان (از هفت تا 17 سال) هستند. قدیمی) کرد: از طریق موزه ها، میراث فرهنگی را برای نسل آینده حفظ می کنیم و این میراث باید به این نسل منتقل شود. بر این اساس، هر موزه ای باید دوستدار کودک باشد و مخاطبان کودک را تشویق کند و موضوعات خاص خود را در اختیار کودکان قرار دهد.
وی درباره اقدامات ایکوم ایران در حوزه کودک گفت: از 10 سال پیش در کمیته ملی موزه های ایران شاخصی به نام کودک در نظر گرفتیم در حالی که در دنیای ایکوم این شاخص مستقل نیست و جزء است. از موزه های برنامه دوستیابی با این مهم است. ایجاد نمایه کودک در موزه ها به این معناست که موزه های بزرگی مانند موزه ملی، موزه علم و صنعت دارای دپارتمان کودک باشند و سعی کنند در بخش های مختلف برای کودکان برنامه ریزی کنند. همچنین موزه های کوچکتر باید تعریف بهتری برای کودکان داشته باشند تا کودکان را با ویژگی های خاص خود آشنا کنند.
رئیس ایکوم ایران افزود: در این مدت شاهد ایجاد موزه هایی مانند موزه عروسک مردمی کاشان و موزه کودک ارومیه بودیم که مخاطبان اصلی آن کودکان هستند و برای کودکان ایجاد شدند. این یک پیشرفت کمی و کیفی بسیار خوب در زمینه کودک است. طی چند روز گذشته موزه عروسک های ایرانی در شهر اوز (استان فارس) راه اندازی شده است که سومین موزه در جنوب استان فارس است و مهمتر از آن اینکه هر سه موزه توسط مردم ساخته شده اند نه مردم. بخش عمومی. همچنین «موزه ایرانکا» گروه تاریخی-ادبی کودک در سازمان اسناد و مدارک کشور است که دو روز در هفته (پنجشنبه و جمعه) کار می کند و به همراه والدین خود بینندگان را به خود جذب می کند. یا موزه احساسات در همدان برای کودکان چهار تا 12 سال.
وی تصریح کرد: این روند و این فعالیت ها امیدوارکننده است و نشان داده است که بخش های مختلف آموزشی و دوستدار کودک در تلاش هستند تا با موزه های کلاسیک و اصیل ارتباط برقرار کنند و مجموعه ای از موزه ها با موضوعات سرگرم کننده و آموزشی برای کودکان ایجاد کنند. مردم را به موزه دعوت کنید.
محیط زیست طباطبایی همچنین به نقش آموزش در جداسازی کودکان از موزه ها اشاره کرد و افزود: در دوره (اوایل دهه هشتاد) وزارت آموزش و پرورش از معاونت آموزشی سازمان میراث فرهنگی خواست تا کتاب میراث فرهنگی برای کودکان تدوین کند. در آن زمان ما این قضیه را اینگونه توجیه می کردیم که میراث فرهنگی کتاب یا درسی نیست که کودک بخواند و نمره بگیرد، میراث فرهنگی یک نوع هویت و بستری است که باید از اول در یک سکو قرار گیرد. کتاب دبستان مدارس تا آخرین کتاب دبیرستان در همه دروس پیشنهاد ما این بود که بازدید از موزه ها در برنامه درسی گنجانده شود و حتی شهرهایی که موزه ندارند این برنامه را در میراث فرهنگی و طبیعی خود اجرا کنند. حتی اقداماتی انجام شد که نتیجه ای نداشت.
وی تصریح کرد: متأسفانه موزه جزو برنامه درسی نیست، زیرا وقتی مثلاً در کلاس اول دبستان درس میم می کنیم، در اسلووم نمی گوییم «میم به عنوان موزه»، بازدید موزه در مدرسه بخشی از برنامه درسی است، آنها دروس را می دانند. هدف اصلی آنها از بازدید از موزه ها تفریح ​​است، نه یک برنامه آموزشی! این مشکل یکی از دلایل اصلی قطع ارتباط کودکان با موزه هاست.
کارشناس میراث فرهنگی و موزه ها افزود: بر اساس قانون اساسی آموزش و پرورش موظف به آموزش کودکان و نوجوانان است. بنابراین بازدید از موزه ها باید در برنامه درسی گنجانده شود. در صورت گنجاندن این ماده در برنامه درسی مدارس، آموزش و پرورش موظف به اختصاص بودجه برای آن است و دیگر بهانه ای مانند کمبود بودجه مانع از بازدید دانش آموزان از موزه نخواهد شد. از طرفی بدون توجه به تاج و تعطیلی دو ساله مدارس، گروه های مختلف فعال در حوزه کودک توجه زیادی به حوزه موزه ها و کودکان دارند و به شدت فعال هستند. این گروه ها تلاش می کنند برنامه هایی مبتنی بر دانش موزه، بازدید از موزه و تعامل با آثار موزه برای کودکان داشته باشند.
محیط طباطبایی با توجه به اینکه موزه یک فضا یا نهاد نیست، بلکه یک نوع نگاه است، اظهار داشت: این نگاه باید به کودک منتقل شود تا شاهد ضرر و زیان هایی نباشیم که ما و مسلمانان برای شهر و زندگی ما باعث می شوند. وقتی انسان گونه موزه ای پیدا می کند، از آب این گونه بهره برداری نمی کند و کتابی را که مطالعه می کند و برایش معنا دارد دور نمی اندازد.
به گفته رئیس ایکوم ایران، مسئولان آموزشی کشور باید به موضوع موزه و کودک در تعامل با میراث فرهنگی و موزه ها توجه بیشتری داشته باشند. بالاخره موزه و برنامه کودک یک امر ملی است.
وی سپس اظهار داشت: در قالب های غیردولتی و نهادهای مردمی کار بسیار خوبی در این زمینه انجام می شود، اما سوال مهم این است که آیا نظام آموزشی کشور (و موسسات آموزشی، علمی، پژوهشی و فناوری و بهداشت و درمان) از آنها فاصله گرفته است. خود را از این موضوع. در وزارت بهداشت موزه تاریخ پزشکی داریم اما آیا سیر تاریخ پزشکی و مبنای حضور آن در موزه ها تعریف شده است؟ آیا در همه رشته ها با هویت تاریخی سروکار داریم؟ در این مورد، سیستم های آموزشی غیرمستقیم مانند ارتباطات، رسانه های جمعی، رادیو و تلویزیون نقش مهمی ایفا می کنند.
محیث طباطبایی بیان کرد: تعامل حوزه آموزش و میراث فرهنگی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که این حوزه را بخشی از انتقال آموزش و فرهنگ ببینند. صرف نظر از این ارتباط، موزه ها باید موضوع را به گونه ای برنامه ریزی کنند که برای کودکان در سنین مختلف جذاب باشد. آموزش با بازدید از یک موزه کلاسیک آغاز نمی شود، اما درک اینکه چقدر گذشته برای یک فرد آینده مهم است، یک کودک باید از قسمت های کوچک باشد.

حتما بخوانید:
ردیابی حیوانات خانگی با استفاده ردیاب حیوانات - فروشگاه اینترنتی جی پی اس مارکت
قدرت گرفته توسط وبسایـــت سمنـــدون

رئیس ایکوم ایران در عین حال نسبت به بهبود وضعیت کودکان در موزه ها ابراز امیدواری کرد و افزود: در مجموع وضعیت نسبت به گذشته بسیار بهتر است، اما با هدف نهایی فاصله زیادی دارد و باید باشد. به دست آورد. با تلاش اکنون مطالبه مناسبی را در سطح جامعه ایجاد کرده ایم که به عنوان یک برنامه ملی نیاز به حمایت و اجرا دارد.
موهیتو طباطبایی در بخشی دیگر از سخنان خود به نقش مدیران و سلیقه آنها در توزیع و توسعه فضاهای مربوط به کودکان در موزه ها پرداخت و اظهار داشت: گاهی در حوزه عمومی موزه ها از فضاهایی که برای کودکان ایجاد می شود خودداری می کنند. . در برخی موارد نظر و سلیقه شخصی مدیران را در بر می گیرد. برای جلوگیری از سوگیری شخصی در این زمینه باید برنامه ای نوشته شود تا هر فرد مسئول ملزم به اجرای این برنامه بدون سوگیری شخصی باشد.
وی معتقد است برنامه اصلی در موزه حفاظت از آثار این موزه است و سپس مخاطبان در موزه که اولین مخاطبان کودکان هستند. هر موزه ای باید برای کودکان مناسب سازی شود. موزه نقش مهمی در این زمینه دارد. به هر حال مهم ترین ستون موزه نگهبان است. یک کیوریتور باید بتواند با درک یک روانشناس با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.
رئیس ایکوم ایران در ادامه به تبیین نقش راهنمایان تخصصی کودکان در موزه ها اشاره کرد و کمبود این راهنماها را نقطه ضعفی در این زمینه دانست و در این خصوص اظهار داشت: در تعدادی از موزه های بزرگ مانند کاخ گلستان، موزه ملی. موزه و موزه علم و فناوری. راهنماهای تخصصی برای کودکان در حال توسعه است، اما موزه هایی که هنوز راهنمای کودکان ندارند باید برنامه ای برای معرفی آنها به کودکان داشته باشند. زیرا موزه موزه می تواند راهنمای تور تخصصی برای کودکان بیاورد. نکته آخر در حوزه کودک و موزه – همه موزه ها دارای راهنمای تخصصی هستند و بعد می توان گفت که شرایط بسیار خوبی در موزه ها داریم.
در میان طباطبایی ها نیز کاهش قیمت بلیت موزه ها را مشوقی برای گروه های دانشجویی و مطالعاتی می دانند: این اشتباه است که موزه برای گروه های مطالعاتی رایگان نباشد و حداقل موزه های عمومی برای این گروه ها رایگان باشد.
رئیس ایکوم ایران همچنین به اقدامات انجام شده برای حضور افراد دارای معلولیت در موزه ها توجه کرد و اظهار داشت: هفت سال است که شاخص «معلولان» را در موزه ها بررسی می کنیم. در این صورت، بسیاری از ما در حوزه کودکان عقب می مانیم. یک گروه از معلولان «افراد کوتاه قد» هستند، ویترین موزه باید برای بازدید از این گروه مناسب باشد. در برخی موارد برای کودکان نیز استفاده می شود. در بسیاری از موارد اقدامات انجام شده برای حضور معلولان در موزه ها بین آنها، کودکان و سالمندان تقسیم می شود.

حتما بخوانید:
دستورالعملهای بازسازی ساختمان؛ نکات اجرایی، مصالح و
قدرت گرفته توسط وبسایـــت سمنـــدون
hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum instagram beğeni bayan escort - vip elit escort html nullednulled themesMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaLevitraGeciktiriciMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaVodafone Mobil Ödeme Bozdurma doğal taş kolye