روابط ایالات متحده و چین در دوران بایدن چگونه خواهد بود؟


نمای ایستگاه راه آهن هانگزو که در جشن های هفته طلایی چین در اوایل ماه اکتبر به جنجال ها بسته می شد ، نمادی قدرتمند برای بهبود سریع این کشور از Covid-19 بود. با محدودیت های حرکتی طولانی مدت ، بیش از 600 میلیون نفر از چینی ها برای دیدار با خانواده و دوستان خود از کشور عبور می کنند – این امر باعث افزایش مهم مصرف داخلی در این روند می شود.

تفاوت با ایالات متحده واضح است: در حالی که ویروس در چین تقریباً از بین رفته است و فعالیت اقتصادی آن همچنان ادامه دارد ، بسیاری از ایالت های ایالات متحده با مقابله با تعداد فزاینده موارد محدودیت های مربوط به فاصله اجتماعی را مجدداً اعمال می کنند. برای برخی ، این امر به هدف چین در جایگزینی ایالات متحده به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان اعتماد می کند.

پیش بینی های ما نشان می دهد که چین در طول 5 سال آینده همچنان به کاهش مزیت اقتصادی ایالات متحده ادامه می دهد. اما این مساله قطعی نیست: مشکلات ساختاری همچنان در مناطقی مانند ظرفیت بیش از حد در صنعت ، افزایش سطح بدهی و نابرابری وجود دارد. علاوه بر این ، سالها تنش با ترامپ به رقابت خارجی لطمه زده است ، در حالی که سیاست خارجی تهاجمی چین باعث افزایش مقاومت بین المللی شده است.

نحوه برخورد دولت بایدن با روابط ایالات متحده با چین نه تنها برای ریاست جمهوری بایدن بسیار مهم است ، بلکه یکی از موضوعات تعیین کننده دوران ریاست جمهوری وی نیز خواهد بود. موسساتی که در اواسط ماه اکتبر مورد بررسی قرار گرفتیم ، انتظار دارند تا حدودی تنش های تجاری را کاهش دهند ، بسیاری انتظار دارند ایالات متحده حداقل بخشی از تعرفه ها و محدودیت های شرکت های فن آوری چینی را بردارد. اگر این اتفاق بیفتد ، برای پیشرفت اقتصاد چین مثبت خواهد بود. اما پکن خود را به هیچ خدماتی از واشنگتن متعهد نخواهد کرد: حزب کمونیست تلاش مضاعف خود را برای تقویت بازار داخلی و رهایی از مشکلات ایالات متحده در زمینه های مهم با فناوری پیشرفته انجام می دهد.

شاخص عملکرد اقتصادی چین این است که رشد تولید ناخالص داخلی سالانه 4.9٪ در سه ماهه سوم با ناامیدی جزئی روبرو شد – بازارها انتظار رشد بیشتری را دارند. در مقابل ، اقتصاد G7 احتمالاً در طی سه ماهه به شدت منقبض شد – همانطور که کره جنوبی ، با وجود تلاش های کاملاً موفق برای مهار ویروس ، منقبض شد. در سال 2020 ، چین به طور کلی پیش بینی ما 2.0 درصد رشد خواهد کرد ، تنها اقتصاد بزرگ برای رشد. برای مقایسه ، ما می بینیم که ایالات متحده 4.0 درصد کاهش می یابد ، زیرا محدود کردن فاصله اجتماعی حرکت را محدود می کند. برخی از اقتصاددانان در مورد صحت ارقام رسمی حساب های ملی چین تردید دارند ، اما بسیاری دیگر از شاخص ها تصویر مشابهی را ارائه می دهند: صادرات کالا در سه ماهه سوم افزایش یافت ، فروش خرده فروشی به قلمرو مثبت بازگشت و تولیدات صنعتی رونق گرفت.

اگرچه ممکن است برخی از این دستاوردها موقتی باشد – قطعاً با غلبه بر سایر کشورها بر ویروس ، سهم چین از بازارهای صادراتی جهان کاهش خواهد یافت – اما تصویر کلی هنوز مثبت است. این به چین اجازه می دهد تا شکاف موجود در ایالات متحده را پر کند محاسبات ما حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی اسمی چین امسال از 67٪ در سال 2019 به 71٪ آمریکا خواهد رسید. تا سال 2025 ، این رقم به 82٪ افزایش خواهد یافت.

معضل بایدن

در یک نظرسنجی اخیر از 67 موسسه بین المللی ، تقریباً 80 درصد پاسخ دهندگان دیدند که بایدن وظایف واردات ترامپ را به طور نسبی یا کامل حذف کرده است. انگیزه های اقتصادی برای این امر روشن است: قیمت های پرداخت شده توسط مصرف کنندگان آمریکایی کاهش می یابد و در عوض چین احتمالاً دسترسی به بازار برای صادرات ایالات متحده را بهبود می بخشد.

با این حال ، در مورد مسئله حادتر محدودیت های فناوری ، مانند محدودیت هایی که برای Huawei اعمال شده ، اتفاق نظر کمتری وجود داشت. در حالی که 61٪ از م institutionsسسات شاهد رفع نسبی یا کامل محدودیت ها بودند ، 39٪ انتظار داشتند اقدامات همچنان پابرجا بمانند. نگرانی در مورد امنیت ملی ، همراه با نگرش فزاینده ای نسبت به چین در کنگره و عموم مردم آمریکا ، می تواند بدون امتیازات قابل توجه پکن در مورد موضوعات حاکمیت شرکتی ، تلطیف موقعیت ایالات متحده در این زمینه را ناخوشایند کند.

سرانجام ، می توانیم از نظر لفاظی روابط مدنی بیشتری بین ایالات متحده و چین در زمان بایدن داشته باشیم ، از جمله تمایل به درگیر شدن در موضوعات مهم بین المللی مانند تغییر اقلیم و تأکید کمتر بر تعرفه های مجازات. با این حال ، ایالات متحده فشار خود را بر اساس ادعای سرقت مالکیت معنوی حفظ خواهد کرد و دیگر هیچ بازگشتی به دوران اوباما وجود نخواهد داشت ، زیرا چین اکنون به عنوان یک رقیب مستقیم برای فن آوری های نوظهور که اقتصاد آینده را تعیین می کند ، دیده می شود. در برخی از پیشنهادهای بایدن تفاوت های ظریف نیز وجود دارد ، از جمله طرح خرید 400 میلیارد دلاری وی برای افزایش تقاضای بخش دولتی برای محصولات آمریكایی و همچنین ترغیب شركت ها برای بازگرداندن زنجیره های تأمین به ایالات متحده.

ما دریافتیم که بسیاری از شرکت کنندگان در مطالعه ما با جو پاسخ به این مطالعه توسط دکتر لوئیس دابلیو رز ، مدیر تحقیق و تجزیه و تحلیل و بنیانگذار گروه کالاهای رز موافق هستند: “روابط دیپلماتیک ایالات متحده و چین به احتمال زیاد” به نظر می رسد “برای بهبود” است. “اما ایالات متحده و چین برای داشتن روابط نزدیک بین ملت ها با فلسفه های اساسی اساسی زیادی در حاکمیت روبرو هستند.”

آتش خانه ها را داغ نگه دارید

بازگشت احتمالی تعرفه ها و محدودیت های فن آوری باعث تحریک رشد چین در سال های آینده خواهد شد. با این حال ، حتی در این سناریو نیز می توان میراث دوران ترامپ را حفظ کرد: بسیاری از شرکت ها ممکن است به تنوع زنجیره های تأمین خود به دور از غول آسیایی ادامه دهند و سلطه صادرات چین را دفع کنند. بیماری همه گیر Covid-19 می تواند با تمرکز بر اهمیت تنوع زنجیره تامین ، این روند را تسریع کند. در هر صورت ، بایدن دیدگاه پکن را مبنی بر اینکه چین نیاز به افزایش فعالیت های داخلی و کاهش نقاط فشار اقتصادی بر فن آوری های کلیدی مانند نیمه هادی ها دارد ، تغییر نخواهد داد.

این فلسفه توسط کلید واژه جدید در رسانه های دولتی چین محصور شده است: تیراژ مضاعف. این اصطلاح که برای اولین بار توسط شی جین پینگ در ماه مه ذکر شد ، – اشاره به تغییر جهت اقتصاد به مصرف داخلی بدون بسته شدن از دنیای خارج – در واقع یک سیاست دولت برای سالها بوده است ، البته اکنون با اهداف جدید. برنامه پنج ساله چهاردهم ، که در تاریخ 29 اکتبر منتشر شد ، در قلب خود گردش مضاعفی دارد. منطق منطقی است: مدل سرمایه بری که در دهه های اخیر چین را به خط مقدم اقتصاد رسانده است ، در راه است. رشد کلی بهره وری این عامل در حال کند شدن است. و اقتصاد چین دو جانبه است و مصرف خصوصی تنها 40٪ از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد ، در کشورهای پیشرفته مانند ایالات متحده بسیار کمتر از 60٪.

آیریس پانگ ، اقتصاددان از چین بزرگ در ING ، گفت که علائم اولیه نشان می دهد که این استراتژی کار می کند: “دولت مرکزی سفر بین استانهای سرزمین اصلی چین در تعطیلات تابستان را تشویق کرده است. این امر با موفقیت از بخشهای خدمات ، به ویژه در مناطق زیبا و تفریحی پشتیبانی کرده است. … دولت این اقدام موفق را متذکر شد و گردشگری داخلی را بیشتر ارتقا داد. با توجه به منطقه بزرگ جغرافیایی چین ، ما انتظار داریم که دولت های محلی بیشتری اقدامات گردشگری این چنینی را به دولت مرکزی ارائه دهند. “

با نگاه به جلو ، پیش بینی های ما حاکی از آن است که احتمالاً دولت توفیقی کسب خواهد کرد: ما انتظار داریم که رشد مصرف خصوصی چین تا سال 2025 به طور متوسط ​​حدود 6٪ برسد ، که به طور قابل توجهی سریعتر از رشد کلی تولید ناخالص داخلی است. سال آینده ، دستمزد اسمی بیش از 9 درصد و در سال 2022 بیش از 7 درصد افزایش می یابد.

با این حال ، روش چین بدون خطرات نیست ، همانطور که تحلیلگران Nomura اشاره می کنند: “اگرچه پکن بارها توضیح داده است که DCS [dual circulation] این یک حسن تعبیر معکوس نیست ، ما نگران هستیم که خطرات معکوس افزایش یابد. سرکوب بودجه برای بخش املاک و مستغلات می تواند نتیجه معکوس دهد ، در حالی که یارانه های عظیم دولت و سرمایه گذاری در تولید تراشه ممکن است تقاضای اجاره از بخش خصوصی ، شرکت های دولتی و دولت های محلی را به دنبال داشته باشد که منجر به سرمایه گذاری ناکارآمد و وام های بد می شود. “

علاوه بر این ، اصلاحاتی عمیق برای گشودن واقعی پتانسیل طبقه متوسط ​​نفخ آور کشور و اطمینان از رشد پایدار در آینده لازم خواهد بود. کاهش پس انداز افزایش یافته با تقویت شبکه امنیت اجتماعی و تغییر سیستم Hukou – که تبعیض میان شهروندان شهری و روستایی در دسترسی به خدمات عمومی است – کلیدی خواهد بود. ساده سازی بنگاه های دولتی نامناسب ، که در حال حاضر از دسترسی آسان تری از شرکت های خصوصی به منابع مالی برخوردار هستند ، گام مهم دیگری است.

ظرفیت اضافی و سطح بدهی از دیگر نگرانی ها است ، لوئیس کوئیس از اقتصاد آکسفورد می گوید: “دولت در زمینه کاهش ظرفیت مازاد در زغال سنگ و فولاد پیشرفت کرده است. اما کاهش ظرفیت های بیشتری از جمله گسترش اقدامات اصلاحی در صنایع دیگر مانند سیمان ، شیشه ، آلومینیوم الکترولیت و حمل و نقل مورد نیاز است. … بدهی شرکت های غیر مالی در سال 2010 به سرعت رشد کرد و به 159.3٪ از تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال 2020 رسید. اگرچه هنوز هم معتقدیم که خطر بحران مالی سیستمی کم است ، اما از سرگیری مجدد رشد اعتبار در نهایت این حساب ممکن است منجر به استرس مالی بارزتر و افزایش خطرات پیش فرض و شوک های بازار در آینده شود. “

اتاق دونفره؟

با این وجود ، به استثنای سقوط پیش بینی نشده سیاسی یا بحران اقتصادی ، پیش بینی های ما نشان می دهد که چین در پنج سال آینده همچنان به کاهش مزیت اقتصادی و فناوری ایالات متحده ادامه خواهد داد. این امر علی رغم تأثیر مثبت بالقوه ریاست جمهوری بایدن بر اقتصاد ایالات متحده ، با سیاست تجاری کمتر مبارزاتی که موجب ایجاد نگرش و سرمایه گذاری مناسب شود.

پس از دهه ها هژمونی ، توانایی ایالات متحده در تحمل و همکاری با چنین قدرتی اقتصادی عاملی اساسی خواهد بود که در سالهای آینده دیده خواهد شد ، همچنین توانایی سیستم منحصر به فرد سیاسی و اقتصادی چین برای حرکت به یک مدل اقتصادی پایدارتر خواهد بود. که تضمین می کند غول آسیایی در بلندمدت به کاهش شکاف خود با ایالات متحده ادامه خواهد داد.

تحلیلگران در گلدمن ساکس گفتند: “اینکه چگونه چین می تواند در سال های آینده به رشد پایدار ، متعادل و باکیفیت دست یابد و از گروه درآمد متوسط ​​متوسط ​​بالا وارد گروه پردرآمد شود ، در حال حاضر یک سوال اصلی بلند مدت برای سیاستمداران چینی است.” وی افزود: اگرچه چندین سال است كه دولت چین خواستار انتقال به الگوی توسعه است ، اما ما معتقدیم كه پنج سال آینده از نظر سیاسی و اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

رهبری چین از چالش هایی که با آن روبرو است آگاه است: برنامه پنج ساله چهاردهم ، که در اواخر ماه اکتبر تشریح شد ، بر بهبود کیفیت رشد و تحریک مصرف داخلی در یک فضای نامطلوب خارجی متمرکز است ، در حالی که قول شگفت آور بی طرف بودن نسبت به کربن ، احتمالاً تا سال 2060 یک چشم برای سوزاندن اسناد بین المللی مقعر وجود دارد.


منبع: bighat-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>