برای افزایش قدرت و کشش، از چندین سیلندر و پیستون در خودرو استفاده می شود. یکی از این تجهیزات مهم خودرو ، پیستون خودرو است که میتواند براساس مکانیزم طراحی شده انرژی حاصل از احتراق سوخت در موتور را به حرکت رفت و برگشتی تبدیل نموده و در نهایت این حرکت، به چرخها و به صورت حرکت چرخشی منتقل میشود. پس لازم است تا جنس پیستون ها را در خودرو بدانیم و با کارایی هر کدام هم آشنا شویم. کلمه دیزل نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانهروزی، نوع خاصی از موتورهای درونسوز را به ثبت رساند، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل مینامند. علت رایج بروز این مشکل ، شکسته شدن بیرینگهای سوزنی needle bearings در قسمت سر بزرگ یا کوچک شاتون است ( البته در موتورهای کوچکی که از این گونه بیرینگها استفاده می شود چون اغلب موتورهای بجای بیرینگ سوزنی از بوش بیرینگ استفاده می کنند یا یاتاقانهای ساده plain bearing ) یا اینکه رینگ پیستونها شکسته شده و یا خار نگهدارنده گژن پین رها می شود و این مشکل را بوجود می آورد.

اگر پیستون پهن یا قطر بزرگ را کنار پیستون با قطر بسیار کم قرار دهیم ( شاتون یک اندازه باشد ) , پیستون نیسان 2000 شاهد این خواهید بود که قدرت تولیدی بسیار زیادتر از قدرت پیستون لاغر است . بهترین پیستون برای ماشینهای مسابقهای پیستون متوسط به شاتون مقاوم و بسیار کوتاه است . بهترین پیستون برای آفرود چیست ؟ این رینگها که عموما یک تکه ساخته میشوند برای تاثیر بیشتر خصوصیت عایقبندی در شیارهای بالای پیستون جاسازی میشوند. قسمت بالای میله اتصال که به پیستون محکم شده است ، انتهای کوچک نامیده می شود. قسمت پایینی میله را درپوش میله می نامند و با میخ یا پیچ به خود میله محکم می شود. 2. خودرویی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و در حالی که به سمت شمال حرکت میکرد، از کنار من رد شد. جالب است بدانید موتور دیزلی در تانکها هم استفاده میشوند و به دلیل قدرت بسیار زیاد میتوانند تانکهایی با وزن بیش از ۲ هزار تن را با سرعتی در حدود ۶۰ کیلومتر را جابجا کنند. یک شرکت آمریکایی با نام Achates Power نسخه تازهای از موتورهای پیستون برعکس (به طور اختصاری OPE خوانده میشود) را ارائه کرده است.

موتور OPE مجهز به دو میل لنگ است که توسط چرخ دنده، تسمه و دو پیستون درون هر سیلندر که به صورت مخالف یکدیگر قرار دارند به حرکت در میآیند. درحالیکه پیشرانههای احتراق داخلی متداول بخشی از انرژی تولیدی خود را صرف پمپاژ مخلوط سوخت و هوا به داخل و تخلیه گازهای خروجی به بیرون میکنند.از جمله مزایای پیشرانه OPE میتوان به آلایندگی کم (به لطف سیستم احتراقی GCI) و ساخت سادهتر و ارزانتر پیشرانه نسبت به نمونههای معمولی اشاره کرد؛ زیرا سرسیلندر و مجموعه سوپاپها در این طرح حذف میشوند و دیگر نیازی به آنها نیست.حذف سرسیلندر عاملی است که باعث کاهش مساحت سطح نسبت به حجم پیشرانه و کاهش تلفات حرارتی میشود، در نتیجه انرژی بیشتری از احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل میشود (بازده حرارتی بالا). به همین دلیل سیل ها عمر بیشتری داشته و کمتر دچار سایش و پارگی می شوند. پوشش پیستون برای محافظت آن از سایش زیاد به کار می رود. همچنین جای سیل های هیدرولیک برای جلوگیری از نشتی بین سیلندر و پیستون، روی پیستون تعبیه می شود و توسط گاید رینگ ها فیت می شوند و رینگ های سایشی برای محافظت از سطح درونی سیلندر که پرداخت شده است، ساخته می شود.

4- برای محافظت از سیل ها و جهت آسان شدن مونتاژ نوع جدیدی از پیستون سیل های فشرده به صورت دو تکه ساخته می شود. 2) ضخامت پیستون به مقدار باری که باید انتقال دهد، بستگی دارد و دراثر اعمال فشار ممکن است پیستون به دو نوع شکسته شود. فرمول تجربی زیر را می توان برای محاسبه ضخامت پیستون به کار برد. همان گونه که در شکل زیر نشان داده شده است. بنابراین هر وقت که سیلندر هیدرولیک ساخته می شود، لوله و شافت برحسب کورس مورد نیاز بریده، پیستون و سایر اجزاء که برای همان سیلندر می باشند با یکدیگر مونتاژ می شوند. مکانیک ها معمولا از یک ترفند استفاده می کنند و آن این است که وقتی میزان تراش سر سیلندر زیاد باشد از یک واشر اضافی استفاده می کنند یعنی دو واشر سر سیلندر را با هم مورد استفاده قرار می دهند بنظرم در مواردی که چند بار سر سیلندر تراش خورده باشد بهتر است سرسیلندر را تعویض پیستون بادی نمود . این به خاطر آن است که پیستون های بزرگ تر شافت را بهتر هدایت خواهند کرد.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد پیستون و شاتون پراید لطفا از صفحه ما بخواهید.