خرده فروشی سال 2020 چه کاری انجام داد؟


یکی از میراث همه گیر 2020 و محاصره های ناشی از آن ، لیست طولانی خرده فروشانی است که تقاضای ورشکستگی کرده اند. در ایالات متحده ، لیست علل شامل Lord & Taylor ، Neiman Marcus ، Pier One ، Brooks Brothers ، Sur La Table ، مرکز گیتار و Stein Mart است. در همان دوره ، زمانی که مصرف کنندگان بیشتر به خرید آنلاین اعتماد می کردند ، قیمت سهام آمازون از 1900 دلار به 3160 دلار افزایش یافت. آیا پایان همه گیری موجی از تجارت را برای خرده فروشان به همراه خواهد داشت؟ آیا خرید آنلاین مواد غذایی به یک قاعده تبدیل می شود؟ آیا چیزی می تواند راه آمازون به سلطه جهانی را کند کند؟

برای درک تأثیر طولانی مدت تغییراتی که در سال 2020 شاهد آن بودیم ، HBR با مارک-آندره کامل ، شریکی از پاریس ، که هدایت روش جهانی خرده فروشی در Bain & Co. است ، صحبت کرد. در اینجا گزیده های ویرایش شده از این مصاحبه آورده شده است:

یک دیدگاه که اغلب در سال 2020 تکرار می شود ، این است که همه گیری به جای شروع روندهای کاملاً جدید ، سرعت بخشیدن به روندهای موجود است. آیا این در خرده فروشی صحت دارد؟

کاملا. دنیای خرده فروشی در حال حاضر از تلاطم شدید ناشی از عوامل مختلفی عبور می کند. اولین مورد ، رفتار مصرف کننده و تغییرات جمعیتی است – بیشتر خانوارهای تک والدی ، تعداد بیشتری از افراد که تنها زندگی می کنند و زندگی شهری بیشتر. این یک روند 20 ساله است.

علاوه بر این ، شما انتظارات در حال تغییر دارید – برای کیفیت بیشتر ، راحتی بیشتر ، سرعت بیشتر ، انتخاب بیشتر ، ارزش بیشتر ، همه به یکباره. این یک معادله اقتصادی غیرممکن برای خرده فروشان ایجاد می کند.

در همان زمان ، بازار با ظهور مدل های تجاری مخرب متزلزل شده است. از یک طرف شما “اکوسیستم های هیولایی” مانند آمازون و علی بابا را دارید ، اما در هر گروه ویرانگرهای کوچکتری وجود دارد. به عنوان مثال ، در لباس اکنون فرصت بیشتری برای اجاره لباس دارید و در لباس دست دوم رشد وجود دارد. این فقط یک نمونه است.

فراتر از اکوسیستم هایی مانند آمازون و علی بابا ، چه نوع دیگری از خرده فروشان موقعیت خوبی دارند؟

ما چهار کهن الگو دیگر می بینیم که موقعیت های پایداری دارند. یکی همان چیزی است که ما آن را “سنگهای قیمتی منطقه ای” می نامیم: آنها شرکت هایی هستند که در بازارهای محلی عملکرد خوبی دارند. آنها با داشتن ارتباطات بسیار قوی با مشتری و ارزش خوب محافظت می شوند. به عنوان مثال ، خرده فروشان قدرتمندی در کشورهایی مانند پرتغال ، سوئیس و روسیه وجود دارند که آمازون در آنها حضور پررنگی ندارد. در نهایت ، این شرکت ها ممکن است با یک مدل تجاری جدید که در حال ظهور است ، به چالش کشیده شوند – ما نمی توانیم مطمئن باشیم که آنها زنده می مانند – اما استراتژی آنها در حال حاضر کار می کند.

مورد دوم همان چیزی است که ما آنها را “اتومبیلرانی” می نامیم که بر پشت سکوها سوار می شوند. آنها معمولاً خرده فروشانی با مارک بسیار خلاق و دارای جذابیت زیاد برای مصرف کنندگان (مانند باربری یا لاکوست) یا خرده فروشان موفق مواد غذایی هستند (فکر می کنم مونوپریکس یا موریسون) که آنقدر بزرگ نیستند که بتوانند به تنهایی از مبارزه با فناوری حمایت کنند ، بنابراین فروش از طریق اکوسیستم ها و بازگشت به آن رشد را انتخاب کنید.

سومین مدلی که عملکرد خوبی داردبازیکنان با ارزش ”- شرکت هایی که کاهش هزینه ها و پایین نگه داشتن قیمت ها در DNA آنها قرار دارد. Aldi ، Trader Joe ، Primark و TJ Maxx نمونه هایی از این موارد هستند.

آخرین کهن الگو “مبارزان مقیاس بزرگ” است. آنها شرکتهایی هستند که به اندازه کافی بزرگ هستند تا بتوانند با اکوسیستم مبارزه کنند. والمارت یک نمونه است ، اگرچه سعی در تبدیل شدن به یک اکوسیستم دارد. بنابراین این کهن الگوها راهی است که ما دنیای خرده فروشی را می بینیم و برخی از آنها در طی همه گیر شدن نسبتاً خوب عمل کرده اند.

در مورد شرکتهایی که موقعیت خوبی ندارند چطور؟

ما آنها را “میراث” می نامیم. چالش آنها اداره شرکت و تغییر همزمان شرکت است. این بسیار دشوار است و کوید فقط این چالش را افزایش داده است. ما اعتقاد داریم که در ایالات متحده و اروپای غربی ، از هر سه خرده فروش بیش از یک نفر در این گروه قرار می گیرد. این شرکت ها برای حفظ سودآوری در تلاش هستند. آنها با فشار بازار و سهامداران روبرو هستند. آنها برای کاهش حاشیه ، هزینه ها را کاهش می دهند و باعث کاهش سرمایه گذاری می شوند که می تواند مشکلات آنها را تشدید کند. به طور کلی ، این شرکت ها ادغام می شوند یا شکست می خورند. این شرکت ها شامل بسیاری از شرکت هایی است که در سال 2020 اعلام ورشکستگی کردند ، از جمله نام های خانگی مانند Lord & Taylor ، JC Penney و Neiman Marcus در ایالات متحده و Debenhams ، Arcadia و بسیاری دیگر در اروپا.

عقب افتاده های ارثی مشهورترین معامله گرانی هستند که مبارزه می کنند ، اما دسته دیگری وجود دارد که ما آنها را “مبتکران ناپایدار” می نامیم. اینها شرکتهایی هستند که در فضای دیجیتال چیز هیجان انگیزی را راه اندازی می کنند ، اما مسیر واقعی برای سودآوری ندارند. هرچه رشد می کنند یا شکست می خورند یا کسب می کنند. هرچه رشد می کنند ، یا شکست می خورند یا توسط مبارزانی که از آنها می آموزند ، به دست می آیند. Jet.com که توسط والمارت خریداری شد نمونه ای از این موارد است.

برخی از مردم امیدوارند که با واکسیناسیون جوامع ، بهبودی خرده فروشی قدرتمندی داشته باشند ، بر اساس این ایده که تقاضای طولانی برای خرید وجود دارد. آیا این یک فرضیه منطقی است؟

دو سیگنال متناقض وجود دارد. یکی جمعیتی است. Gen Z رویکرد متفاوتی با مصرف نسل های قدیمی دارد. علاوه بر این ، آنها تمرکز کمتری بر مصرف قابل مشاهده دارند و بیشتر به پایداری و ارتباط می پردازند. کوید این روند را تسریع کرد و آن را نسلی تر کرد. این نیروها باعث می شوند فرد باور کند که در طولانی مدت شاهد هجوم کمتری برای مصرف خواهیم بود.

سیگنال درگیری از چین می آید ، که سریعتر از دنیای غرب از محاصره خارج شد. چین پس از محاصره واقعاً جهش خرده فروشی را تجربه می کند. حدود سه یا چهار ماه طول کشید و بیشتر از آفلاین آنلاین بود. ترافیک بازار هنوز کمی افسرده است ، اما تبدیل بیشتر است – افرادی که به خرید می روند بیشتر احتمال دارد خرید کنند. تا پایان سال 2020 ، رشد خرده فروشی در چین مثبت خواهد بود – خرید اضافی که مشاهده می شود ، زیرا محاصره بیش از جبران مشاغل از دست رفته در حصر است. مارک های لوکس پس از محاصره فروش ویژه ای دارند – برخی از آنها 40 تا 50 درصد است ، اما مصرف کنندگان چینی پیش از همه گیری ، خریداران کالاهای لوکس را پیشرو داشتند ، بنابراین نتیجه گیری از بازگرداندن برخی از خریدهای جهانی آنها دشوار است.

نتیجه گیری و وحشت خرید برخی از افراد را به فکر دوباره در مورد عادات خرید مواد غذایی سوق داده است. چه تاثیری طولانی مدت در خرده فروشی مواد غذایی خواهد داشت؟

حتی قبل از همه گیری ، وقتی نوبت به غذا می رسید ، مردم بین زمان و پول سازش می کردند. شما افراد زیادی داشته اید که آماده خوردن غذا می خورند و افراد کمتری که غذا می پزند. این واحد گران تر است اما باعث صرفه جویی در وقت می شود. و مصرف غذا در خارج از خانه به سرعت در حال رشد بود. در برخی از کشورهای غربی ، مردم در حال حاضر بیش از 50٪ از بودجه خود را صرف غذا کرده اند ، نه برای مواد غذایی ، بلکه برای رستوران ها و غذای خانه.

همه گیری چقدر این روندها را تغییر می دهد؟ برخی استدلال می کنند که این تجربه به افراد اجازه داده تا دوباره آشپزی را کشف کنند و در خانه و در کنار خانواده از وعده های غذایی لذت ببرند. ممکن است بخشی از افراد در هنگام شیوع بیماری همه گیر ، آشپزی را به عنوان یک سرگرمی کشف کرده باشند ، اما تحقیقات ما نشان می دهد که 90 درصد مردم می خواهند دوباره بتوانند به رستوران ها مراجعه کنند. وقتی قفل اینجا در اروپا تمام شد ، مردم به سمت رستوران ها هجوم بردند. بنابراین مطمئن نیستم که در دراز مدت اختلاف بین غذا و هزینه رستوران شدید باشد.

من انتظار دارم افراد بیشتری به خرید آنلاین مواد غذایی ادامه دهند زیرا این کار راحت است.

به عنوان مشاور ، به وراثی که مشتری شما هستند چگونه کمک می کنید؟

این احتمال وجود دارد که یک شرکت همچنان این مسیر را متزلزل کند. همه چیز با تمایز و یک پیشنهاد ارزش که متناسب با بخش مشتری هدف مورد نظر شما شروع می شود ، شروع می شود.

یک مثال بزنید: فروشگاه های بزرگ. فکر نمی کنم فروشگاه های بزرگ کاملاً از بین بروند. ایجاد یک دامنه ویرایش شده برای بخشهای مشتری که به دنبال ویرایش و پشتیبانی ارائه شده توسط فروشگاههای بزرگ هستند ، ارزش دارد. بسیاری از این خرده فروشان بزرگ که شکست می خورند ، فراموش نکرده اند چه مشتریانی می خواهند آنها را خوشحال کنند. آنها سعی می کنند همه را خوشحال کنند ، اما منابع خود را هدر می دهند و در آخر هیچ کس را خوشحال نمی کنند.

بنابراین یکی از کارهایی که ما با خرده فروشان عقب مانده انجام می دهیم کمک به روشن شدن جاه طلبی آنها و تعیین هدفی است که مشتری به دنبال آن است. وقتی این را فهمیدند ، می توانند به طور گسترده تری در مورد کشف ارزش پیشنهادی خود فکر کنند. در بعضی موارد ، این ممکن است شامل فروش نه تنها محصولات بلکه خدمات نیز باشد. در برخی موارد ، این ممکن است مشارکت با یک شرکت دیگر را برای تقویت شدن داشته باشد. من فکر می کنم ما در آغاز یک چرخه بزرگ ادغام در خرده فروشی هستیم. برخی از شرکت ها شکست خواهند خورد و ناپدید می شوند ، اما خرده فروشی چسبنده است. به جای شکست ، خواهیم دید که چگونه شرکت ها دور هم جمع می شوند.

آیا چیزی می تواند رشد اکوسیستم ها را متوقف کند؟

تعدادی برای استفاده از این مورد وجود دارد: بین سالهای 2019 و 2024 ، آمازون 100 میلیارد دلار بیشتر از 10 خرده فروش برتر جهان در فناوری اطلاعات سرمایه گذاری خواهد کرد. وقتی شما در حال رقابت با شرکتی هستید که می تواند آن راه را بگذراند و دارای سابقه نوآوری موفق است ، این یک مبارزه عادلانه نیست. این بخشی از تحریک تحکیم است.

آمازون دو مخاطب دارد – مشتریانی که از آن خرید می کنند و شرکت های کوچکتری که از طریق آن فروش می کنند. مردم موفقیت آمازون در مصرف کنندگان را تشخیص می دهند. در سال 2020 ، تعداد شرکتهای معامله کننده در سیستم عامل خود را نیز دو برابر کرد.

در عین حال همه چیز گلگون نیست. در ایالات متحده آمازون دوره هایی داشت که نمی توانست اقلام را به موقع تحویل دهد. تجربه مشتری در برخی از دوره های همه گیری کاهش می یابد. بنابراین رشد سریع ، حتی برای شرکت های بزرگ محدودیت هایی دارد.


منبع: bighat-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>