حباب SPAC در شرف ترکیدن است


گسترش سریع SPAC – شرکت های چک در سراسر صنعت که از طریق IPO برای جذب شرکت های خصوصی سرمایه جمع می کنند – الگویی را نشان می دهد که یک دهه پیش با یک روش بحث برانگیز دیگر ادغام و تملک مشاهده شده است: ادغام معکوس. همانند ادغام معکوس ، کیفیت معاملات SPAC کاهش می یابد ، با افزایش رسانه ها و کنترل نظارتی و حباب ترکید.

هنوز دو ماه نگذشته است ، اما 2021 به نظر می رسد در یک منطقه آماده پیشی گرفتن از سال 2020 است: وسایل نقلیه SPAC یا با اهداف ویژه در ژانویه سال جاری حدود 26 میلیارد دلار در ایالات متحده جمع آوری کردند ، تقریباً یک پنجم رکورد 83 میلیارد دلار جمع آوری شده از 248 SPAC در طول سال 2020 این شرکتهای پوسته موسوم به “چک” هیچ عملیاتی یا برنامه تجاری دیگری ندارند به جز خرید یک شرکت خصوصی با استفاده از پول جمع آوری شده از طریق IPO ، بنابراین به شرکت دوم اجازه می دهد تا به سرعت به بورس عمومی برسد.

به نظر می رسد تقریباً همه کسانی که فردی هستند ، اسپانسر یا ایجاد کننده SPAC هستند ، از مشاور سابق ترامپ ، گری کان ، ستاره بسکتبال ، Shaquille O’Neal تا سرمایه دار هنگ کنگی ، ریچارد لی. اما ، همانطور که مقاله اخیر من نشان می دهد ، نشانه های فراتر از عناوین خبری حاکی از آن است که SPAC حبابی است که می ترکد.

ادغام معکوس را به خاطر دارید؟

SPAC ها نوعی تجدید دیدار است ، موضوع مقاله من است. در یک ادغام معکوس استاندارد ، یک شرکت خصوصی موفق با یک جای خالی ذکر شده ادغام می شود و بدون اسناد و دقت یک IPO سنتی ، عمومی می شود. پوسته معمولاً بازمانده یک شرکت سهامی عام یا یک پوسته باکره عمومی است که برای ترکیب با یک شرکت خصوصی ایجاد شده است. وقتی SPAC متفاوت باشد ، فقط شرکت پوسته یک حزب فعال است ، با پول IPO پرداخت می شود و به دنبال اهداف خصوصی است.

ادغام معکوس که اغلب مورد انتقاد قرار گرفته است ، دهه هاست که عمدتا در حاشیه بازار مالی وجود دارد و از دهه 1970 شاهد موج های مختلفی از آنها بوده ایم. آنها در اواسط دهه 2000 افزایش یافتند ، و در برخی از سالها از IPO پیشی گرفتند و در سال 2010 قبل از سقوط از صخره در سال 2011 به اوج خود رسیدند. در مقاله ما ، من و همکارانم سعی کردیم آنچه را که باعث رونق و شکست شده است شناسایی کنیم. از تاریخ ادغام معکوس درس بگیرند تا به طور کلی چرخه زندگی شیوه های متناقض را درک کنند.

از رونق تا رکود

تحقیقات نشان می دهد هرچه افراد بیشتر رویه ای را در پیش بگیرند ، به دلیل آگاهی و مشروعیت روزافزون ، این عمل گسترش می یابد. اما این در مورد موارد متناقض است. اوضاع برای اقدامات متعارض مانند SPAC و ادغام معکوس ، جایی که نگرانی های شخص ثالث و شک و تردید نیز با استفاده گسترده از این روش در حال افزایش است ، کمی پیچیده تر می شوند.

مطالعه ما توضیحی آگاهانه از نظر نهادی و جامعه شناختی از پویایی رونق در تخریب اقدامات متعارض ارائه می دهد. اگرچه امور مالی و اقتصادی نشان می دهد که تعصبات شناختی تصمیم گیرندگان این حباب ها را به حرکت در می آورد ، اما ما به این شواهد اضافه می کنیم که این حباب ها ممکن است به پویایی های نهادی هدایت شوند. در واقع ، ما نشان می دهیم که محبوبیت ادغام معکوس بذر مرگ خود را می کارد.

ما داده هایی را در مورد استفاده از ادغام معکوس ، واکنش های بازار و ویژگی های شرکت ، از جمله ارزش بازار ، سود ، دارایی کل و بدهی ها و لیست بورس اوراق بهادار ، و بین سال های 2001 و 2012 جمع آوری کردیم. ما همچنین نحوه ارزیابی رسانه ها از ادغام معکوس را بررسی کردیم. از 267 مقاله منتشر شده بین سال های 2001 و 2012 ، 148 مقاله خنثی ، 113 مقاله منفی و تنها 6 مقاله مثبت بوده است. سرانجام ، ما داده های قیمت سهام را جمع آوری کردیم تا چگونگی ارزش معاملات معکوس بازارهای سهام را بررسی کنیم.

تجزیه و تحلیل ما از این داده ها نشان می دهد – همانطور که انتظار دارید – محبوبیت بیشتر این عمل (یعنی تعداد بیشتری از ادغام های معکوس گذشته) در ابتدا باعث تقلید و پذیرش بیشتر شده است. اما با افزایش تعداد ادغام ها ، سرمایه گذاران و رسانه ها به طور فزاینده ای نسبت به این عمل مشکوک می شوند. با افزایش سهم ادغام معکوس در شرکتهای با شهرت نسبتاً پایین ، شک و واکنش بیشتر افزایش یافته است. ارزیابی های ضعیف ادغام معکوس در بازار سهام و پوشش منفی رسانه ها ، شرکت های معتبر را از پذیرش این روش منصرف کرده است. تنظیم کننده ها به درستی وارد شده اند. کمیسیون 2005 اوراق بهادار و قوانین افشای بورس اوراق بهادار و هشدار سرمایه گذار آن در سال 2011 در مورد سرمایه گذاری در ادغام معکوس در میان هجوم بازیکنان چینی – پدیده ای که در یکی دیگر از مقاله های اخیر من بررسی شده است – باعث واکنش های منفی بازار و منجر به افت عملی شد.

در اصل ، سرمایه گذاران ، تنظیم کنندگان و رسانه ها – داوران مهم نوآوری مالی – یکدیگر را تغذیه می کنند. پوشش منفی رسانه ها بر ارزیابی بازار سهام و گسترش بعدی ادغام ها تأثیر می گذارد. تا سال 2010 ، زمانی که فعالیت ادغام معکوس به اوج خود رسید ، 70 درصد مقالات رسانه ای درباره این پدیده منفی بودند. قیمت سهام ادغام معکوس به حدی سقوط کرده است که بازده تجمعی به -45 درصد رسیده است. سال بعد ، در سال 2011 ، فعالیت ادغام معکوس 35 درصد کاهش یافت. در واقع ، محبوبیت ادغام معکوس بذر مرگ خود را می کارد.

اگر همه اینها آشنا به نظر می رسد – گسترش سریع نوآوری مالی بحث برانگیز ، مبتلا به بازیکنان غیر استاندارد ، تبلیغات ضعیف و نگرانی های نظارتی – به این دلیل است که در ظهور SPAC چنین پویایی هایی دوباره ظاهر شده است.

دوباره شروع می شود

بارزترین نشانه رشد جنون آمیز است. در شرایط بی ثباتی در بازار سهام جهانی ، صادرات SPAC سال گذشته 83 میلیارد دلاری شش برابر بیشتر از مبلغ جمع آوری شده در سال 2019 بود و تقریبا برابر با رقم جمع آوری شده توسط IPO است. حتی دیوید سولومون ، مدیرعامل بیمه های بزرگ در SPAC Goldman Sachs ، در ژانویه 2021 هشدار داد که رونق “در میان مدت پایدار نیست”.

این واقعیت وجود دارد که بسیاری از شرکت هایی که توسط SPAC به طور عمومی درک می شوند ، از نظر برنامه کسب و کار یا درآمد ، چیز زیادی برای نشان دادن ندارند ، در برخی موارد تحریک اقدامات سهامداران از سرمایه گذاران ناراضی است. رسوا ترین مثال نیکولا است. سه ماه پس از عمومی شدن آن در ژوئن گذشته از طریق ادغام آن با SPAC ، راه اندازی کامیون های برقی به کلاهبرداری در فروش کوتاه متهم شد که منجر به استعفای بنیانگذار آن و مجموعه ای از پرونده های حقوقی سهامداران شد. قیمت سهام نیکولا در ماه ژوئن به قسمت کوچکی از اوج خود سقوط کرد. در همین حال ، موفقیت SPAC به عنوان شرکت شرط بندی ورزشی خیالی DraftKings و شرکت داده Clarivate Analytics نسبتاً ناچیز است. در حقیقت ، یک مطالعه اخیر نشان داد که قیمت سهام بیشتر SPAC ها پس از ادغام کاهش یافته است.

پرچم قرمز دیگر به شکل احساسات منفی رسانه ای و نگرانی های نظارتی است. گزارش های SPAC اغلب منفی و محتاطانه هستند. هشدار داد: “SPAC آماده معاملات اجاق گاز است که شما باید آن را در قفسه بگذارید.” بار مالی عنوان در دسامبر. رئیس SEC ، جی کلایتون ، چنین رزروهایی را اعلام کرده است. وی در ماه سپتامبر گفت كه SEC كاملاً SPAC را تحت نظارت قرار می دهد تا اطمینان حاصل كند كه سهامداران SPAC “همان افشاگری دقیق را كه شما در رابطه با ارائه IPO در بازار دریافت می كنید ، دریافت می كنند.”

طبق قوانینی که بر آنها حاکم است ، SPAC باید شرکتهایی را شناسایی کند که در طی 24 ماه پس از جمع آوری وجوه می توانند با آنها ادغام شوند ، در غیر این صورت منحل می شوند و درآمد حاصل از IPO به سرمایه گذاران بازگردانده می شود. بیش از 300 SPAC باید امسال این کار را انجام دهند یا خطر انحلال را دارند. اما فقط با داشتن اهداف بسیار کیفی برای چرخش و انگیزه ای قوی برای بنیانگذاران SPAC برای انجام معاملات – حتی به قیمت از دست دادن سهامداران – SPAC ها می توانند خود را در یک مارپیچ منفی از کیفیت پایین / مطبوعات ضعیف / موارد دیگر قرار دهند. مقررات دقیق. و ما می دانیم که چگونه این ادغام به پایان رسید.


منبع: bighat-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>