بهترین ایده های شما اغلب آخرین ایده های شما هستند


تحقیقات به وضوح نشان می دهد که خلاقیت افراد در طی یک جلسه ایده تمایل به افزایش یا ثابت ماندن دارد. با این حال ، بیشتر ما دائماً ارزش پایداری در روند خلاقیت را دست کم می گیریم – خیالی که نویسندگان آن را “توهم مقیاس خلاق” می نامند. گرچه درست است که ما هر چه طوفان فکری بیشتری داشته باشیم ، ایده های کمتری تولید می کنیم ، اما به اشتباه تصور می کنیم که این کاهش بهره وری با کاهش خلاقیت ایده هایی که ارائه می دهیم ارتباط دارد. و این تصور غلط می تواند ما را وادار کند خیلی زود قبل از رسیدن به بهترین ایده ها ، طوفان فکری را متوقف کنیم. خوشبختانه ، تحقیقات نویسندگان همچنین نشان می دهد که افزایش آگاهی از این پدیده – یا از طریق تجربه قبلی با واقعیت کار خلاق یا از طریق آموزش صریح – می تواند قدرت آن را کاهش دهد. بر اساس این یافته ها ، نویسندگان چندین استراتژی تاکتیکی برای مدیرانی که می خواهند خلاقیت را در تیم های خود تشویق کنند ، از جمله توضیح و یادآوری ماهیت ضد شهودی فرآیند خلاقیت ، صرف وقت اضافی برای ایده ها و آزمایش ها و تکرارهای مداوم برای بهبود ، ارائه می دهند. چگونه تیم ها ایده های جدید ارائه می دهند

از آنجا که سازمانهای بزرگ و کوچک با چالشهای بی سابقه ای روبرو هستند ، پرورش خلاقیت مورد نیاز برای توسعه ایده های واقعاً پیشگام بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. اما برای توجیه پتانسیل خلاقیت خود ، ابتدا باید بفهمیم که روند خلاقیت در واقع چگونه کار می کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که ایده های اولیه افراد بندرت خلاقانه ترین ایده های آنها است. ایجاد فقط یک ایده مهم معمولاً به یک طوفان فکری طولانی نیاز دارد ، که در آن شما مجموعه بزرگی از گزینه های بالقوه را تولید می کنید و تکرار می کنید قبل از اینکه به خلاقترین ایده خود برسید.

با این وجود ، با وجود این واقعیت ، بیشتر مردم دائماً ارزش استقامت در روند خلاقیت را دست کم می گیرند. در مطالعه ما ، تصور غلطی را که “توهم خلاقانه در مقیاس” می نامیم ، مستند می کنیم: گرچه در واقع یک خلاقیت در طول یک جلسه ایده آل یا افزایش می یابد یا ثابت می ماند ، اما مردم تصور می کنند که خلاقیت با گذشت زمان کمرنگ می شود.

ما این پدیده را – و آنچه مدیران می توانند برای غلبه بر آن انجام دهند – بررسی كردیم. ما این آزمایشات را با استفاده از انواع کارهای خلاقانه حل مسئله و در چندین جامعه آزمایشی مختلف در ایالات متحده انجام دادیم ، از جمله دانشجویان دانشگاه و بزرگسالان شاغل.

در یکی از مطالعات خود ، کمدین های حرفه ای و آماتور را در یک مسابقه زیرنویس ثبت نام کردیم. ما اعتقادات آنها را در مورد اینکه چگونه خلاقیت با گذشت زمان تغییر می کند بررسی کردیم و سپس آنها را وادار کردیم تا زمانی که می خواستند زیرنویس های کارتونی را بیابند ، صرف کنند. ما دریافتیم که کمدین هایی که اطمینان بیشتری داشتند ایده های اولیه آنها بهترین ایده های آنها خواهد بود ، زودتر از این فکر فرو می روند. در پایان این کمدین ها جوک های کمتری ارسال می کنند و مهمتر از همه ، جوک های کمدی های ارائه شده توسط این کمدین ها بسیار خلاقانه ارزیابی شده است – با این فرض که اگر فکر می کنید اولین ایده های شما بهترین ایده های شما خواهد بود ، به احتمال زیاد قبل از واقعی بودن روند خلاقیت را متوقف می کنید بهترین ایده ها آشکار می شوند

چرا مردم در پیش بینی خلاقیت خودشان اینقدر بد هستند؟ پاسخ این سوال در یک شاخص عملکرد نهفته است که اغلب (به طور نادرست) با خلاقیت همراه است: بهره وری. هنگام تولید ایده ها (یا از این نظر ، انجام هر کاری که به انرژی ذهنی نیاز دارد) ، با گذشت زمان ، بهره وری کاهش می یابد و مردم معمولاً سهولت ایده پردازی را به عنوان نشانه ای از کیفیت آن ایده ها در نظر می گیرند. به عبارت دیگر ، مردم متوجه می شوند که بهره وری آنها با گذشت زمان کاهش می یابد و بنابراین معتقدند که خلاقیت ایده هایی که تولید می کنند نیز باید کاهش یابد. اما البته اینطور نیست. در فرآیند خلاقیت ، ایده هایی که به راحتی در دسترس هستند ، بارزترین هستند و فقط با کاوش عمیق تر ، در نهایت ایده های جدید و خلاقانه ظاهر می شوند.

خوشبختانه همه در برابر توهم خلاق سنگ حساس نیستند. در مطالعه دیگری از همان سری آزمایشات ، از شرکت کنندگان خواستیم گزارش دهند که چند بار در زندگی روزمره خود به کارهای خلاقانه روی می آورند. دريافتيم كه افرادي كه خلاقيت بيشتري را گزارش مي كنند كمتر تصور مي كنند كه خلاقيت به مرور كاهش يافته است و اين امر نشان مي دهد كه تجربه شخصي با كار خلاقانه ممكن است به افراد كمك كند تا بر فرض هاي اشتباه خود در مورد فرآيند خلاقيت غلبه كنند. در مطالعه سوم متوجه شدیم که صرف نظر از تجربه گذشته ، صرف گفتن این توهم به مردم می تواند به تخفیف آن کمک کند.

با توجه به این یافته ها ، مواردی وجود دارد که مدیران می توانند به تیم های خود کمک کنند تا انتظارات خود را از روند خلاقیت دوباره شروع کنند و آنها را قادر به توسعه ایده های خلاقانه تر کنند:

1. مردم خود را آموزش دهید

تحقیقات ما نشان داده است که توهم خلاق سنگ چقدر گسترده است – اما همچنین نشان می دهد که درک بهتر این پدیده می تواند قدرت آن را کاهش دهد. مدیران باید تیم های خود را در مورد توهم خلاق سنگها آموزش دهند و توضیح دهند که بعید است اولین ایده های آنها به اندازه ایده هایی که بعداً در این روند پدیدار می شوند ، ارزشمند باشند. این می تواند به صورت مکالمه فردی با کارمندان اصلی و همچنین بحث های تیمی در مورد چگونگی سازگاری گردش کار پروژه برای غلبه بر این سوگیری نسبت به ایده های اول باشد.

علاوه بر این ، مدیران می توانند به مردم یادآوری كنند كه وقتی بهره وری آنها كاهش می یابد و احساس خستگی ناشی از ایده ها شروع می شود ، در واقع به معنای تمام شدن خلاقیت آنها نیست. اگرچه ناراحت کننده است ، اما این احساس در واقع ذهن گسترش مرزهای شناختی خود و جستجوی ارتباطات جدید است – دو شرط اساسی برای تولید ایده های خلاقانه.

2. در روند خلاقیت خود سرمایه گذاری کنید

هیچ فرمول مشخصی برای موفقیت وجود ندارد (به عنوان مثال ، اختصاص دادن X درصد بیشتر به روند ایده ، به شما درصد ایده های خلاقانه تری می دهد). اما روش های مختلفی برای اطمینان از صرف وقت و توجه شما به فرآیندهای اصلی خلاق وجود دارد:

  • بیشتر از آنچه فکر می کنید لازم است به فرآیندهای خلاقانه اختصاص دهید – خواه این به معنای یک جلسه ایده اضافی ، یک جلسه طوفان مغزی طولانی تر یا حتی یک زمان بافر است که در صورت لزوم می تواند برای جلسات اضافی استفاده شود.
  • از تیم خود بخواهید دو یا حتی سه برابر بیشتر از آنچه فکر می کنید نیاز دارید ایده تولید کنید ، خصوصاً در مراحل اولیه ایده پردازی. تعیین سهمیه های تهاجمی می تواند به افراد کمک کند تا ایده های واضح تری را از همان مراحل ابتدایی ارائه دهند و فرصت های جدیدی را ایجاد کنند.
  • با فرایندهای خلاقیت تیم خود آزمایش کنید و نتایج را بسنجید. سپس می توانید از این داده ها برای تصمیم گیری در آینده استفاده کنید. به عنوان مثال ، دفعه بعدی که کارگاهی را راه اندازی کردید ، از زمان تولید بهترین ایده ها مطلع شوید. آیا آنها توسط تیمی تولید شده اند که در عرض یک ساعت طوفان فکری انجام داده اند یا تیمی که سه ساعت به طول انجامیده است؟ آیا افزایش سهمیه ایده های تیم شما منجر به پیشنهادات خلاقانه تری شد؟ آزمایش این متغیرهای مختلف به شما کمک می کند روند خود را درجه بندی کنید و خلاقیت تیم خود را به دست آورید.

توهم خلاقانه در مقیاس بسیار رایج است – اما این چیزی است که مدیران می توانند با ترکیبی از بهبود آموزش و فرایندها به تیم های خود کمک کنند تا بر آن غلبه کنند. رهبران می توانند با استراتژی های توضیح داده شده در بالا ، به افراد کمک کنند تا درک کنند که چگونه خلاقیت در حقیقت کار می کند و یک فرایند خلاقانه ایجاد می کند که بر ارزش ایده های مرحله آخر تأکید دارد. اگرچه ممکن است کار اضافی به طول انجامد ، اما وقتی به ایده های بالقوه تغییر دهنده بازی که طی یک فرایند ایده پردازی طولانی تر نشان داده شده اید ، پاداش خواهید داد.


منبع: bighat-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>