بداهه نوازی در حال تمرین است


چگونه با یک بحران کنار می آیید؟ وقتی یک تغییر ناگهانی کارهای روزمره را مختل می کند ، چه می کنید؟ برای پیشرفت در زمان عدم اطمینان ، شما به مدیران و کارمندانی نیاز دارید که بتوانند روی پاهایشان فکر کنند و سریع عمل کنند – بدون دستورالعمل ها. یعنی شما به بداهه نوازان ماهری نیاز دارید.

بداهه نوازی ممکن است با فرآیندهای کاملاً مشخص حاکم بر اکثر رویه های تجاری ناسازگار باشد تیم های استخدام معمولاً مهارت های بداهه نوازی را آزمایش نمی کنند و بیشتر برنامه های آموزشی کارمندان به جای کمک به کارمندان برای بداهه سازهای بهتر ، بر توسعه مهارت های رهبری یا فنی متمرکز هستند. با این حال ، بداهه پردازی در واقع کلید انعطاف پذیری سازمانی است. مدیران و کارمندانی که بداهه پردازی های توانمندی دارند ، از پیشرفت های فن آوری و تغییر مقررات تجاری به فاجعه های زیست محیطی و چالش های بیشمار همه گیر Covid-19 ، شرکت های خود را از طریق بحران ها و تغییر پارادایم هدایت خواهند کرد.

البته ، توسعه مهارت های بداهه کاری آسان نیست. به قول جوشوا فانک ، مدیر هنری مرکز تئاتر و آموزش معتبر بداهه پردازی “شهر دوم” ، “سالها کار طول می کشد تا بتوانید با بداهه نوازی خوب انجام دهید.” اما گرچه کار سختی است ، اما بهبود بداهه پردازی به هیچ وجه غیرممکن است. مطالعه اخیر ما به دنبال درک بهتر چگونگی کسی است که می تواند توانایی خود را در بداهه سازی از طریق تجزیه و تحلیل عمیق انواع مختلف مهارت های بداهه سازی موجود ، چگونگی توسعه آنها و اینکه چه عواملی می تواند مانع یا تسریع روند توسعه شود ، بهبود بخشد.

تلاش برای پاسخ دادن به این س questionsالات با مشاهده تنظیمات سازمانی سنتی دشوار خواهد بود ، زیرا بداهه نوازی توسط طبیعت برنامه ریزی نشده است ، اغلب توسط پروتکل مانع می شود و از خارج در بسیاری از محیط های حرفه ای قابل مشاهده نیست. به همین ترتیب ، تلاش برای ایجاد بداهه پردازی در دنیای واقعی در یک آزمایش آزمایشگاهی یک چالش خواهد بود ، زیرا تنظیم مصنوعی به احتمال زیاد با اکثر محیط های کاری متفاوت است. به همین ترتیب ، ما تصمیم گرفتیم زمینه ای را بررسی کنیم که بداهه پردازی در محیط کار رایج ، بسیار محسوس و کاملاً مشابه باشد: بازی نقش آفرینی زنده (LARP).

LARP ها بازی های نمایشی هستند که در آن شرکت کنندگان شخصیت های خاصی را بازی می کنند در حالی که در فضای فیزیکی با دیگران ارتباط برقرار می کنند ، شبیه مهمانان Westworld در نمایش محبوب تلویزیونی پارک کنید. در LARP ، بازیکنان باید دائماً بداهه پردازند تا با تغییرات مداوم و شگفتی های ناشی از طرح و اقدامات خودجوش بازیکنان دیگر روبرو شوند ، و این بازی ها را بیشتر از آنچه تصور می کنید به دنیای شرکت ها شبیه کنند. علاوه بر این ، LARP که ما در حال بررسی آن هستیم ، خون آشام: اقوامتصمیمات بازیکنان را در برابر چالشهای استراتژیک غیر منتظره ، جنگهای قدرت ، مذاکرات منابع و اتحادهای سیاسی متمرکز کرده است – به طور خلاصه ، فرایندهای تصمیم گیری که در واقع انواع اصلاحات سریع را که مدیران و کارمندان باید هر روز انجام دهند تقلید می کنند.

برای جمع آوری داده ها در این زمینه ، ما بیش از دو سال به سه گروه مختلف LARP دسترسی پیدا کردیم ، محققان هم به عنوان ناظر خارجی و هم به عنوان شرکت کننده فعالیت می کردند. ما ده ها مصاحبه با بازیکنان انجام دادیم و بیش از 100 ساعت مشاهدات را مستند کردیم ، که به ما امکان می داد یک تصویر کلی از چگونگی توسعه و تمرین مهارت های بداهه در بازیکنان در زمینه LARP ایجاد کنیم.

سه نوع بداهه نوازی

بر اساس این داده ها ، ما ابتدا سه نوع مهارت بداهه را شناسایی کردیم: تقلیدی ، واکنش پذیر ، و مولد ابتکار. بداهه پردازی تقلیدی ، که توسط کم تجربه ترین بازیکنان به نمایش گذاشته می شود ، شامل مشاهده آنچه افراد با تجربه تر انجام می دهند و مقایسه پاسخ های آنها با حداقل تغییرات است. به عنوان مثال ، در یک سناریو ، بازیکن جدیدی را دیدیم که شخصیت او برای اولین بار وارد یک coven شد. او که مطمئن نبود چه کاری انجام دهد ، به بازیکنان باتجربه تری نگاه کرد و لباس و آرایش خود را درجا تنظیم کرد تا با سبک آنها بهتر سازگار شود. اگرچه این ساده ترین نوع بداهه نوازی است ، اما یک نقطه شروع م effectiveثر است که به تازه واردان با تجربه محدود اجازه می دهد تا درگیر شوند.

نوع بعدی بداهه پردازی که مشاهده کردیم بداهه پردازی واکنشی است: استفاده از ورودی های محیط و سایر بازیکنان برای ایجاد واکنش اصلی خود در برابر یک وضعیت غیر منتظره ، بدون اتکا به اقدامات دیگران به عنوان راهنما. به عنوان مثال ، وقتی بازیکنان با حمله دشمن روبرو می شوند و باید از یک قلعه دفاع کنند ، با جابجایی نیروهای خود و سازماندهی مداوم دفاعیات خود ، به صورت خودجوش به تهدید پاسخ می دهند و پاسخ جدیدی به اقدامات همکاران و دشمنانشان نشان می دهد. ما دریافتیم که این نوع بداهه سازی معمولاً پس از تسلط بازیکنان بر بداهه پردازی بدست می آید ، زیرا این امر به بازیکنان نیاز دارد تا تجربیات خود را برای برون ریزی اقدامات جدید و اصلی ایجاد کنند.

سرانجام ، پیشرفته ترین شکل بداهه پردازی که مشاهده کردیم ، بداهه پردازی مولد بود. بداهه پردازی جنسی شامل کاوش در آینده و تلاش فعالانه چیزهای جدید در تلاش برای پیش بینی و حتی کاتالیز کردن (به جای واکنش) اتفاقات ممکن است است. بداهه پردازی مولد از آنجا که اساساً حدس و گمان است ، در واقع خطرناک ترین است – اما اغلب برای ایجاد ایده های کاملاً منحصر به فرد و نوآورانه ، م theثرترین است. این نوع بداهه نوازی با لحظه ای نشان داده می شود که دو بازیکن درجا تصمیم می گیرند تا مأموریت خطرناکی را با هدف استخراج مصنوعی قدرتمند برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده آغاز کنند ، بدون اینکه یک اتفاق خارجی خاص باعث این تصمیم شود.

نکته مهم این است که این دو بازیکن در گروه مورد احترام و اعتماد بودند ، بنابراین بازیکنان دیگر از ایده جدید حمایت کردند و مشتاقانه آن را در توطئه جمعی خود گنجاندند (به جای نادیده گرفتن یا مسدود کردن ایده). این نشان می دهد که بداهه پردازی مولد نیاز به درجه بالاتری از اعتماد متقابل بازیکنان دارد ، هم اعتماد به نفس بداهه را برای دنبال کردن ایده ای که ممکن است مفید نباشد و هم برای افزایش احتمال پذیرش ایده دیگران ، به او بدل کند. رسیدن به این سطح از اعتماد می تواند یک چالش باشد ، اما هنگامی که به یک آستانه خاص رسیدید ، می تواند یک چرخه فضیلت ایجاد کند که در آن افراد با روابط اجتماعی قوی در گروه ایده های خود را به راحتی پذیرفته و در نتیجه حتی با اطمینان بیشتری در ارائه جدید ایده ها در آینده

توسعه مهارت های پیشرفته هم به همکاری و هم به رقابت نیاز دارد

هنگامی که این سه نوع بداهه را شناسایی کردیم ، توانستیم بررسی کنیم که چگونه این مهارت های مختلف در طول زمان تکامل می یابند. بر اساس مشاهدات و مصاحبه های دو ساله ، مسیرهای مفصلی از چگونگی بهبود مهارت بداهه سازی در هر شرکت کننده ترسیم کردیم. ما دریافتیم که عامل حیاتی در تعیین چگونگی رشد (یا نبودن) این مهارت ها میزان رقابت پذیری فرد در مقابل همکاری است.

به طور خاص ، مطالعه ما نشان می دهد که افراد رقابتی تمایل دارند که بداهه پردازی واکنشی را با سرعت بیشتری انجام دهند ، زیرا آنها بر ورودی های هرچه بیشتر تأثیر می گذارند (به حدی که اغلب چیزی به بازیکنان دیگر نمی گذارند – اساساً خطوط “سرقت” ، طراحی شده برای پشتیبانی از کمان های تاریخی شخصیت های دیگر) اگرچه در کوتاه مدت سودمند است ، اما این روش تمایل به از بین بردن سایر بازیکنان دارد ، و مانع توسعه بلند مدت مهارت های بداهه نوازی است. از طرف دیگر ، همكاران تمایل دارند كه بداهه پردازی واكنشی را بیشتر انجام دهند ، زیرا آنها اغلب ترجیح می دهند به جای سایر فرصت ها بلافاصله از سایر فرصت ها برای پاسخ به سیگنال های جدید محیطی استفاده كنند. این تأکید بیشتر بر همکاری ممکن است مانع رشد اولیه شود ، اما در نهایت به این بازیکنان کمک می کند تا ارتباط اجتماعی و اعتماد متقابل مورد نیاز برای توسعه توانایی بداهه پردازی را به طور کلی بدست آورند.

این نشان می دهد (شاید جای تعجب نیست) که هم برای رقابت و هم برای همکاری فرصت وجود دارد – و استفاده از روش مناسب در زمان مناسب برای پرورش مهارت های بداهه سازی ضروری است. افرادی که با کسب تجربه شروع به رقابت و مشارکت بیشتر می کنند با سرعت بیشتری از بداهه پردازی تقلیدی به مولد می روند. از همه مهمتر ، فارغ از اینکه در کجای این مهارت ها قرار دارید ، تحقیقات ما نشان می دهد که همیشه راهی برای پیشرفت وجود دارد.

بنابراین چگونه می توان همه اینها را در محیط کار اعمال کرد؟ یافته های ما به سه پیشنهاد اصلی برای مدیران و کارمندانی تبدیل می شود که می خواهند مهارت های بداهه را ارتقا دهند:

1. آگاهی از چگونگی توسعه مهارتهای مختلف بداهه نوازی را ایجاد کنید

اولین قدم این است که فقط به خود و تیم خود در مورد انواع مختلف مهارت های بداهه نوازی و اینکه چگونه تمرکز روی رقابت یا همکاری می تواند در پیشرفت آنها تأثیر بگذارد آموزش دهید. آگاهی بیشتر از این مهارت ها با اطمینان از اینکه تازه واردان با بداهه نوازان باتجربه تر جفت می شوند ، از آنها می توانند مهارت های بداهه سازی تقلیدی را یاد بگیرند ، می تواند به ترکیب تیم کمک کند. همچنین می تواند توزیع تیم ها را آگاه سازد ، سازمان ها را قادر می سازد تیم ها یا افراد دارای مهارت های بداهه قوی را شناسایی و آنها را به پروژه هایی بسازند که بیشترین ساختار و عدم اطمینان را دارند.

2. تعادل همکاری و رقابت

مطالعه ما روش دیگری را نشان می دهد که در آن همکاری و رقابت برای یک سازمان سالم ضروری است. مدیران باید با فشار دادن کارمندان خود به توسعه مهارت های مشارکتی بدون جلوگیری از غریزه های رقابت تازه واردان بلند پرواز ، این تنش را به دقت مدیریت کنند. در نهایت ، لازم است همکاری برای تشویق بداهه پردازی مولد تأکید شود ، اما بدون تمرکز رقابتی قوی ، کارمندان ممکن است در تلاش برای توسعه مهارت های بداهه پردازی واکنشی باشند که به عنوان پایه ای برای رشد بیشتر نیاز دارند.

3. ساختارهای اجتماعی را پرورش دهید – به ویژه هنگام کار از راه دور

سرانجام ، نمی توان اهمیت ساختارهای قوی اجتماعی را بیش از حد بیان کرد. برای ارتقا skills مهارت های بداهه زایی واقعی در بین کارمندان خود ، مدیران باید یک محیط روانشناختی امن از تعاملات اجتماعی غنی ایجاد کنند که اعتماد و همکاری را ایجاد می کند ، به کارمندان اجازه می دهد تا از نشانه های ظریف یکدیگر الهام بگیرند و با هم همکاری کنند تا ایده های جدیدی را ابداع کنند بدون ترس بیش از حد طرد شدن. و البته ، حفظ این نوع محیط در بهترین زمان ها می تواند یک چالش باشد ، اما در عمل حتی دشوارتر است. بدین ترتیب ، به ویژه در شرایط تعامل شخصی محدود ، مدیران باید توجه بیشتری به حمایت از سازوكارهای رسمی و غیررسمی برای ایجاد روابط اجتماعی قوی بین اعضای تیم داشته باشند.

***

اکنون بیش از هر زمان ، هر سازمانی به مدیران و کارمندانی نیاز دارد که بتوانند روی پاهای خود فکر کنند و فراتر از مسیر تعیین شده آزمایش کنند. رهبران دیگر توانایی این را ندارند که رشد مهارت های بداهه را به شانس واگذار کنند ، یا بدتر از آن ، بپذیرند که توانایی بداهه نوعی ویژگی ذاتی است ، نه مهارتی که می توان آموخت. در عوض ، آنها باید فعالانه محیطی را تشویق کنند که همه اعضای تیم را به توسعه این مهارتهای حیاتی ترغیب کند ، تعادل سلامت همکاری و رقابت را ارتقا دهد و ساختارهای اجتماعی قوی مورد نیاز برای بداهه نوازی – چه در دفتر و چه در دفتر را ارائه دهد. .


منبع: bighat-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>