ایلان ماسک علاقه ای به ثبت اختراع ندارد. باید؟


به نظر می رسد مالکیت در تجارت واضح است: هنگام ایجاد چیزی حق ثبت اختراع یا حق چاپ را دریافت کنید. هزینه استفاده از آن از ابهام اینکه چه کسی مالک چه چیزی است خودداری کنید.

اما بیشتر این خرد اشتباه است.

سالم ترین شرکت های جهان از قبل این را می دانند. HBO سرقت محصول اصلی خود را تحمل می کند. SpaceX از حق ثبت اختراع چشم پوشی می کند. Airbnb قبل از اینکه شهرها در مورد قانونی بودن اجاره های کوتاه مدت تصمیم بگیرند ، برای تجارت باز شد.

این شرکتهای موفق تجربه در مهندسی املاک – اصطلاحی که ما تعریف می کنیم یعنی ایجاد ارزش با مدیریت نحوه مالکیت محصولات و خدمات. این تجارت با تغییر هر دکمه و دکمه ، ثروت خود را صرف مهندسی سنتی می کند. اما آنها با فرض ثابت و غیر قابل تغییر بودن مهندسی املاک را نادیده می گیرند. این حذف اشتباهی پرهزینه است.

در اینجا سه ​​تا از موفق ترین و کم شناخته ترین استراتژی های مالکیت مهندسی آورده شده است. این رویکردها در مدارس بازرگانی آموزش داده نمی شوند و شما آنها را از وکلای شرکت یاد نخواهید گرفت. اما کسانی که می دانند چگونه ملک واقعاً کار می کند ، هم اکنون از این راهکارها بهره می برند.

1. سرقت بردبار

هنگامی که ما از مخاطبان نظر سنجی می کنیم ، آسانترین اعتراف این است که ما به طور غیرقانونی از رمزهای عبور دیگران برای پخش نمایش های محبوب HBO استفاده می کنیم. با کمال تعجب HBO سالهاست که این سرقت را تحمل کرده است. این شرکت به راحتی می توانست تشخیص دهد چه کسی محتوای آن را می دزدد ، اما با دیدن فرصتی برای به دست آوردن کاربر ، دیدن آن را انتخاب نکرد. همانطور که ریچارد پلپر ، رئیس و مدیر عامل اسبق HBO در سال 2014 با صراحت توضیح داد ، اشتراک غیرقانونی رمز عبور “نشان تجاری برای افراد بیشتری است و به آنها اجازه می دهد به آن معتاد شوند”

مایکروسافت که می دانست نرم افزار خود را سرقت می کند ، همان استراتژی را برای ایجاد حضور خود در چین دنبال کرد. بیل گیتس در سال 1998 گفت: “در حالی که آنها قصد سرقت آن را دارند ، ما می خواهیم مال ما را نیز بدزدیم.” “آنها به نوعی اعتیاد آور هستند و سپس ما به نحوی خواهیم فهمید که چگونه در دهه آینده آنها را جمع آوری کنیم.” در واقع ، چین در حال حاضر تا 10 درصد از درآمد سالانه 125 میلیارد دلار مایکروسافت را تشکیل می دهد.

حتی دیزنی از نظر استراتژیک سرقت را تحمل می کند. برای دهه ها ، این شرکت به دلیل دفاع تهاجمی از حق چاپ و علائم تجاری خود مشهور بوده است. اما اکنون دیزنی غالباً نگاه می کند و دزدان دریایی فوق العاده طرفدار که محصولات نوآورانه خلق می کنند را تحمل می کند. به عنوان مثال ، هنگامی که فروشنده آنلاین Bibbidi Bobbidi Brooke در سال 2016 یک سری بسیار محبوب از گوش های میکی با پولک های گل رز رز را منتشر کرد ، دیزنی مانند قانون قانونی آن را خاموش نکرد. در عوض ، فقط طرح آن را کپی کنید. پس از ورود نسخه رسمی دیزنی به فروشگاه ها ، گوشهای جدید میکی بلافاصله فروخته شدند. بروک به اندازه کافی مهربان بود و می نوشت “همیشه از دیدن پیشنهادات جدید محصولات بسیار هیجان زده است”.

همه برنده هستند: بروک در تجارت باقی می ماند و دیزنی از توسعه ارزان محصولات بهره می برد.

سرقت بردبار حتی می تواند به سود تولیدکنندگان کالاهای لوکس باشد. گردشگرانی که ساعتهای تقلبی رولکس را در میدان تایمز خریداری می کنند ، فروش قانونی را کاهش نمی دهند. تقلبی می تواند بهترین تبلیغ رایگان باشد و به مصرف کنندگان یاد می دهد که به دنبال چه چیزی بگردند. یک مطالعه نشان داد که 40 درصد افرادی که کالاهای لوکس تقلبی خریداری کرده اند ، بعدا نسخه اصلی آن را خریداری کرده اند.

2. انصراف از مالکیت

رهبران مشاغل و وکلای آنها تعصبی دارند – اعتقادی واقعاً بی دلیل – که مالکیت قانونی مهم است. با کمال تعجب ، این غالباً چنین نیست و امروزه برخی از شرکت ها داوطلبانه مالکیت را رها می کنند ، حتی وقتی که قانون از آن حمایت می کند.

نکته اصلی این است که بدانید چه موقع و چگونه از جایگزین های م effectiveثر مالکیت قانونی استفاده کنید. به عنوان مثال ، برخی از کارآفرینان آوانگارد راز اختراع ثبت شده را بسیار ارزشمند می دانند. ایلان ماسک ، بنیانگذار SpaceX ، می گوید: “ما هیچ اختراع ثبت شده ای نداریم. رقابت اصلی ما در دراز مدت چین است. اگر ما حق ثبت اختراع منتشر می کردیم ، این یک مضحکه بود ، زیرا چینی ها فقط از آنها به عنوان کتاب دستور العمل استفاده می کردند. “

استراتژی دیگر ساختن بستر دیگری است که بقیه در حال حاضر از آن استفاده می کنند ، اقتصاددانان آن را “عوامل خارجی شبکه” می نامند. IBM ، که گفته می شود بزرگترین دارنده حق ثبت اختراع در جهان است ، اکنون از مجوز نمونه کارهای ثبت اختراع خود درآمد کمتری از درآمد مربوط به لینوکس ، یک زبان نرم افزار منبع باز که توسط داوطلبان ایجاد و نگهداری می شود ، کسب می کند. این نرم افزار برای هر کس ، از جمله IBM ، که به فروش سخت افزار و سرویس های فعال در سیستم عامل لینوکس می پردازد ، رایگان است. لینوکس به قدری برای IBM ارزشمند شده است که حتی یک میلیارد دلار خدمات مهندسی برای حمایت از توسعه بستر رایگان کمک کرده است.

“مزیت حرکت اول” می تواند استراتژی ارزشمند دیگری باشد. به عنوان مثال ، مربیان فکر می کنند که ارزش بازی های جدید را در هر فصل ، حتی بدون هیچ گونه دارایی ، دارد. کریس اولت ، مربی فوتبال UNLV با رمان “نقض اسلحه” تیم خود را به نوادا در بالای کنفرانس خود برد – یک تفنگ ، اما با یک ضربه عقب ، پشت QB صف کشیده است. هیچ کس او را ندید و او خیلی دیرتر از جمله تیم های NFL کپی شد. در دنیای ورزش می توان علاوه بر برد در بازی ها ، مبتکران را با دستمزد بالاتر توسط تیم دیگری استخدام کرد. یا برای ماندگاری بیشتر به آنها حقوق می دهند. اول بودن اغلب حتی بدون انگیزه های اضافی برای مالکیت یک پاداش است.

3. تمایل به ابهام

رهبران مشاغل ممکن است تمایلی به سرمایه گذاری نداشته باشند ، زیرا فضای مالکیت محصول یا خدمات آنها نامناسب است. بسیاری می پذیرند که قوانین مالکیت روشن پیش شرط ورود به بازار است. اما وضوح قانونی همیشه آنقدر مهم نیست.

میلیون ها نفر صاحب اتومبیل و آپارتمان خود هستند ، اما آیا آنها می توانند برای پیاده روی کوتاه یا اقامت کوتاه مدت از افراد هزینه بگیرند؟ این قانون تا چندی پیش درباره دامنه حقوق مالکان مبهم بود. این ابهام مانع از حرکت Uber و Airbnb به سمت بازارهای جدید نشد.

همچنین جلوی صدها کسب و کار نوپا را که بر اساس شعار دنیای فناوری ساخته شده اند ، متوقف می کند: “بهتر است از بخشش اجازه بخواهید تا اجازه”.

این شعار قطعاً فراخوان قانون شکنی نیست. دقیقاً برعکس. این تصدیق می کند که قوانین ملک همیشه کمتر از آنچه مردم فکر می کنند کامل است – و بس ابهام مالکیت می تواند فرصتهای تجاری مشروع و ارزشمندی را فراهم کند.

این چیز جدیدی نیست عدم اطمینان از املاک به همان اندازه در قرن نوزدهم شیوع داشت ، زمانی که مالکان خانه ها بر غرب آمریکا حاکم بودند. این همان روشی است که سانرز ادعا کرد در اوکلاهما فرود می آید و 49 ساله ها در کالیفرنیا برای طلا رقابت می کنند. بعداً بود که این قانون وارد شد ، و هنگامی که این قانون اتفاق افتاد ، ایالت ها اغلب ادعاهای پرندگان اولیه را تشخیص دادند.

امروز ، اطلاعات در آستانه نبردهای تصاحب است. فیس بوک ادعا می کند کلیک های ما. 23andMe ادعا می کند ژنوم ماست. این ارقام میلیاردها دلار ارزش دارند. اما در واقع چه کسانی صاحب آنها هستند؟ قانون هنوز مشخص نیست. شرکتهای مبتکر با پرش به جلو و طرح ادعاهای خود ابتدا صاحب چه چیزهایی می شوند.

مالکیت می تواند طبیعی و غیر قابل بحث به نظر برسد. اما این نمی تواند دور از حقیقت باشد. انتخاب اینکه چه چیزی همیشه بدست می آید. و این بدان معناست که مشاغل می توانند همیشه با یافتن راه های جدید برای طراحی املاک – همانطور که سایر ویژگی های کالاها و خدمات خود را طراحی می کنند – از مزیت رقابتی برخوردار شوند.

تحمل سرقت ، انصراف از اموال و روی آوردن به ابهام ، سه بهترین راهکار است که موفق ترین شرکت های جهان در حال حاضر برای تعیین اینکه چه کسی به چه چیزی می رسد ، استفاده می کنند.

در کار با رهبران مشاغل ، در می یابیم که دشوارترین مرحله این است که اولین س askال را بپرسیم: “آیا من واقعاً می توانم از دارایی مهندسی درآمد کسب کنم؟” پاسخ یک بله قاطع است. وقتی دیدید که ملک واقعاً چگونه کار می کند ، نمی توانید آن را حذف کنید.


منبع: bighat-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>