ایجاد فضای متنوع مذهبی در محل کار


تطبیق بسیاری از اعتقادات و اعمال مختلف مذهبی در داخل یک سازمان یک چالش است ، اما این امکان وجود دارد. نویسندگان تلاشهای KT Bank – شرکتی را که رهبران آن شامل مسلمانان ، سایر ادیان و افراد فاقد اعتقادات مذهبی قوی هستند – برای انطباق و پشتیبانی از همه عقاید توصیف می کنند. دو روش برجسته است: بانک پیام های انعطاف پذیر را در اطراف هدف خود ایجاد می کند که به گروه های مختلف اجازه می دهد تا این ارتباطات را به روش هایی که بیشترین ارتباط را با آنها دارد تفسیر کنند ، و فضاهای فیزیکی جداگانه ای را فراهم می کند و برای کارمندان انعطاف پذیری برنامه ریزی می کند تا ایمان را انجام دهند. در حین کار ، اما دور از همکاران.

ما تمایل داریم که تجارت را به عنوان یک فعالیت سکولار و محل کار را شرایط نامناسبی برای گفتگو در مورد ایمان مذهبی یا مناسک بدانیم. با این حال ، با توجه به محبوبیت روزافزون درگیر کردن کل افراد در کار ، گرایش به روشهایی مانند یوگا و ذهن آگاهی و این واقعیت که بیش از 80٪ از مردم جهان ادعا می کنند مذهبی هستند ، رهبران به طور فزاینده ای در مورد چگونگی بهتر است با ابراز ایمان کارمندان خود کنار بیاییم.

برای بسیاری از افراد مذهبی ، ایمان آنها با ارزشهای عمیقی در ارتباط است که از عملکرد و رفتار آنها در محل کار و همچنین در زندگی شخصی آنها اطلاع می دهد. در محل های کار ، جایی که کارمندان احساس راحتی می کنند در مورد اعتقادات مذهبی خود صحبت می کنند ، همه می توانند درک غنی تری از انگیزه های شخصی همکاران خود و ارزش های مختلف در سازمان خود کسب کنند.

با این حال ، عوارضی وجود دارد که با این باز بودن همراه است. هنگامی که دامنه باورهای یک نیروی کار متنوع بیشتر عمومی شود ، کارمندان ممکن است با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. ابراز اقناع همچنین می تواند مغایر با الزامات تجاری باشد ، و کارفرمایان را مجبور می کند که بین عدم تبعیض به دلایل مذهبی ، خدمات مشتری و رفتار منصفانه با همه کارمندان مرز خوبی قائل شوند.

این نگرانی ها در سازمان هایی که صریحاً مذهبی هستند (مانند ارتش نجات) و در سازمان های دیگری که اصول دینی آنها بنیانگذاران ارزش ها و عملکردهای شرکت را آگاه می کند ، تشدید می شود (مانند چیک فیل-A). در حالی که برخی از کارمندان دارای اعتقادات اساسی این سازمان ها هستند ، اما افرادی که نمی توانند خود را محروم یا تبعیض آمیز بدانند.

در هر نوع سازمانی ، برخی اعتقادات مذهبی ممکن است حکم کند که کارمندان به روشی خاص لباس بپوشند یا از خوردن برخی غذاها ، کار در روزهای مقدس یا خدمت به انواع خاصی از مشتری خودداری کنند. مقایسه این اصول با الزامات تجارت تنش در سازمان ایجاد می کند ، که اغلب عواقب منفی دارد. درگیری بر سر لباس مذهبی منجر به طرح دعاوی حقوقی شده و باعث ترک یا اخراج افراد شده و به اعتبار سازمان لطمه وارد کرده و جذب و نگهداری کارکنان و مشتریان را با مشکل روبرو کرده است. در سطح شخصی ، افراد می توانند تنش درگیری را از بین ببرند: تحویل محصولات یا شرکت در عملی که به آنها اعتقادی ندارند باعث می شود اعتماد به سازمان را از دست بدهند و ممکن است بی انگیزه شوند یا کلا ترک کنند.

اما ما اعتقاد داریم که می توان به طور فعال بسیاری از اعتقادات و اعمال مختلف را در داخل سازمان اعمال کرد. به طور خاص ، ما دیده ایم که ارزشهای تجاری ، ارزشهای مشتری و ارزشهای دینی کارمندان می توانند همزمان زندگی کنند ، حتی اگر در سطح ظاهر شوند که در برابر یکدیگر قرار می گیرند. برای کشف این که چگونه به نظر می رسد ، ما یک مطالعه قوم نگاری 24 ماهه در افتتاح KT Bank ، اولین بانک اسلامی در آلمان انجام دادیم.

ناسازگاری آموزه های اسلامی با بسیاری از رویه های متعارف بانکی غربی ، اختلافات احتمالی را در این مورد به ویژه شدید می کند. بانکداری اسلامی صراحتاً پرداخت سود را منع کرده و همچنین نوع سوداگری و معامله ریسک را که در مشتقات معمولی اتفاق می افتد ، منع می کند. با این حال ، رهبران این بانک ، که شامل مسلمانان ، سایر ادیان و افراد فاقد اعتقادات مذهبی قوی هستند ، عمداً رویه ای مبهم و انعطاف پذیر را در پیش گرفته اند که به آنها امکان می دهد با حفظ وحدت با عقاید مختلف سازگار شوند.

ما دریافته ایم که دو عمل عمدی با مشارکت رهبران و کارمندان می تواند به ایجاد آنچه ما می گوییم کمک کند ترکیبی الاستیک: سازمانی که می تواند نظرات متفاوت و بالقوه حتی متضادی را اتخاذ کند ، به همه ذینفعان اجازه می دهد تا بر اساس اعتقادات خود در تعهدات رقابتی جهت گیری کنند و به سازمان کمک کنند تا وحدت در تنوع را پیدا کند.

ابهام را پرورش دهید

ما عادت داریم که رهبران خود را برای وضوح حتی بیشتر صدا می شنویم: دقت در پیام آنها و توانایی صف آرایی مردم در پشت یک چشم انداز یا هدف واحد. اما برای ایجاد یک سازمان ترکیبی مقاوم ، رهبران باید در عوض ابهام در مورد چگونگی ارتباط هدف این سازمان با اعمال دینی پرورش دهند.

در KT Bank ، رهبران به طور عمدی نحوه تعادل بانک در جاه طلبی های دینی و تجاری خود را پنهان می کنند. تصاویر روی تقویم ها یا محصولات از نمادهای مذهبی ظریف استفاده می کردند. افرادی که با اسلام آشنا هستند ، رنگ و بوی مذهبی آنها را تشخیص می دهند ، اما دیگران می توانند از آنها به عنوان آثار هنری یا فرهنگی لذت ببرند. بارزترین نمونه این انعطاف پذیری تفسیری ، آرم KT Bank بود. درختی با خرما زرد را روی زمینه ای سبز نشان می دهد. برای کسانی که با ایمان اسلامی آشنا نیستند ، این می تواند احساس پایداری محیطی یا اقتصادی ایجاد کند. در مقابل ، مسلمانان احتمالاً سبز را به عنوان رنگ اسلام می شناسند و خرما را با غذای الهی پیوند می دهند. شعارهای مبارزات انتخاباتی معنای دوگانه ای داشتند و از تعهدات مذهبی مبنی بر عدم حدس و گمان یا تجارت کالاهای نامناسب حکایت داشتند ، اما همچنین می توان از آن به عنوان موقعیت متمایز در بازار تعبیر کرد. به عنوان مثال: “اکنون بانکی وجود دارد که حدس نمی زند ، اما هوشمندانه سرمایه گذاری می کند.”

هدف مدیریت بانک این نبود که با این ابهام چیزی را پنهان کند ، بلکه هدف آن این است که برای بسیاری از افراد به یکباره در مقابل بسیاری از امور باز باشد.

ایجاد می کندسرعت – به معنای واقعی کلمه

جابجایی بین مکان های مختلف جسمی به کارمندان اجازه می دهد کار حرفه ای خود را از رعایت مذهب جدا کنند. اختصاص زمان برای این امر نیز به رفع این تنش کمک می کند.

در KT Bank ، ما مشاهده کردیم که کارمندان با استفاده از نمازخانه راهی برای حفظ تعادل شخصی خود بین بازار و دین پیدا می کنند. در آنجا ، مردم می توانند به طور موقت از کار خود بازنشسته شوند و از هرگونه اختلاف و نگرانی ایمان / کار خود را از حالت فشرده خارج کنند. هیچ محدودیتی در چگونگی استفاده از اتاق توسط چه کسی یا به چه ایمانی وجود نداشت. ساعت کاری انعطاف پذیر به مردم امکان می دهد تا در طول روز کاری به اعمال مذهبی پایبند باشند. چند نفر از کارمندان به ما گفتند که این اولین بار است که آنها محل کار برای دعا در محل کار خود هستند و گفتند که نسبت به این واقعیت که KT Bank جای مناسبی برای اعمال دینی خود فراهم کرده است ، “عمیقا راضی” و “سپاسگزار” هستند.

این رویکرد انعطاف پذیر ، که باورهای متنوعی را به رسمیت می شناسد و شامل آنها می شود ، به کارمندان اجازه می دهد سطح شدت مذهبی خود را انتخاب کرده و آن را به صورت پویا با نیازهای سازمان متعادل کنند. به عنوان مثال ، گاهی اوقات آنها ممکن است تصمیم بگیرند که دغدغه های مذهبی خود را زیر پا بگذارند و اولویت کارهای شرکت را بدانند. گاهی اوقات ممکن است مناسب باشد که سال از رویه های شرکتی که با ارزشهای شخصی آنها ناسازگار است ، انجام شود. شرکتی که به شرکت دوم باز باشد می تواند از افزایش تمایل کارمندان به انجام کار قبلی بهره ببرد. و همانطور که از طریق تعامل بین جدایی رهبران و جدایی کارکنان تکامل می یابد ، سازمان قادر به خم شدن است اما شکسته نمی شود.

این یک زمینه تحقیقاتی جدید است و برای درک روشهای موفقیت آمیز سازمانها در مقابله با انواع مختلف تعارضات بین سیستم های ارزشی و اعمال دینی به کار بیشتری نیاز است. اما آنچه مشاهده کردیم ، در دنیایی از بی ثباتی ، عدم اطمینان ، پیچیدگی ، ابهام و تناقض ، انعکاس خصوصیات نشان داده شده توسط KT Bank برای یک سازمان می تواند مفید باشد. یک سازمان کاملاً سازمان یافته با وضوح و تمرکز در هر سطح ممکن است به اندازه سازمان هایی که جای خود را باز می کنند و حتی ابهامات را جشن می گیرند سازگار نباشد.


منبع: bighat-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>