[ad_1]

خلاصه

دلایل زیادی برای فرسودگی شغلی ناشی از کار وجود دارد – برخی از آنها از عهده ما خارج است ، اما موارد دیگری وجود دارد که می توانیم با آنها مبارزه کنیم تا زمانی که از آنها آگاهی داشته باشیم. نویسنده پنج تله که مردم اغلب در آن قرار می گیرند را تعیین می کند که می تواند منجر به فرسودگی شغلی و اقدامات متقابل شود که می تواند به شما کمک کند تا از آنها خلاص شوید. تله ها عبارتند از: سازگار بودن بیش از حد و تلاش برای جلب رضایت مردم. کمال گرا بودن و رعایت نکردن معیارهای بالا سندرم فریبکار یا احساسی که توسط کار ما تعیین نمی شود. آنقدر مشغول کار شوید که برای کارهای دیگر وقت نمی گذاریم. و احساس می کنیم آژانس کاری برای تغییر وضعیت نداریم. با اقداماتی برای مقابله با این تله ها ، احتمال جلوگیری از سوختگی بسیار بیشتر است.

عکس توسط Devon OpdenDries / گتی ایماژ

مشاغل ما می توانند برای رفاه حال ما خطرناک باشند. الزامات سختگیرانه ، تغییرات بی پایان و سیاست های ناعادلانه تنها مواردی است که به فرسودگی شغلی کمک می کند.

اما یک محیط کار پر استرس همیشه منجر به فرسودگی شغلی نمی شود. هر زمان گزارشی را می خوانم که می گوید حدود 42٪ از کارکنان شرکت دچار فرسودگی شغلی هستند ، خودم می یابم که می پرسم: 58٪ دیگر چطور؟ آنها برای محافظت از خود چه می کنند؟ چه چیزی می توانیم از آنها یاد بگیریم؟

من به عنوان یک محقق کیفیت و مربی اجرایی ، با صدها نفر – روسای پلیس ، پرستاران ، پزشکان ، رهبران تجارت ، معلمان و دیگران – مصاحبه کرده و آنها را آموزش داده ام که به طور مداوم با فرسودگی شغلی مبارزه می کنند. من از مشتری هایم سه نکته مهم آموختم: این که همه ما از طرق مختلف ناشی از عوامل استرس زا هستیم ، برداشت ما از عوامل استرس زا متفاوت است و همچنین نحوه واکنش ما در برابر فشار روانی نیز کاملاً متفاوت است. به عبارت دیگر ، به نظر می رسد برخی از افراد در برابر فرسودگی شغلی مقاوم هستند. و برای بسیاری از افرادی که در معرض خطر افتادن در دامهایی هستند که من خود دام خرابکاری می نامم ، رفتارهایی وجود دارد که می تواند به ما کمک کند خود را بیرون بیاوریم.

ابتدا ، برای تعیین اینکه آیا در معرض فرسودگی شغلی هستید ، نگاه دقیق تری به مدل های خود بیندازید ، که به آنها ترکیب های محافظتی نیز گفته می شود. آیا کمتر می خوابید؟ احساس تحریک پذیری بیشتری دارید؟ آیا توانایی تمرکز خود را از دست می دهید؟ آیا برای تسکین استرس خود الکل می نوشید؟ اینها همه شاخص هایی است که ممکن است فرسودگی شغلی شما را پنهان کند.

سپس بررسی کنید که آیا در یک یا چند مورد از این تله های خودکارشکنی مشترک افتاده اید یا خیر و از این اقدامات متقابل برای محافظت از خود استفاده کنید. خواهید دید که تاکتیک های اجتناب از سوختگی شامل دو مهارت حیاتی برای هوش هیجانی است. اول ، خودآگاهی به شما کمک می کند تا به دفاع خود نگاهی دقیق بیندازید. سپس خود-مدیریتی به شما کمک می کند تا عادت های خود را از رفتارهای مخرب به مولدتر تغییر دهید.

تله های خودشکنی

دام بیش از حد سازگار

سازگاری و درک تغییر می تواند برای شما و حرفه شما مفید باشد – یعنی تا زمانی که در مصرف آن زیاده روی کنید. این یک دام مشترک برای افرادی است که به اصطلاح خودشان را دوست دارند ، که تمایل به روی آوردن به دیگران یا تحقق آنچه که آنها انتظارات دیگران را دارند تحریک می شود.

از خود بپرسید ، “آیا سازگاری شدید من ناشی از این است که بخواهم دیگران را راضی کنم؟” اگر بله ، به خاطر داشته باشید که هزینه های صرف شده ارزش آن را دارد. انعطاف پذیری شما ممکن است در بعضی موارد یک ابرقدرت باشد ، اما اگر فقط برای جلب رضایت دیگران رفاه خود را فدا کنید ، این مسئولیت می شود.

اگر عادت دارید به هر درخواست جدید بله بگویید زیرا دوست دارید دیگران را خوشحال کنید ، سعی کنید بیشتر اوقات نه بگویید (من راحت تر از خودم می دانم). با پروژه های کم خطر شروع کنید. سعی کنید محدودیت های بهتری را برای محافظت از زمان شارژ مجدد خود تعیین کنید و وقتی هستید و نمی خواهید اضافه کاری کنید هم از خود و هم از مدیر خود آگاه باشید.

دام كمال گراها.

“کمال دشمن پیشرفت است.” این جمله ای است که اغلب به وینستون چرچیل نسبت داده می شود. کمال همچنین می تواند دشمن سلامتی ما باشد. تعیین استانداردهای بالا برای خود قسمت مهمی از موفقیت است. با این حال ، وقتی این استانداردها به طور فزاینده ای غیرقابل دستیابی می شوند یا وقتی انتظار زیادی از خودمان را در تمام بخشهای زندگی خود داریم ، مشکلات شروع به ظاهر شدن می کنند. وقتی باور می کنیم که دیگران در اطراف ما کاملاً عالی هستند و باید اینگونه باشیم (به دام سندرم تقلب در زیر نگاه کنید) ما دو برابر گرفتار می شویم.

اگر در دام کمال گرایان افتادید ، از خود بپرسید: “چگونه می توانم کارها را بدون کامل بودن بار سنگین انجام دهم؟” سعی کنید مهربان و بخشنده باشید. محکم بودن با خود وقتی می فهمیم که در مسیر سلامتی به روش خود می رسیم این یک واکنش طبیعی است. خود سرزنشي را فراموش کن این فقط حال شما را بدتر خواهد کرد.

دام سندرم متقلب.

شروع یک نقش جدید ، ترفیع گرفتن یا به دست آوردن یک پروژه جدید می تواند احساسات بسیار شایع همراه با سندرم تقلب را ایجاد کند. ما وقتی با دیگران مقایسه می کنیم یا احساس می کنیم برای کار خود صلاحیت کافی نداریم ، فشار بیشتری به خود وارد می کنیم. هنگامی که با دام کمال گرایی جفت می شوند ، افرادی که از سندرم جعل کننده رنج می برند به طور قابل توجهی در معرض خطر خستگی هستند (به دام بعدی مراجعه کنید: بیش از حد درگیر شدن)

بیرون آمدن از این دام با شناخت احساس عدم کفایت و بازسازی گفتگوی خود شروع می شود. برای تقویت مبارزه با فرسودگی شفقت به خود – انتقاد از خود طاقت فرسا – عادت کنید.

دام نامزدی بیش از حد.

حتی افرادی که شغل خود را دوست دارند در معرض سوختگی قرار دارند. ما درگیر کارهایی می شویم که باعث می شود احساس سرگرمی و شادی داشته باشیم و کم کم شروع به فداکاری وقت صرف شده در کارهایی می کنیم که برای ما هزینه دارد ، مانند وقت با خانواده ، ورزش و تقریباً همیشه خواب.

برای خلاص شدن از شر این دام ، ابتدا به این فکر کنید که آیا بیش از حد فشار می آورید. سعی کنید هنگام کار مرزهای مشخصی تعیین کنید تا بتوانید از مزایای اشتیاق در خارج از کار لذت ببرید.

دام “من نمی توانم در این مورد کاری انجام دهم.”

روانشناسان تحقیق نشان می دهند که افراد به دو روش مختلف با عوامل استرس زا مقابله می کنند. مقابله با تمرکز بر مشکلات به ما کمک می کند تا با عوامل استرس زا که معتقدیم کنترل آنها بر عهده ما است مقابله کنیم. این موارد شامل میزان کار اضافی که مایل به انجام آن هستیم ، مهلت تعیین شده برای تغییر یا مذاکره و سایر موارد مربوط به کار که “قابل تصور” هستند. وقتی اعتقاد داریم که بر عوامل استرس زا کنترل کمی داریم و یا هیچ کنترلی روی آن نداریم ، معمولاً با مقابله “متمرکز بر احساسات” روبرو می شویم. ما غالباً وقتی از کار ، ضرب الاجل و فشارهای دیگری غافل می شویم که علی رغم تلاش ما ، انعطاف پذیر نیستند یا از دست ما خارج است ، از این موارد استفاده می کنیم. افرادی که وقت زیادی را صرف تمرکز بر احساسات می کنند (یعنی وقتی که ما معتقدیم نمی توانیم چیزی را کنترل کنیم با احساسات خود سر و کار دارند) با خطر فرسودگی شغلی روبرو می شوند.

اگر خود را در دام این دام گرفتارید ، اعتقاد خود را به چالش بکشید که کدام جنبه از واقعیت را انجام می دهید یا کنترل نمی کنید. به موارد خاصی که باعث استرس شما می شوند ، فکر کنید و از خود بپرسید: “آیا این مهلت زمانی که من فکر می کنم مهلت است؟” سپس ، “چه مراحلی را می توانم برای مذاکره در مورد این مهلت بردارم؟” تمام مراحل شما احساس کنترل بیشتر به شما کمک می کند تا کمتر سوخته باشید.

حتی وقتی کار ما تمام شده و مطابق با هدف شخصی ما باشد ، افتادن در این دام ها می تواند به استرس و فرسودگی شغلی کمک کند. مطالعه پس از مطالعه نشان می دهد که شیوه های ذهن آگاهی می تواند به ما کمک کند تا با استرس مقابله کنیم. با این حال بیشتر ما مقصر هستیم که اجازه می دهیم زندگی پرمشغله مانع از مراقبت هرچه بیشتر و ممکن مانع ما شود. توجه داشته باشید که آیا افکار ، احساسات و رفتارهای شما استرس را افزایش می دهد و یا احساس کنترل شما بر ادغام شما در کار و زندگی را به خطر می اندازد.

البته ، سازمان ها باید به بررسی و از بین بردن دلایل اصلی فرسودگی شغلی خود ادامه دهند. و رهبران باید به مشکلات تیم های خود گوش فرا دهند و بدانند و گام های قابل توجهی برای کاهش این رنج بردارند. اما در ضمن می توانیم با استفاده از این راهکارها مقاومت در برابر سوختگی را یاد بگیریم.

[ad_2]

منبع: bighat-news.ir