[ad_1]

ابزارهای کمی وجود دارد که در مدیریت ، بازاریابی و سایر عملکردهای کلیدی کسب و کار همه جا وجود داشته باشد تا تجزیه و تحلیل SWOT: این شامل لیستی از نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای شرکت شما ، بخش ، منطقه عملکردی یا سایر جنبه های سازمان ، محصولات ، یا خدمات نتایج یک تجزیه و تحلیل SWOT را می توان (و تقریباً همیشه ارائه کرد) به سادگی به عنوان یک شبکه 2 * 2 ارائه داد ، که یک بعد نمایانگر عوامل داخلی در مقابل عوامل خارجی و دیگری نمایانگر مثبت در مقابل منفی است.

مسئله این است که ، همانطور که معمولاً اتفاق می افتد ، SWOT در واقع یک تحلیل یا تشخیص نیست. این فقط یک لیست و دسته بندی از عوامل موقعیتی داخلی و خارجی مربوط به موضوعی است که ارزیابی می کنید ، که معمولاً در طی یک طوفان مغزی گروهی بدست می آید. سند بدست آمده معمولاً کمتر از بصیرت است و عملکرد روشنی را ارائه نمی دهد. این فقط یک ابزار سازمانی ظریف است. این ممکن است بخشی از جذابیت آن باشد – علاوه بر کلمات اختصاری بازیگوشانه آن – و دلیل اصلی محبوبیت آن.

دلایل مختلفی وجود دارد که SWOT در شکل فعلی خود به نتایج مطلوب دست نمی یابد. اول ، طرح شبکه 2 x 2 سنتی برای تجزیه و تحلیل ، که کاربران را ترغیب می کند تا تمام اطلاعات را در یک اسلاید یا یک برگ کاغذ واحد پاورپوینت ارائه دهند ، اغلب به توصیفاتی بسیار کوتاه ، غالباً یک یا دو کلمه ای منجر می شود. این میل به اختصار اغلب منجر به میانبر در تفکر می شود. به عنوان مثال ، در تجربه ما به عنوان مشاور و معلم ، دریافته ایم که ویژگی مهمی مانند “قیمت” را می توان به عنوان قدرت ، ضعف ، فرصت و تهدید بدون توضیح بیشتر ذکر کرد. SWOT تجزیه و تحلیل یا بینشی در مورد بالا بودن قیمت نسبتاً بالا ارائه نمی دهد ، اگر رقبا بتوانند قیمت آن را کاهش دهند ، اینکه آیا یک شرکت می تواند یک تبلیغ یا عامل دیگری راجع به قیمت گذاری انجام دهد.

دوم ، تفسیر تجزیه و تحلیل SWOT ، عمدتا به دلیل فقدان سلسله مراتب ، دشوار است. هر چهار ربع شبکه به طور مساوی زیر خط کشیده شده اند. این فقط یک عکس از وضعیت فعلی است – یا بدتر از آن ، یک عکس از آنچه در حال حاضر در ذهن شرکت کنندگان در این طوفان مغزی است.

سوم ، غریزه طبیعی ما حرکت به سمت راه حل ها است ، به ویژه هنگامی که صحبت از لیست کردن فرصت ها می شود. در موارد زیادی که مشاهده کرده ایم ، کاربران SWOT تصور نمی کنند که “فرصت ها” چیست ، توصیه هایی برای “آنچه می توان انجام داد” هستند. به عنوان مثال ، ما یک بار به عنوان گزینه لیستی از ارائه دهندگان تور دوچرخه را دیدیم که “یک برنامه تلفن همراه با نقشه زنده ایجاد کنند”. اما این به معنای SWOT کلمه یک فرصت نیست. بلکه این فقط یک توصیه است که به طور کامل به آن پرداخته نشده است. بلکه رشد در استفاده از فناوری صوتی ممکن است یک فرصت باشد. دیگر: این واقعیت که توسعه برنامه های تلفنی آسان شده است ، اما رقابت از آنها استفاده نمی کند.

با وجود این مشکلات ، اگر روش استفاده را تغییر دهید ، SWOT هنوز می تواند یک بینش یا ابزار برنامه ریزی مفید باشد. منظور ما چگونه است؟ با چرخاندن فرآیند SWOT روی سر خود.

با توجه به تجربه ما در آموزش مارک های برجسته و هزاران دانشجو و با توجه به تحقیقات دیگران ، متوجه شدیم که رویکرد سنتی در ابتدا شناسایی عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و سپس حرکت به سمت عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها) به سادگی است غیر تاثیرگذار. برای بهبود جمع آوری موجودی ، شما باید با عوامل خارجی شروع کنید و سپس به عوامل داخلی بپردازید.

دلایل مختلفی وجود دارد که توصیه می کنیم از این روش استفاده کنید. اول ، این شرایط محیطی نه تنها برای شرکت شما ، بلکه برای همه رقبا وجود دارد. در واقع ، عوامل خارجی عرصه ای را ایجاد می کنند که در آن رقابت صورت می گیرد. مدیران حتی برای تغییر در این زمینه نیز باید استراتژی های خود را برای انعکاس این مسئله تنظیم کنند. از آنجا که هیچ مشاغلی در خلا کار نمی کند ، زمینه پیرامون آن به تعیین میزان مرتبط بودن یک ویژگی داخلی کمک می کند. در همین حال ، تمرکز روی عوامل خارجی ممکن است باعث شود ابتدا در مورد عوامل داخلی بیشتر فکر کنید و خطر نزدیک بینی را کاهش دهید. به عبارت دیگر ، اتخاذ این روش می تواند شما را به کشف عوامل درونی سوق دهد که در غیر این صورت در نظر نمی گیرید.

سپس ، پس از تکمیل موجودی خود ، می توانید از فاکتورهایی برای انجام تجزیه و تحلیل واقعی استفاده کنید که می تواند منجر به توصیه های برنامه ریزی استراتژیک شود. به طور خاص ، در اینجا نحوه توصیه شما برای ادامه کار آمده است.

ابتدا ، فهرستی از شرایط محیطی مربوطه – تهدیدها و فرصت ها تهیه کنید. در این مرحله نگران مثبت یا منفی بودن آنها نباشید. به یاد داشته باشید ، ما نمی خواهیم از میانبرها استفاده کنیم. ابزارهایی برای تنظیم اسکن های محیطی مانند PEST ، PESTEL و STEEP طراحی شده اند ، اما با این ابزار احساس محدودیت نمی کنید. اگر ابزار ترجیحی دیگری برای کمک به شما در تنظیم عوامل خارجی دارید ، می توانید از آنها استفاده کنید.

سپس نقاط قوت و ضعف درونی را کشف کنید. در اینجا نیز از مثبت یا منفی بودن آنها چشم پوشی کنید. اولین کار شما ثبت مشخصات است. مثبت بودن یا منفی بودن نسبی عاملی که در موجودی کالا وجود دارد می تواند تابعی از محیط خارجی باشد. در این مرحله اولیه تجزیه و تحلیل ، مهم است که فاکتورها بیش از نحوه طبقه بندی آنها ، غیر از عوامل خارجی یا داخلی ، باشد. به توصیف کنندگان با یک یا دو کلمه مانند “قیمت” یا “فناوری” اکتفا نکنید. به صراحت وضعیت را با یک عبارت یا جمله دقیق بیان کنید.

توصیه ها را با یک جمله ساده ایجاد کنید. با داشتن موجودی خارجی و داخلی ، تولید توصیه در حال حاضر بسیار آسان تر است. فقط به رابطه هر عامل خارجی با هر عامل داخلی نگاه کنید. برای کمک به شما می توانید این جمله را پر کنید:

با توجه به شرایط [external factor]، توانایی ما برای [internal factor] به توصیه ما منجر می شود [recommendation].

ممکن است دریابید که برخی از عوامل خارجی به راحتی در مورد برخی عوامل داخلی اعمال نمی شوند ، به این معنی که ممکن است منجر به توصیه نشوند. با این حال ، با توجه به زمان کافی یا با همکاری یک تیم خلاق در این تجزیه و تحلیل ، می توانید بر اساس ترکیبی از عوامل خارجی و داخلی گزینه هایی را که انتظار دستیابی به آنها را ندارید ، ایجاد کنید.

بیایید مثالی بزنیم ، و از عامل خارجی رکود اقتصادی به عنوان نقطه شروع استفاده کنیم.

تجزیه و تحلیل سنتی SWOT می تواند به طور عینی دارای ویژگی داخلی “قیمت” در هر چهار سلول باشد ، زیرا این یک نقطه قوت است (هزینه محصول محصول شرکت کمتر از رقابت است) ، ضعف (پول مردم برای خرید محصول کمتر است) ، فرصت ( شرکت قادر به انجام ارتقا price قیمت است) و تهدید (رقابت می تواند به راحتی آنچه شرکت را متهم می کند تضعیف کند). این یک تحلیل نیست. این فقط مجموعه ای از پیشنهادات پشتیبانی ضعیف است.

در مدل ما ، الگوی ذکر شده در بالا می تواند منجر به یک یا چند توصیه دقیق طراحی شود مانند:

با توجه به شرایط رکود فعلی ما، توانایی ما برای ما در مقایسه با رقبای خود صرفه جویی در هزینه را درک می کنیم به توصیه ما منجر می شود قیمت ما را کاهش دهید.

مدل در اینجا متوقف نمی شود. چندین توصیه دیگر ممکن است در استفاده از این الگو در شرایط مشخص بوجود بیاید. به عنوان مثال ، به دنبال فرآیند تجویز تجویز شده ، عامل خارجی سپس با یک عامل دیگر از موجودی داخلی و سپس یک عامل دیگر ترکیب می شود ، هر یک (اما نه لزوما) منجر به یک توصیه منحصر به فرد می شود:

با توجه به شرایط رکود فعلی ما، توانایی ما برای ما پیوندهای محکم را در سراسر کانال توزیع خود حفظ می کنیم به توصیه ما منجر می شود به شرکای کانال ما تخفیف دهید تا به آنها کمک کند تا طوفان را تحمل کنند.

یا برای یک ضعف قابل توجه:

با توجه به شرایط رکود فعلی ما، ما شناخت کم برند به توصیه ما منجر می شود این مارک را برای کاهش پشتیبانی از بازاریابی به نفع مارک های قویتر خود هدف قرار دهید.

با مشاهده شرایط خارجی ، همراه با ویژگی های داخلی ، می توان مجموعه ای از توصیه های روشن و پشتیبانی شده را ارائه داد. و این باید هدف شما باشد: استفاده از یک ابزار تحلیلی برای کمک به شما در شناسایی طیف گسترده ای از نتایج احتمالی که ممکن است قابل استفاده باشد. روند کار واضح است و نیاز به توجه به تعدادی از عوامل داخلی و خارجی دارد و نتایج توصیه هایی هستند که بهتر توسعه یافته و توجیه شده اند. دفعه بعدی که از شما خواسته شد SWOT تولید کنید و قدرت آن را برای خود ببینید ، این روش را امتحان کنید.

[ad_2]

منبع: bighat-news.ir